به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۴۶۱۴۷۹

چاقی می تواند سلامت روان زنان را مختل کند

چاقی می تواند سلامت روان زنان را مختل کند
گروه علمی:کارشناسان می گویند وزن بدن می تواند با مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی مرتبط باشد.
به گزارش مدیکال نیوز، محققان گزارش می‌دهند که افراد چاق، مستقل از عوامل سبک زندگی و بیماری، بیشتر در معرض ابتلاء به افسردگی و احساس ضعف نسبت به افراد غیرچاق هستند.محققان اضافه کردند که ارتباط بین چاقی و افسردگی در زنان قوی‌تر از مردان است.

محققان دانشگاه کالج کورک در ایرلند در مطالعه خود، سوابق پزشکی ۱۸۲۱ مرد و زن بین ۴۶ تا ۷۳ سال را که به طور تصادفی از یک مرکز مراقبت اولیه بزرگ انتخاب شده بودند، بررسی کردند.آنها به بررسی رابطه بین نمرات سلامت روان و چاقی با استفاده از شاخص توده بدنی (BMI) و نسبت دور کمر به قد پرداختند و در عین حال عوامل سبک زندگی و شرایط بیمار را بررسی کردند.

دانشمندان از مقیاس ۲۰ موردی مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک افسردگی و پنج شاخص آرامش روانی سازمان جهانی بهداشت استفاده کردند.قبل از شروع مطالعه، شرکت‌کنندگان نمونه‌های خونی برای گلوکز ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله ارائه کردند. محققان قد، وزن و دور کمر و همچنین محاسبه BMI را اندازه گیری کردند.

در یافته‌های خود، محققان گزارش دادند که شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به قد که نشانه چاقی است، با افزایش افسردگی و کاهش آرامش روانی مرتبط است.آنها افزودند که رابطه بین چاقی و افسردگی در زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان است.

آنها گفتند چاقی با عوامل اجتماعی و جسمانی نیز مرتبط است. به عنوان مثال، وزن اضافی می‌تواند باعث تعصب، تبعیض و انگ اجتماعی شود. همچنین می‌تواند منجر به علائم فیزیکی مانند درد مفاصل، کمردرد و فیبرومیالژیا شود.
کارشناسان می‌گویند این اثرات اجتماعی و فیزیکی چاقی می‌تواند منجر به علائم افسردگی شود.

محققان پیشنهاد کردند که مداخلات هدفمند برای کاهش افسردگی باید شامل مدیریت بهتر وزن در سطح جمعیت باشد.به گفته محققان، روان درمانی مانند درمان شناختی رفتاری نشان داده است که یک رویکرد مؤثر برای افسردگی و وزن است.
مرجع : مهر
برچسب ها: چاقی سلامت روان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها