به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۰:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۷ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۴۶۲۳۱۰

جلوگیری از کوچک‌شدن مغز با این ۵ ماده غذایی

جلوگیری از کوچک‌شدن مغز با این ۵ ماده غذایی
گروه علمی:بر اساس مطالعات، افراد مسنی که رژیم غذایی باکیفیتی شامل سبزیجات، میوه، غلات کامل، آجیل و ماهی دارند، حجم بافت مغزشان بیشتر است.به گزارش  خبرآنلاین، با بالا رفتن سن، مغز با نرخی در حدود ۵ درصد در هر دهه پس از ۴۰ سالگی تمایل به کوچک شدن دارد و این کوچک شدن هرچه بیشتر ادامه یابد، بیشتر بر توانایی‌های شناختی فرد تأثیر می‌گذارد. راه‌هایی برای حفظ حجم مغز سالم، حتی با افزایش سن، وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها توجه و تمرکز بر رژیم غذایی است. این مواد غذایی از کوچک شدن مغز در سنین بالا جلوگیری می‌کنند:
 
۱) ماهی
مغز از ۶۰ درصد چربی تشکیل شده که نیمی از آن اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. امگا ۳ در ماهی‌هایی مانند قزل‌آلا، سالمون، شاه‌ماهی و ساردین یافت می‌شود. خوردن حداقل یک وعده ماهی در هفته از کوچک‌شدن مغز جلوگیری می‌کند.

۲) کاکائو
کاکائو نورون‌ها و رشد رگ‌های خونی را در بخش‌هایی از مغز که با حافظه و یادگیری مرتبط هستند، تحریک می‌کند و انعطاف‌پذیری مغز را برای یادگیری بهبود می‌بخشد.

۳) تخم‌مرغ
ویتامین B-۶، B-۱۲ و اسید فولیک موجود در تخم‌مرغ، هرگونه زوال شناختی را به تعویق می‌اندازد و از کوچک‌شدن مغز جلوگیری می‌کند.

۴) توت
ترکیبات موجود در توت‌ها می‌توانند ارتباطات سلولی مغز را بهبود بخشند، التهاب را کاهش دهند و بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی را کنترل کنند. برای جلوگیری از کوچک‌شدن مغز، از مصرف توت‌فرنگی، توت سیاه، توت سفید و شاه‌توت غافل نشوید.

۵) سبزیجات
سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ و بروکلی سرشار از ویتامین K هستند. این ویتامین به تشکیل چربی در سلول‌های مغز کمک می‌کند، که برای سلامت این عضو ضروری است و می‌تواند حافظه را بهبود بخشد.
 
برچسب ها: سلامت مغز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها