به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۳:۱۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۴۵۶۶۵۱
ادای احترام به ناوالنی در ۱۴۰ شهر و بازداشت‌ها در دهها شهر روسیه

همسر ناوالنی: پوتین همسرم را کُشت؛ راه او را ادامه خواهیم داد

گروه بین‌الملل: یولیا ناوالنایا، اقتصاددان و همسر الکسی ناوالنی، در پیامی اعلام کرد: «من کار الکسی ناوالنی را ادامه خواهم داد. به مبارزه برای کشورمان ادامه خواهیم داد و از شما دعوت می‌کنم که در کنار من بایستید.»
همسر ناوالنی: پوتین همسرم را کُشت؛ راه او را ادامه خواهیم داد
یولیا ناوالنایا طی پیام ویدیویی دو دقیقه‌ای که در فیس‌بوک منتشر کرد گفت: «سه روز پیش، ولادیمیر پوتین همسر من، الکسی ناوالنی را کُشت.» ناوالنایا با دو فرزند در خارج از کشور زندگی می‌کند. او پیش از اینکه گزارش‌ها در مورد درگذشت همسرش اعلام شود به منظور شرکت در یک کنفرانس مهم امنیتی بین‌المللی در مونیخ به سر می‌بُرد. یولیا ناوالنایا قرار است در بروکسل با وزیران خارجه اتحادیه اروپا که در شورای امور خارجه این اتحادیه شرکت می‌کنند، دیدار کند.
یولیا، همسر الکسی ناوالنی، با وزرای کشورهای اتحادیه اروپا دیدار می‌کند
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی، روز دوشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه، با وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیدار می‌کند. بورل روز یکشنبه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت:‌ «روز دوشنبه، من از یولیا ناوالنایا در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا استقبال خواهم کرد.» او در ادامه با تأکید بر گرامی‌داشت نام آقای ناوالنی در مراسم فردا، گفت: «وزرای اتحادیهٔ اروپا پیامی قوی برای حمایت از مبارزان آزادی در روسیه ارسال خواهند کرد.» این در حالی است که دو روز بعد از اعلام درگذشت الکسی ناوالنی در زندان،‌ مقام‌های روسیه از تحویل پیکر او به خانواده‌اش خودداری می‌کنند.
روزنامه مخالف کرملین: پیکر ناوالنی در بیمارستان شهر سالخارد است
روزنامه روسی زبان مستقل نوایا گازتا که در کشور لتونی منتشر می‌شود،‌ نوشت پیکر الکسی ناوالنی در بیمارستان شهر سالخارد در منطقه سیبری نگهداری می‌شود. این روزنامه مخالف کرملین همچنین خبر داد تا روز یکشنبه کالبدشکافی روی جسد مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین که خبر درگذشتش جمعه منتشر شد، انجام نشده است. نوایا گازتا به نقل از یک منبع که از کارکنان اورژانس است، گزارش داده که لکه‌های آبی بر پیکر ناوالنی دیده است. این در حالی است که خانواده او هنوز به پیکرش دسترسی نداشته‌اند. دستیاران الکسی ناوالنی خبر داده‌اند که وکیل آقای ناوالنی به همراه لیودمیلا، مادر ناوالنی، روز شنبه وارد شهر سالخارد شدند و به سردخانه محلی رفتند. اما به رغم این که مقامات زندان گفته بودند که سردخانه باز است و پیکر الکسی ناوالنی آنجاست، اما سردخانه بسته بود. زندانی که مقام‌های روسیه می‌گویند الکسی ناوالنی در آن جان خود را به شکل ناگهانی از دست داد، در ۵۰ کیلومتری شمال شهر سالخارد قرار دارد.
سخنگوی ناوالنی: مقامات علت رسمی مرگ ناوالنی را مشخص نکرده‌اند
سخنگوی ناوالنی دوشنبه اعلام کرد که بازرسان روس هنوز علت مرگ الکسی ناوالنی را مشخص نکرده‌اند و همچنین معلوم نیست چه مدت زمانی طول می‌کشد تا نتیجه‌گیری‌های رسمی اعلام شود. الکسی ناوالنی، وکیل سابق ۴۷ ساله، روز جمعه در زندان کیفری «گرگ قطبی» در خارپ، حدود ۱۹۰۰ کیلومتری شمال شرق مسکو، بی‌هوش شد و درگذشت. او مطابق اعلام سازمان زندان‌ها در حال گذراندن محکومیت سه‌دهه‌ای خود در آنجا بود. طبق اعلام تیم ناوالنی، روز شنبه در زندان محل مرگ الکسی ناوالنی، به مادر او، لیودمیلا، گفته شد که پسرش بر اثر «سندرم مرگ ناگهانی» جان خود را از دست داده است. این عبارت مبهم به شرایط مختلف قلبی اشاره می‌کند که منجر به مرگ می‌شوند.
کیرا یارمیش، سخنگوی ناوالنی، گفت که به مادر ۶۹ ساله و وکلای وی اطلاع داده شده که بررسی علل رسمی مرگ به تعویق افتاده و مشخص نیست چه مدت طول خواهد کشید. یارمیش گفت: «علت مرگ 'نامشخص' است» و اضافه کرد که «مقامات روسیه دروغ می‌گویند و وقت‌کشی می‌کنند.» یارمیش افزود، روز دوشنبه مادر و وکلای او اجازه ورود به پزشکی قانونی در شهر قطبی نزدیک به زندانی که بنا به اظهار مقامات او در آنجا ناگهان جان باخته را پیدا نکردند. یارمیش گفت: «وقتی پرسیده شد که آیا جسد الکسی در آنجا بوده است، کارکنان پاسخی ندادند.»
لاندس‌برگیس: اتحادیه اروپا باید پس از مرگ ناوالنی، تحریم‌های روسیه را «شدیدتر» کند
گابریلیوس لاندس‌برگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی، روز دوشنبه گفت که اتحادیه اروپا باید پس از مرگ الکسی ناوالنی، تحریم‌ها علیه روسیه را «حداقل تشدید کند» و اقدامات نصفه و نیمه برای متوقف کردن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه کافی نخواهد بود. لاندس‌برگیس پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل که همسر ناوالنی نیز در آن شرکت خواهد داشت، گفت: «اگر اوکراین سقوط کند، برای همه کاملاً روشن است که: ما نفر بعدی خواهیم بود. پوتین هیچ قصدی برای توقف ندارد و قادر به توقف نخواهد بود.» ناوالنی، سرسخت‌ترین مخالف داخلی پوتین، روز جمعه در زندان «گرگ قطبی» در سیبری درگذشت.
ادای احترام به ناوالنی در ۱۴۰ شهر و بازداشت‌ها در دست‌کم ۳۶ شهر روسیه
برخی از شهروندان روسیه همچنان با سرپیچی از دستورات و محدودیت‌های حکومتی، با نثار شاخه‌های گل به ادای احترام به الکسی ناوالنی ادامه دادند. به نوشته کانال خبری «ورستکا»، یادبودهای ناوالنی در دست‌کم ۱۴۰ شهر روسیه ظاهر شده است. با این حال بازداشت سوگواران الکسی ناوالنی همچنان ادامه دارد و تاکنون صدها تن در دست‌کم ۳۶ شهر روسیه بازداشت شده‌اند. تعداد بازداشت‌شدگان تا شامگاه شنبه بیش از ۴۰۰ نفر گزارش شده بود و به گفته گروه حقوق بشری او.وی.دی اینفو، تا عصر یکشنبه تنها در سن‌پترزبورگ بیش از ۲۰۰ تن بازداشت شده‌اند. به نوشته این گروه، اکثر بازداشت‌های سه روز گذشته در مسکو و سن‌پترزبورگ بوده است. این بزرگترین موج بازداشت‌ها در رویدادهای سیاسی روسیه از سپتامبر ۲۰۲۲ است که بیش از ۱۳۰۰ تن در تظاهرات علیه بسیج نیروهای ذخیره برای اعزام به جنگ علیه اوکراین بازداشت شدند. به گفته مقام‌های روسیه، شماری از بازداشت‌شدگان روزهای اخیر بلافاصله حکم حبس کوتاه‌مدت یا جریمه گرفتند. خبرگزاری فرانسه با استناد به اسناد دادگاه در سن‌پترزبورگ گزارش داد که تا پایان یکشنبه دست‌کم ۱۵۴ نفر در این شهر به ۱۴ روز زندان محکوم شده‌اند.
زندانیان در زندانی که ناوالنی در آن جان باخت بارها از دسترسی به خدمات پزشکی محروم مانده‌اند
رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی برخی اسناد دادگاهی را مشاهده و بررسی کرده است که نشان می‌دهند محبوسان در زندانی که الکسی ناوالنی در آن جان باخت بارها از دسترسی به خدمات پزشکی محروم مانده‌اند. بنابر این گزارش، یک زندانی در سال ۲۰۱۸ به دلیل عدم دسترسی به دارو هنگام شب در زندان جان باخت. این در حالی است که سازمان زندان‌های روسیه از «حضور بلافاصله کادر درمان هنگام از حال رفتن الکسی ناوالنی» سخن گفته است. همچنین بنابر این گزارش، یک زندانی از سوی کادر درمان زندان برای عمل جراحی به بیمارستان اعزام شد اما در بیمارستان گفتند جراح مناسبی برای این عمل ندارند و او به زندان بازگردانده شد. سازمان زندان‌های روسیه گفته است الکسی ناوالنی بعدازظهر جمعه ۲۷ بهمن «پس از پیاده‌روی احساس ناراحتی کرد» و بلافاصله پس از بیهوش شدن، کادر درمان در محل حاضر شدند اما عملیات احیا بی‌نتیجه ماند. اسناد دادگاه نشان می‌دهد که برخی زندانیان این زندان پس از آنکه بارها از دسترسی به خدمات پزشکی و داروهای خود محروم ماندند ناچار به ارائه شکایت شدند. این افشاگری در حالی مطرح شده که پیکر الکسی ناوالنی هنوز به خانواده‌اش تحویل نشده و سوالات زیادی درباره نحوه جان باختن او مطرح است. زندان معروف به «گرگ قطبی»، با نام رسمی «اف‌کی‌یو آی‌کی ۳»، در شهر خارپ از توابع ناحیه خودگردان یامالو-ننتس در منطقه سیبری واقع شده است.
ابراز خشم ریشی سوناک و اورسولا فون در لاین از مرگ الکسی ناوالنی
سخنگوی دفتر ریشی سوناک، نخست وزیری بریتانیا، اعلام کرد که یکی از موضوعات گفت‌وگوی روز یکشنبه آقای سوناک با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، مرگ الکسی ناوالنی بوده است. وی اظهار داشت: «نخست وزیر بریتانیا و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا خشم خود را نسبت به مرگ الکسی ناوالنی ابراز کردند. آنها همچنین بر اهمیت پاسخگو کردن مقامات روسیه که در این رخداد نقش داشتند، تاکید کردند.» به گفته سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا، سوناک و فون درلاین همچنین حملات حوثی‌ها به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ را محکوم کردند و آقای سوناک شرحی از مکالمات اخیر خود با نخست وزیر اسرائیل و پادشاه اردن درباره شرایط اسرائیل و غزه به رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ارائه کرد.
سفیر آمریکا از بنای یادبود ناوالنی بازدید کرد
سفیر ایالات متحده در مسکو در میان کنترل شدید پلیس از بنای یادبود الکسی ناوالنی که به شکلی خودجوش از سوی هواداران ناوالنی برپا شده است، بازدید کرد. لین تریسی، سفر آمریکا، با حضور در کنار «سنگ سولووتسکی» که به عنوان یادبودی از سرکوب‌های سیاسی در مسکو شناخته می‌شود در بیانیه‌ای گفت: «امروز در کنار سنگ سولووتسکی برای مرگ الکسی ناوالنی و دیگر قربانیان سرکوب سیاسی در روسیه سوگواری می‌کنیم.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها