به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۴:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۴۶۱۳۵۰

پوتین در انتخاباتی نمایشی مدعی پیروزی شد

پوتین در انتخاباتی نمایشی مدعی پیروزی شد
گروه بین الملل: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با ثبت یک رکورد در روسیه پساشوروی در انتخابات روز یکشنبه کشورش پیروز شد و گفت که این رخداد نشان می‌دهد مسکو در مقابله خود با غرب و تهاجم به اوکراین برحق است.
مرکز پژوهش افکار عمومی روسیه، وابسته به کرملین، شامگاه یکشنبه ۲۷ اسفند و با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد پوتین با ۸۷.۸ درصد آرا صدرنشین نامزدهای پست ریاست‌جمهوری است. نتایج رسمی اولیه نیز که اعلام شده است این آمار را تایید می‌کند.
بدین ترتیب پوتین ۷۱ ساله که طی ۲۵ سال گذشته قدرت را در دست داشته، برای شش سال دیگر بر پست ریاست‌جمهوری روسیه خواهد نشست و با پیشی گرفتن از جوزف استالین، دیکتاتور سابق شوروی، عنوان طولانی‌ترین رهبر روسیه طی ۲۰۰ سال گذشته را خواهد داشت.
مرکز پژوهش افکار عمومی روسیه همچنین میزان مشارکت مردمی در انتخابات را حدود ۷۵ درصد گزارش کرده است. در دور قبلی انتخابات این رقم ۶۷.۵ درصد گزارش شده بود و پوتین با استناد به این آمار گفت که غرب و رهبران آن باید بدانند که تا سالیان با یک روسیه جسور طرف هستند، حال چه این روسیه در جنگ باشد و چه در صلح.
وی طی یک سخنرانی برای هوادارانش در مسکو گفت که او به حل و فصل مسائل آن‌چه «عملیات نظامی ویژه در اوکراین» خوانده است اولویت خواهد داد و ارتش روسیه را تقویت می‌کند.
پوتین گفت: «ما وظایف زیادی داریم که به انجام برسانیم. اما زمانی که یکپارچه باشیم، دیگر مهم نیست که چه کسی بخواهد ما را بترساند یا سرکوبمان کند، چون هیچ کس در طول تاریخ موفق به چنین کاری نشده است. آنها تا الان موفق نشده‌اند و هرگز در آینده نیز موفق نخواهند شد.»انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه با سرکوب شدید مخالفان و در غیاب اپوزیسیون واقعی برگزار شد.
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که انتخابات روسیه قطعا آزاد و عادلانه نبود و پوتین مخالفان را حبس کرده و از نامزدی اوپوزیسیون برای رقابتهای انتخاباتی ممانعت کرده است.
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که هیچ نهاد نظرسنجی مستقل در این انتخابات حضور نداشت تا مشخص شود چه تعداد از ۱۱۴ میلیون شهروند دارای شرایط رای‌دهی، به پای صندوق‌های رای رفته است.
این انتخابات با اعمال تدابیر امنیتی بسیار سخت‌گیرانه و با حضور دهها هزار پلیس و نیروهای امنیتی به مدت سه روز برگزار شد.
«او وی دی اینفو» نهادی که سرکوب مخالفان در روسیه را رصد می‌کند، اعلام کرد که روز یکشنبه دست‌کم ۷۴ معترض در روسیه بازداشت شدند.
مخالفان ولادیمیر پوتین از برنامه اعتراضی خود در آخرین روز رای‌گیری که «ظهر علیه پوتین» نامیده شده خبر داده‌ بودند و در مقابل، مقام‌های روسیه معترضان را به مجازات‌هایی همچون حبس طولانی تهدید کردند.
الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه که چندی پیش در زندانی دورافتاده در منطقه سیبری به طور مشکوک جان باخت، پیش از مرگ خواسته بود که معترضان با حضور در مراکز رای‌گیری در یک زمان واحد، نارضایتی خود را از جنگ اوکراین و «حکومت مشت آهنین پوتین» نشان دهند.
کرملین این انتخابات را در مناطق اشغال شده اوکراین نیز برگزار کرد؛ موضوعی که کی‌یف آن را رد کرده و گفته است به رسمیت نمی‌شناسد.
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین گفت پوتین می‌خواهد برای همیشه در قدرت باقی بماند: «تقلید انتخابات مشروعیتی ندارد. پوتین باید در دادگاه لاهه محاکمه شود و ما آن را تضمین خواهیم کرد».
دیوان کیفری بین‌المللی، دادگاه لاهه، روز جمعه ۲۶ اسفند پارسال اعلام کرد که برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به اتهام مشارکت در «رُبایش کودکان اوکراینی» قرار بازداشت صادر کرده است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها