به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۴۵۵۸۶۳

آغاز فصلی تازه‌ در روابط مصر و ترکیه

آغاز فصلی تازه‌ در روابط مصر و ترکیه
گروه بین الملل: عبدالفتاح سیسی و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهوری مصر و ترکیه بعد از گذشت بیش از ده سال تیرگی مناسبات، در قاهره اعلام کردند که «فصل تازه‌ای» را در روابط خود می‌گشایند.
در سال ۲۰۱۳ زمانی که سیسی، رئیس وقت ارتش مصر، محمد مرسی اسلام‌گرا و متحد بزرگ اردوغان را از ریاست جمهوری سرنگون کرد، اردوغان سوگند خورد که «هرگز» با «کسی مثل او» صحبت نخواهد کرد.
اما اکنون یک دهه بعد از آن ماجرا، رئیس جمهوری ترکیه هنگام فرود در فرودگاه قاهره مورد استقبال همتای مصری خود قرار گرفت.
دو رهبر سیاسی پس از آن چندین توافق‌نامه امضا کردند و هر دو خواستار گشایش «مرحله جدیدی در روابط»، افزایش سطح بازرگانی دوجانبه به ۱۵ میلیارد دلار در سال ظرف چند سال و نیز همکاری دیپلماتیک در خاورمیانه و آفریقا شدند.چه مصر و ترکیه اگر چه سال‌هاست که در زمین لیبی، هر کدام از یکی از دو دولت رقیب حمایت می‌کنند و گرچه چند صباحی بیشتر نیست که پس از اختلاف بر سر بحران سودان با هم آشتی کرده‌اند، اما پیوندهای بازرگانی دو کشور در وضعیت خوبی باقی مانده است، به طوری که بر پایه ارقام، آنکارا پنجمین شریک تجاری قاهره است.
سیسی  گفت: «مصر در حال حاضر شریک تجاری اول ترکیه در آفریقا است.»
رجب طیب اردوغان در بحبوحه جنگ جاری اسرائیل با حماس در غزه گفته بود که به امارات عربی متحده و سپس به مصر می‌رود تا ببیند «برای برادرانمان در غزه چه کاری می‌توان انجام داد.»اردوغان افزود که آنکارا «برای توقف خونریزی هر کاری انجام می‌دهد.»
 اردوغان  «سیاست اشغال و کشتار دولت بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل را محکوم کرد.
وی با اشاره وضعیت شهر رفح در جنوب نوار غزه که ارتش اسرائیل تهدید به حمله به آن کرده است، از جامعه بین‌المللی خواست «اجازه ندهند چنین دیوانگی‌هایی که منجر به نسل‌کشی می‌شود» رخ دهد. سیسی اقدام اسرائیل را در ایجاد «موانعی که باعث کندی زیاد کمک‌های بشردوستانه به غزه می‌شود» محکوم کرد.مصر تنها دریچه غزه به روی جهان است که به دست اسرائیل کنترل نمی‌شود زیرا اکنون به جز گذرگاه رفح در مرز غزه با مصر، تمام گذرگاه‌های دیگر توسط اسرائیل بسته شده است.اسرائیلی‌ها خواستار بازرسی تمام کامیون‌هایی هستند که گذرگاه رفح عبور می‌کنند و این موضوع روند ارسال کمک‌ها را کند می‌کند.اردوغان که اسرائیل را یک «دولت تروریست» و حماس را «گروهی از آزادی‌خواهان» توصیف کرده، در ابتدای ماه نوامبر سفیر خود در تل‌آویو را به کشور فراخواند، اگرچه «گسست کامل» از اسرائیل را غیرممکن دانسته است.
قبل از ۷ اکتبر، چندین رهبر سیاسی حماس در استانبول مستقر بودند، اما از آن زمان به مرور از آنها خواسته شده است که آنجا را ترک کنند.
از آغاز درگیری در غزه، اردوغان پیشنهاد میانجیگری را مطرح کرد، اما مذاکرات در مورد آتش‌بس تا کنون توسط قطر و مصر هدایت شده است.
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها