به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۴۶۱۳۴۲

كمك ۸ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به مصر 

كمك ۸ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به مصر 
گروه بین الملل: اتحادیه اروپا بر سر کمک مالی ۸ میلیارد دلاری به مصر برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن بحران مالی این کشور و آغاز موج پناهندگی آفریقایی‌ها به اروپا، به توافق رسید.
این توافق  در جریان سفر اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا به همراه رؤسای جمهور بلژیک، ایتالیا، اتریش، قبرس و یونان به قاهره امضا شد.
طرفین همچنین بر تلاش‌ها پیرامون گسترش همکاری‌های مصر و اتحادیه اروپا تاکید کردند.
کمک ۸ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا که قرار است طی سه سال در اختیار دولت عبدالفتاح السیسی قرار بگیرد، با انتقادهایی از سوی برخی نهادهای غربی پیرامون وضعیت بد حقوق بشر در مصر همراه بوده است.
دیده‌بان حقوق بشر در انتقاد از این تصمیم در بیانیه‌ای اعلام کرد این توافق «جایزه‌ای برای رهبر مستبد مصر» به شمار می‌رود.
این سازمان یادآوری کرده است  السیسی از وقتی با کودتا در سال ۲۰۱۳ قدرت گرفت و یک سال بعد رئیس‌جمهور مصر شد، با «مشت آهنین» بر این کشور حکومت کرده است؛ او مخالفان را سرکوب می‌کند، منتقدان را به زندان می‌اندازد و صدای رسانه‌ها و جامعه مدنی مصر را خفه می‌کند.
صندوق بین‌المللی پول اوایل ماه مارس سال جاری اعلام کرد که به مصر یک وام پنج میلیارد دلاری اعطا می‌کند.
مصر، پرجمعیت‌ترین کشور عربی، با بحران مالی مواجه است و درآمدهایش از کانال سوئز به خاطر حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ ۵۰ درصد کاهش یافته است.
مصر پارسال ۱۰ میلیارد دلار از تردد کشتی‌ها در کانال سوئز درآمد داشت.
دولت قاهره همچنین با بدهی خارجی ۱۶۵ میلیارد دلاری مواجه است و برای سال جاری میلادی متعهد به بازپرداخت بیش از ۲۹ میلیارد دلار بدهی است.
بنابر ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی مصر بر اساس قیمت‌های جاری، در سال گذشته میلادی بیش از ۳۹۸ میلیارد دلار بوده، اما امسال به ۳۵۸ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.
این کشور یکی از شرکای اصلی آمریکا و اتحادیه اروپا است؛ بخصوص اینکه مصر پذیرای میلیون‌ها پناهجوی آفریقایی نیز هست و از بحران سرازیر شدن پناهجویان آفریقایی به اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کند.برای نمونه از آوریل پارسال تاکنون که سودان وارد جنگ داخلی شده، مصر پذیرای ۴۶۰ هزار سودانی بوده است.
بر اساس آمارهای رسمی دولت مصر، هم‌اکنون ۹ میلیون پناهجوی خارجی در این کشور اقامت دارند.
با اینحال، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد هیچ طرحی را برای اسکان موقت شهروندان غزه در خاک مصر قبول نخواهد کرد.
برچسب ها: مصر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها