به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۶ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۴۵۲۴۰۰
وزرا چقدر حقوق می‌گیرند؟

فاصله ۱۰ برابری حقوق وزیر کار با حداقل حقوق کارگری

فاصله ۱۰ برابری حقوق وزیر کار با حداقل حقوق کارگری
گروه اقتصادی: هرازگاهی صحبت‌های غیررسمی درباره حقوق وزرا و اعضای کابینه دولت مطرح می‌شود که گاه افکار عمومی را به سمت حقوق‌های نجومی می‌برد. وزرا معمولا درباره حقوق خود چیزی نمی‌گویند اما نمونه‌هایی از سخنان وزرای سابق و فعلی در خصوص میزان دریافتی وزرا وجود دارد. حجت‌الله عبدالملکی، وزیر سابق کار در دوره وزارتش از وضعیت بد معیشتی وزرا سخن گفت و وزیر فعلی کار، صولت مرتضوی نیز حقوق ۵۰ میلیونی‌اش را فاش کرده است.

به گزارشاقتصادآنلاین، هرازگاهی صحبت‌های غیررسمی درباره حقوق وزرا و اعضای کابینه دولت مطرح می‌شود که گاه افکار عمومی را به سمت حقوق‌های نجومی می‌برد. وزرا معمولا درباره حقوق خود چیزی نمی‌گویند اما نمونه‌هایی از سخنان وزرای سابق و فعلی در خصوص میزان دریافتی وزرا وجود دارد. حجت‌الله عبدالملکی، وزیر سابق کار در دوره وزارتش از وضعیت بد معیشتی وزرا سخن گفت و وزیر فعلی کار، صولت مرتضوی نیز حقوق ۵۰ میلیونی‌اش را فاش کرده است.

در بند ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه؛ دولت مکلف شده در نخستین سال اجرایی‌شدن این قانون (سال ۹۶) سامانه حقوق و دستمزد مدیران دولتی را راه‌اندازی کند تا مردم به‌طور شفاف به فیش‌های حقوقی وزرا و مدیران رده‌ اول تا کارمندان عادی دسترسی داشته باشند اما اجرای این بند تا اکنون که مجلس در حال بررسی برنامه هفتم توسعه است، طول کشیده و مشخص نیست چه زمانی قرار است حقوق کابینه دولت به صورت شفاف اعلام شود. 

سامانه حقوق و دستمزد مدیران دولتی تنها برای نهادهای نظارتی است
ابتدا جمشید انصاری (معاون وقت رئیس جمهور) از راه‌اندازی سامانه حقوق و دستمزد مدیران دولتی خبر داد و گفت این سامانه تنها برای نهادهای نظارتی است و مردم به آن دسترسی نخواهند داشت و در ادامه سال گذشته نیز لطیفی، معاون رییس جمهور دولت سیزدهم از راه‌اندازی سامانه شفافیت حقوق وزرا خبر داد اما هنوز از جزئیات این سامانه خبری نیست. 

در تابستان سال جاری محمد مهاجری فعال سیاسی ادعا کرد که ابراهیم رئیسی در ابتدای دولت سیزدهم، حقوق اعضای کابینه خود را دو برابر کرده است. محسن منصوری معاون رئیسی بلافاصله این ادعا را کذب خواند و گفت اساسا قانون اساسی اجازه این موضوع را نمی‌دهد و دریافتی و پرداختی و سقف و کف تمام پرداخت‌ها در قانون بودجه موجود است. لطیفی، دیگر معاون رئیسی نیز در واکنش به این صحبت‌ها اشاره کرد که ممکن است به واسطه‌ی اضافه‌کاری و موارد دیگر، دریافتی وزرا بیشتر شود اما دولت هرگز دست به افزایش چند برابری حقوق وزرا نزده است.

مدتی پس از این ادعاها، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ویژه برنامه صف اول که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره حقوق دریافتی خود گفت: مجموع حقوق، اضافه‌کار و حق ماموریت و... من حدود ۵۰ میلیون تومان در ماه است.حقوق ۵۰ میلیونی وزیر کار تنها اطلاعاتی است که از میزان دریافت وزاری کابینه دولت درز پیدا کرده و هیچ اطلاعات دیگری به صورت رسمی از حقوق وزرا در دست نیست.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها