به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۶۱۱۸۲

انتخابات هند در هفت مرحله برگزار می‌شود

انتخابات هند در هفت مرحله برگزار می‌شود
گروه بین الملل: کمیسیون انتخابات هند می‌گوید که انتخابات عمومی این کشور در ماه‌های آوریل و مه در هفت مرحله برگزار خواهد شد.
راجیو کومار، رئیس این کمیسیون، در کنفرانسی خبری اعلام کرد که نتایج در روز ۴ ژوئن اعلام خواهد شد.
در حدود ۹۶۸ میلیون نفر برای رای دادن در این انتخابات واجد شرایط هستند که آن را به بزرگترین انتخابات در تاریخ جهان بدل می‌کند.
نظرسنجی‌ها پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) تحت رهبری نارندرا مودی و متحدان آن را پیش‌بینی می‌کند. در این صورت این سومین دوره قدرت بی‌جی‌پی خواهد بود که برای این حزب بی‌سابقه است.
بیش از ۲۴ حزب مخالف، از جمله حزب «کنگره»، یک بلوک ائتلافی به نام «ایندیا» (متحدین همه‌شمول توسعه ملی هند) تشکیل داده‌‍اند تا در این انتخابات به مصاف بی‌جی‌پی برود.
مجلس سفلی هند ۵۴۳ کرسی دارد و هر حزب یا ائتلاف برای تشکیل دولت به ۲۷۲ نماینده نیاز خواهد داشت.
بی‌جی‌پی، تحت رهبری مودی، در انتخابات سال ۲۰۱۹ برنده رقم خیره‌کننده ۳۰۳ کرسی شد. این حزب می‌گوید که امسال قصد تسخیر حداقل ۳۷۰ کرسی را دارد.
برخی ایالت‌ها در چند مرحله رای‌گیری خواهند کرد.
کومار گفت که رای گیری در چارچوب‌های زمانی متفاوتی برگزار خواهد شد که از روز ۱۹ آوریل شروع می‌شود و روز اول ژوئن پایان خواهد یافت.
او گفت: «ما دمکراسی را به چهارگوشه کشور خواهیم برد.»
«قول ما برگزاری یک انتخابات ملی به شکلی است که ما... فانوسی برای دمکراسی در اطراف جهان باقی خواهیم ماند.»
حدود ۹۶۸ میلیون نفر - ۱۵۰ میلیون نفر بیش از انتخابات ۲۰۱۹ - واجد شرایط رای دادن هستند.
کمیسیون انتخاباتی گفت: «بیش از ۲۶ میلیون رای دهنده جدید ثبت نام کرده‌اند. ۱۴ میلیون نفر آنها زن هستند که ۱۵ درصد بیش از مردانی است که ثبت نام کرده‌اند.»
دستگاه‌های رای‌گیری الکترونیکی مستقر خواهد شد که حاوی دکمه‌ای برای انتخاب «هیچ یک از نامزدهای فوق» خواهد بود.
هند روز پنجشنبه دو کمیسر جدید انتخاباتی را برای پر کردن دو جای خالی در کمیسیون انتخاباتی که سه عضو دارد منصوب کرد.
چند روز پیش از آنکه تاریخ رای‌گیری اعلام شود، استعفای ناگهانی آرون گوئل، دومین مقام عالی رتبه در این کمیسیون، باعث شد فقط کمیسر ارشد انتخاباتی در این کمیسیون باقی بماند.
همزمان بررسی پرونده‌ای در دیوان عالی هند درباره طرح بحث‌انگیز اوراق قرضه انتخاباتی ادامه دارد؛ طرحی که به مردم و شرکت‌ها اجازه می‌دهد کمک‌های مالی سیاسی را به صورت ناشناس انجام دهند.
کمیسیون انتخاباتی فهرستی از اهداکنندگان ممتاز سیاسی در هند منتشر کرده است. حزب مودی بزرگترین دریافت کننده این کمک‌هاست که تقریبا نیمی از اوراق قرضه به ارزش ۱۲۰ میلیارد روپیه را بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ جلب کرده است.
برچسب ها: هند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها