به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۵۹۳۷۰
امشب دستمزد ۱۴۰۳ کارگران با سبد معیشتی ۲۵ میلیون تومانی محاسبه می‌شود؟

افزایش حقوق کارگران هرگز بر اساس تورم نبوده است

افزایش حقوق کارگران هرگز بر اساس تورم نبوده است
گروه اقتصادی: طبق آخرین اخبار، جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳، عصر سه شنبه ۱۵ اسفند ماه برگزار خواهد شد. پیش‌تر داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گفت که تعیین دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

به گزارش اقتصاد24،در این خصوص فتح الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: اساس صحبت آقای منظور را به فال نیک باید گرفت، چرا که دستمزد سال ۱۴۰۳ باید به اندازه تورم همان سال تعیین شود، اما طبق تجربه ۲۵ ساله بنده، تاکنون پیش نیامده است که تورم منفی شود.

پیش بینی تورم سرگردانی برای سال آینده
وی ادامه داد: سال آینده علاوه بر تورم ثابتی که حدود ۲۵ درصد است، تورم سرگردانی نیز داریم که نوسان نرخ ارز تغییر می‌کند. از این رو تورم قطعا افزایشی است. اگر فرمایش آقای منظور در همین راستا است، قطعا مثبت و درست است؛ اما اگر تصور این است که تورم را به سوی کاهش می‌بریم باید گفت که فکر اشتباهی است.

بیات تاکید کرد: به علت تورم، افزایش حقوق کارگران هر سال پیش رسیدن به فصل تابستان خنثی شده است؛ حتی در سالی که ۵۷ درصد افزایش دستمزد داشتیم نیز این اتفاق تکرار شد؛ لذا به نظر من اگر از جهت مثبت به موضوع نگاه کنیم. به ما ثابت شده است که تورم سال آینده پیش بینی نشده است؛ یعنی اگر امسال تورم ۵۰ درصدی داشته‌ایم سال بعد قطعا این رقم متفاوت خواهد بود. شایان ذکر است، بر اساس ماده ۴۱ قانون کار نرخ تورمی که در اسفند ماه توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود و همچنین سبد معیشت برای خانوار ۳.۳ نفری ملاک تعیین حقوق و دستمزد است.

افزایش حقوق کارگران هرگز بر اساس تورم نبوده
بیات اظهار کرد: افزایش حقوق کارگران هرگز بر اساس تورم نبوده و سبد معیشت هم اگر به عنوان مثال در محدوده ۱۷ میلیون تومان بوده است رقم افزایش حقوق در محدوده ۱۳ میلیون تومان تعیین شده است. از همین رو لازم است که تعیین دستمزد امسال علاوه بر تورم سال، عقب افتادگی سال‌های گذشته دستمزد را نیز در نظر بگیریم.

بیات تصریح کرد: سال گذشته سبد معیشتی که در شورای عالی کار به اتفاق نظر همگان تعیین شد، در حدود ۱۷ میلیون تومان بود، اما همان نیز به عنوان رقم افزایش حقوق پذیرفته نشد؛ امسال با تحقیقاتی که نمایندگان کارگری داشته اند و رصد بازار، حدود سبد معیشت خانوار ۴ نفره در کلانشهر تهران در محدوده ۲۵ میلیون تومان پیش بینی می‌شود.

تاثیر حقوق کارگران بر نرخ تورم
وی ادامه داد: کارفرما‌ها برای ارعاب کارگران مسئله تورم انتظاری با افزایش حقوق را مطرح می‌کنند در صورتی که چنین موضوعی صحت ندارد. کارفرما‌ها همواره تاکید می‌کنند که اگر حقوق را افزایش دهیم کارگاه‌ها کارگرانشان را اخراج می‌کنند، اما این موضوع نیز حقیقت ندارد. وزیر نیز قول داده بود که اگر تورم افزایش یافت حقوق کارگران دوباره تعدیل می‌شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی اظهار کرد: حقوق و دستمزد کارگران سالی یکبار افزایش می‌یابد، اما کارفرمایان پس از هر نوسان نرخ ارز در قیمت خدمات و کالا‌های خود تجدیدنظر می‌کنند. از این رو افزایش دستمزد کارگران هیچ آسیبی به کارفرما نخواهد زد. همین افزایش قیمت کالا‌ها و ثابت ماندن حقوق کارگران موجب کاهش قدرت خرید کارگران نیز می‌شود. نباید تعیین حقوق و دستمزد جامعه کارگری به شب عید کشیده شود و این بی برنامگی است. از ابتدای سال جلسات حقوق و دستمزد با بحث مزد منطقه‌ای به بیراهه رفت.

بیات تصریح کرد: حقوق و دستمزد باید با میزان تورم هماهنگ شود؛ به عنوان مثال ترکیه کشور همسایه ما است که با هر تغییر تورمی نرخ دستمزد را نیز تغییر می‌دهد. دلیل این موضوع این است که با افزایش فاصله نرخ تورم و دستمزد و انباشته شدن آن، نارضایتی عمومی ایجاد می‌شود و همچنین هر زمان که برای جبران اقدام کنیم فشار شدیدی به کارفرما وارد می‌شود. پس بهتر است که همین الان این قضیه را حل کنیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها