به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۹:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۴۵۳۳۰۱
شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس: پهپاد تهاجمی «از نوع پهپاد شاهد» ساخت ایران بود

سربازان آمریکایی احتمالاً با پهپاد خودی اشتباه گرفته شده است

گروه بین‌الملل: رسانه‌های آمریکایی می‌گویندتحقیقات اولیه درباره حمله پهپادی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران به پایگاهی در اردن که منجر به کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا شد، نشان می‌دهد که این پهپاد با یک پهپاد آمریکایی اشتباه گرفته شده بود.
سه عضو ارتش آمریکا که در حمله پهپادی اخیر در اردن کشته شدند
سه عضو ارتش آمریکا که در حمله پهپادی اخیر در اردن کشته شدند
شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس بامداد سه‌شنبه، ۱۰ بهمن، در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی که به نامش اشاره نکرد نوشت که پهپاد تهاجمی «از نوع پهپاد شاهد» ساخت ایران بوده است؛ همان مدلی که جمهوری اسلامی در دو سال گذشته در تعداد انبوه در اختیار روسیه گذاشته است.  با این حال طبق اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، تحقیقات درباره این حمله و جزئیات آن هم‌چنان ادامه دارد. همزمان این وزارتخانه روز دوشنبه در بیانیه‌ای نام سربازان کشته‌شده را ویلیام ریورز، ۴۶ ساله، کندی سندرز، ۲۴ ساله، و بریانا مافت، زن ۲۳ ساله، اعلام کرد. دو مقام آمریکایی که نام‌شان فاش نشده، روز دوشنبه ۹ بهمن اعلام کردند یک پهپاد دشمن که سه سرباز آمریکایی را در اردن کُشت و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد، ممکن است با یک پهپاد آمریکایی در حال بازگشت به پایگاه ایالات متحده اشتباه گرفته شده باشد.
گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» شامل کتائب حزب‌الله، نجبا و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران در این کشور، شامگاه یکشنبه مسئولیت حمله به پایگاه «برج ۲۲» در خاک اردن در نزدیکی مرز سوریه و عراق را بر عهده گرفت.
در جریان این حمله که بامداد یکشنبه رخ داد، علاوه بر کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا، دست‌کم ۳۴ تن زخمی شدند و هشت تن از مجروحان برای معالجه بیشتر به خارج از اردن منتقل شدند. به گفته معاون مطبوعاتی وزیر دفاع آمریکا، این حمله از جنبه زمان و مکان وقوع آن با دیگر حملات منسوب به نیروهای نیابتی متفاوت بوده است. شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس به نقل از سابرینا سینگ نوشت که «افراد در واقع در خواب بودند که پهپاد حمله کرد». بر اساس تحقیقات اولیه درباره این حمله، در حالی که پهپاد دشمن در ارتفاع کم در حال پرواز بود، یک پهپاد آمریکایی نیز در حال بازگشت به این پایگاه کوچک صحرایی بود.
این گزارش می‌افزاید ممکن است پهپاد دشمن به اشتباه امکان عبور پیدا کرده باشد؛ در نتیجه، هیچ تلاشی برای سرنگونی آن صورت نگرفته و این پهپاد به پایگاه اصابت کرد. یکی از اتاقک‌هایی که در آن سربازان خوابیده بودند، بیشترین ضربه را متحمل شد و اتاقک‌های اطراف آسیب‌ کمتری دیدند. این مقامات آمریکایی افزودند ۳۴ سرباز زخمی شدند که اکثر آنان دچار بریدگی، کبودی، آسیب‌های مغزی تروماتیک و جراحت‌های مشابه شدند. سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که پهپاد دشمن هنگام نزدیک شدن، پهپاد آمریکایی را تعقیب کرد اما مشخص نیست آیا پهپاد دشمن عمداً پهپاد آمریکایی را تعقیب کرد یا تصادفی بوده است.
بر اساس گزارش این شبکه خبری، مقامات آمریکایی همچنان در حال ارزیابی نقطه مبدا پهپاد دشمن هستند. نتیجه تحقیقات اولیه اولین بار توسط وال استریت جورنال گزارش شد. این اطلاعات در حالی منتشر می‌شود که کاخ سفید روز دوشنبه گفت به‌دنبال جنگ با ایران نیست. پیشتر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود که این کشور دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد و واشینگتن بر این باور است که تهران پشت این حمله بوده است. لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده نیز وعده داد که واشینگتن «همه اقدامات لازم» را در واکنش به این حمله انجام خواهد داد.
برچسب ها: پهپاد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها