به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۷ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۴۵۷۹۰۵

گوترش: امنیت جهان روز به روز کمتر می‌شود

گوترش: امنیت جهان روز به روز کمتر می‌شود
گروه بین الملل: دبیرکل سازمان ملل ضمن درخواست اصلاحات جدی در این سازمان بین‌المللی تاکید کرد که فقدان اتحاد شورای امنیت در مورد جنگ اوکراین و تداوم حملات صهیونیست‌ها در غزه، اقتدار این سازمان را به‌طور مرگباری متزلزل کرده است.
به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش،در آغاز نشست دوهفته‌ای شورای حقوق بشر در ژنو گفت: ما «نمی‌توانیم» و «نباید» نسبت به نقض مکرر و وحشتناک حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بی‌احساس باشیم.
وی با تاکید بر اینکه شورای امنیت سازمان ملل اغلب در «بن بست است و قادر به اقدام در مورد مهمترین مسائل صلح و امنیت زمان ما نیست»، گفت: عدم اتحاد شورای امنیت در مورد غزه و اوکراین، اقتدار آن را تضعیف کرده است. شورای امنیت به اصلاحات جدی در ترکیب و بستر کاری خود نیاز دارد.
گوترش که نشست سران کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر را فرصتی برای چنین تعهد مجددی می‌داند، می‌گوید: ما فورا به تعهد جدیدی به همه حقوق بشر نیاز داریم.
دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: هیچ چیز مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه نمی‌کند. قوانین بین‌المللی بشردوستانه در معرض تهدید است و ده ها هزار غیرنظامی در غزه کشته می‌شوند. کمک‌های بشردوستانه به غزه ناکافی است و جلوگیری از توزیع آن بر میلیون‌ها ساکن غزه تأثیر می‌گذارد. نقش آنروا در توزیع کمک در داخل غزه ضروری است.
وی تاکید کرد: حمله همه‌جانبه اسرائیل به رفح، آخرین میخ را بر تابوت برنامه‌های کمک‌رسانی خواهد زد. من خواستار آتش‌بس فوری و آزادی گروگان‌ها هستم.
گوترش هشدار داد که حمله همه جانبه اسرائیل به رفح به برنامه‌های کمک‌های سازمان ملل پایان خواهد داد. رفح هسته اصلی عملیات کمک‌های بشردوستانه است و آنروا ستون فقرات این تلاش‌ها است. حمله همه جانبه اسرائیل به این شهر نه تنها برای بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی که در آنجا پناه گرفته‌اند وحشتناک خواهد بود، بلکه آخرین میخ را بر تابوت برنامه های کمک رسانی ما خواهد زد.
 دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه شورا به اصلاحات جدی در ترکیب و روش‌های کاری خود نیاز دارد، گفت: ما به یک تعهد جدید به همه حقوق بشر اعم از مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیاز داریم که در مورد صلح و امنیت اعمال می شود.
گوترش تصریح کرد که مبارزان در مکان‌هایی مانند کنگو، غزه، میانمار، اوکراین و سودان چشمان خود را بر قوانین بین‌المللی بسته‌اند. 
او هشدار داد که جهان روز به روز از امنیت کمتری برخوردار می شود. او به شورای حقوق بشر گفت: «دنیای ما با سرعتی متفاوت در حال تغییر است. «تکثیر درگیری‌ها باعث رنج بی سابقه‌ای می‌شود. اما حقوق بشر یک امر ثابت است.»
دبیرکل سازمان ملل گفت که حملات به حقوق بشر اشکال مختلفی دارد و درخواست‌های مکرر خود برای کاهش بدهی برخی از فقیرترین کشورهای جهان و هزینه‌های بیشتر برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را تکرار کرد. 
برچسب ها: آنتونیو گوترش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها