به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۲:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۴۶۱۰۶۸

دستمزد کارگران همیشه از تورم عقب‌تر است

دستمزد کارگران همیشه از تورم عقب‌تر است
گروه اقتصادی: رییس مجمع کارگران استان تهران با بیان این که همیشه حقوق کارگران نسبت به تورم یک‌سال عقب‌تر است گفت: مبلغ واقعی دستمزد کارگران، عددی نیست که به‌عنوان دستمزد تعیین و به کارگر پرداخت می‌شود.
 
به گزارش تسنیم، محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع کارگران استان تهران با اشاره به اینکه تورم انتظاری باید در تعیین دستمزد لحاظ شود گفت: در زمانی که ما میخواهیم دستمزد را تعیین نماییم می بایست با لحاظ کردن تورم انتظاری دستمزد تعیین نماییم. شکاف و عقب افتادگی مزدی سال به سال بیشتر و عدم تناسب هزینه ها و دستمزد دریافتی بصورت معادله ای مجهول خود را بیشتر نمایان میکند.

رییس مجمع کارگران استان تهران بیان کرد: وقتی صحبت از اجرای صحیح قانون میشود شرکای اجتماعی آن را غیر ممکن میدانند الزام قانون گذار در تبصره 2 ماده 41 قانون کار مشخص است، ولی به دلیل تصمیم‌گیریهای اشتباه و عدم تعیین دستمزد مناسب سفره کارگران تهدید و تولید به خطر افتاده است.
 
دستمزد کارگران، ۴۰ درصد هزینه‌هایشان را پوشش می‌دهد 
تاجیک در پاسخ به اظهارات دبیر شورایعالی کار در خصوص اینکه مزد سال 1402 ، 65 درصد دستمزد را پوشش میدهد گفت: ملاک تعیین زمان محاسبه نیست ، شورایعالی کار می بایست با در نظر گرفتن تورم سال آتی مزد تعیین کند .مهم نیست در زمان تعیین دستمزد ، دستمزد تعیین شده چند درصد را پوشش میدهد .ملاک زمان حال می باشد که دستمزد دریافتی حدود 40 درصد هزینه ها را پوشش میدهد.

وی گفت: همیشه حقوق کارگران نسبت به تورم یکسال عقب‌تر است. در تعیین دستمزد، تورم انتظاری سال مورد نظر لحاظ نمیشود، مبلغ واقعی دستمزد کارگران، عددی نیست که به‌عنوان دستمزد تعیین و به کارگر پرداخت می‌شود. در واقع حقوق کارگران همیشه یک سال نسبت به تورم عقب‌تر است.
 
تاجیک با تأکید براینکه نمایندگان کارگران به دنبال افزایش درصدی مزد نیستند گفت: مبلغ دستمزد 5 میلیون و 30 هزار تومان و بسیار کوچک است. حتی اگر حقوق 100 درصد هم افزایش یابد, باز هم نمی تواند تأمین کننده هزینه ها و نیازهای جامعه کارگری باشد. به همین دلیل به دنبال این هستیم در راستای ماده 41 قانون کار، دستمزد بتواند هزینه های سبد معیشت را تأمین کند.نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت: برای آنکه چرخ تولید در کشور به گردش درآید باید توان کارگر بالا برود زیرا کارگری که نتواند نیازهای اولیه زندگی را برطرف کند، قادر به استفاده از محصولات تولید دست خود یا دیگر کارگران هم نخواهد بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها