به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۰:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۴۵۹۵۲۰
فردی به محل رأی مراجعه کرد و به او گفته شد قبلا رأی داده است!

روایت یک عضو حزب کارگزاران از روز رای‌گیری

گروه سیاسی: عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید: اینکه با چند مدرک و حتی بدون کارت ملی و شناسنامه می‌شد، رای داد هم نشان می‌داد که کنترل جدی و دقیق برای شناسایی رای‌دهندگان وجود نداشت، چنانچه اگر افرادی می‌آمدند و شماره ملی‌های دیگری را با اضافه و کم کردن عددی به شماره ملی خود اضافه و به صندوق مراجعه می‌کردند.
روایت یک عضو حزب کارگزاران از روز رای‌گیری
علی محمد نمازی، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه واقعی انتخابات قابل پیش‌بینی بود به دلیل این‌که با اعلام پیش ثبت‌نام و فرصت کمی که برای آن درنظر گرفته شد، بسیاری از احزاب و تشکل‌های سیاسی و همچنین کاندیداهای شاخص در آن زمان کوتاه نتوانستند به تصمیم برای داوطلبی برسند. بنابراین شاهد این نکته بودیم که از ثبت‌نام کردن و داوطلبی استقبال نشد. علاوه بر این در ادامه رد صلاحیت ثبت‌نام تعداد گسترده ازدیگر ایرادات این انتخابات بود.
وی افزود: نکته دیگر در مورد انتخابات مجلس دوازدهم این است کاندیداهایی که احتمال رای‌آوری آنها بالا بود، در دو مرحله هیئت اجرایی و هیئت مرکزی نظارت رد صلاحیت شدند، اعتراضات به شورای نگهبان هم نتیجه نداشت و تقریبا حوزه‌های انتخابیه خالی از کاندیداهای شاخص شدند. از طرف دیگر ثبت‌نام تعداد زیادی از افراد تقریبا ناشناخته موجب شد که به جای رقابت‌های واقعی بیشتر شاهد رقابت‌های قومی، قبیله‌ای و محلی باشیم و این عاملی نبود که بتواند به ارتقای کیفیت رقابت‌ها و انتخاب مردم منجر شود.
عضو حزب کارگزاران گفت: آمارها حاکی از آن است که بالاترین مشارکت در حوزه‌هایی مانند استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و خرستان جنوبی و ... بوده که فضا برای رقابت‌های فامیلی، قومی و قبیله‌ای و محلی فراهم بوده است. بنابراین وقتی رقابت‌ها براساس ارزش‌ها و تامین نیازهای کشور نباشد، احتمال این‌که مشارکت کم باشد، پیش‌بینی می‌شود، کما اینکه در حال حاضر شاهد مشارکت زیر ۴۲ درصد هستیم، که رقم حتی از مشارکت در دوره یازدهم کمتر بود و با وجود تعداد زیاد کاندیدا، مشارکت به میزان دوره یازدهم نرسید.
مشاهده کردم فردی به محل رأی مراجعه کرد و به او گفته شد قبلا رأی داده است!
نمازی همچنین تصریح کرد: در این دوره انتخابات مهندسی خوبی صورت گرفته بود چراکه موارد زیادی که به سلامت انتخابات لطمه وارد می‌کرد در انتخابات وجود داشت که یکی از آنها تمدید زمان رای‌گیری بود، در حقیقت زمان استاندارد برای رأی‌گیری ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر، یعنی ۱۰ ساعت بود، اما علی رغم این‌که اکثر حوزه‌ها خلوت بودند زمان رای‌گیری تا ۱۲ شب تمدید شد و حتی نگفتند شعبی که مراجعه کننده ندارند، در را ببندند و شمارش آراء را شروع کنند لذا عموماً تا ساعت ۱۲ شب منتظر ماندند که این یک ایراد جدی انتخابات مذکور بود چنانچه به سلامت انتخابات لطمه وارد می‌کرد. هم‌چنین این‌که با چند مدرک و حتی بدون کارت ملی و شناسنامه می‌شد، رای داد هم نشان می‌داد که کنترل جدی و دقیق برای شناسایی رای‌دهندگان وجود نداشت، چنانچه اگر افرادی می‌آمدند و شماره ملی‌های دیگری را با اضافه و کم کردن عددی به شماره ملی خود اضافه و به صندوق مراجعه می‌کردند، مشکلی پیش‌نمی‌آمد، حتی مشاهده کردم که فردی به محل رای مراجعه می‌کرد و به آن‌ها گفته می‌شد قبلا رای داده‌اند، این یکی از ایرادات بسیار جدی این انتخابات بود.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به میزان رأی سرلیست‌ها ادامه داد: نکته دیگر این است رای کسانی که انتخاب شده‌اند نسبت به واجدین شرایط بسیار ناچیز است. میزان رای نفراول تهران، یعنی نبویان که در چند لیست مشترک بوده، ۵۰۰ هزار و خرده ای اعلام شده که در مقابل ۶ تا ۷ میلیون نفر واجد شرایط مشارکت در تهران عدد بسیار پایینی است، علاوه بر این یکی دو تا از سرلیست گروه‌های اصول‌گرا چهارم شد، برای نمونه قالیباف نزدیک ۴۰۰ هزار نفر رای داشته، درصورتی که‌ انتخابات مجلس ششم با سرلیستی خاتمی بیش از ۲ میلیون رای داشت، با این‌که آن زمان حدود ۲۰ سال پیش بود و تعداد جمعیت رای دهنده‌ها خیلی کمتر از امروز بود. مورد دیگر اینکه وقتی به میزان رأی سرلیست‌ها در ادوار مختلف نگاه می‌کنیم آنها همیشه بیش از ۱میلیون رای آورده‌اند.
نمازی همچنین اظهار کرد: در انتخابات گذشته وزارت کشور دائم خبر می‌داد که افتخار بزرگی است و ۲۵هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که این موجب پخش شدن آرا شده است، اما امروز سرلیست یا کسی که در ۳- ۴ لیست بوده، ۵۰۰ هزار رای در تهران آورده است. همه موارد مذکور نقاط ضعف انتخابات این دوره بود. علاوه بر این کیفیت کسانی که به مجلس راه یافته‌اند هم اهمیت دارد، این‌که آیا توان، تخصص و تجربه آنها مطابق نیازهای فعلی کشور است یا خیر، این خودش یک بحث جداگانه است و می‌توان درباره آن بحث علمی کرد که میانگین تخصص و توان و تجربه مجلس دوازدهم کم‌تر از یازدهم خواهد بود یا خیر. در مجموع وقتی میانگین‌ها را بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که وضعیت خوبی نیست.
خاتمی در این دوره به کسی نگفت رأی بدهید یا رأی ندهید
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن ارزیابی رأی ندادن خاتمی خاطرنشان کرد: در هر صورت خاتمی چهره محبوب مردم است و فردی بود که دائما از حق و حقوق مردم دفاع می‌کرد. خاتمی کسی بود که سه یا چهار سال از ریاست جمهوری‌اش متقارن با مجلس ششم شد و دستاوردهای خیلی خوبی برای مردم و کشور داشت، اما امروز خاتمی نشسته و با رعایت همه ملاحظات به این نتیجه رسیده که این انتخابات انتخابات واقعی نیست و نمی تواند تامین کننده حقوق مردم و منافع ملی و امنیت کشور باشد لذا تنها کاری که می‌توانسته انجام دهد این بوده که رای ندهد. خاتمی همان کسی است که در انتخابات مجلس نهم توصیه کرد ثبت‌نام نکنید و ما هم ثبت نام نکردیم، اما خودش به دماوند رفت و رای داد، اما خاتمی در این دوره به کسی نگفت رای ندهید یا بدهید و برای مردم تکلیف مشخص نکرد، اما خودش در انتخابات شرکت نکرد. نمازی در پایان یادآور شد: دوره ریاست جمهوری خاتمی در سال ۸۴ تمام شد و چند رییس جمهور آمدند و رفتند، لذا این سخت‌گیری‌ها برای رییس جمهور کشور معنا ندارد. از طرفی در خارج می‌گویند هیچ کدام از رییس جمهورهای ایران عاقبت به خیر نشده‌اند، بنی صدر که فرار کرد، آقای هاشمی که با آن مشکلات روبه رو شد، این هم از آقای خاتمی و حتی احمدی نژاد هم با مسائلی روبه رو شد. برخی منافع کشور را نمی‌دانند و یا منافع خودشان را بر ملت و کشور و امنیت کشور ترجیح می‌دهند و چنین اقداماتی انجام می‌دهند. نکته دیگر در مورد خاتمی این است که همه می‌دانند تا چه اندازه دیدگاه دموکراتیکی دارد و اعتقاد دارد که صندوق رای و حضور مردم، آبادانی کشور و حل مشکلات کشور و رهایی کشور از مشکلات را به همراه دارد اما با این وجود خاتمی مجبور شد که در این انتخابات شرکت نکند.
برچسب ها: علی محمد نمازی

۱۴۰۲/۱۲/۱۶ ۱۶:۳۷
اصلا. سامانه. هویت. سنجی هم. خیلی‌ها ا. ارور. می داد وبه سادگی. تایید. نمی‌کرد. چه. شناسنامه چه کارت. ملی انگار. یک. سری. شماره. فقط. حق رای. داشتند ونه. همه (439418)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها