به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۱ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۴۶۲۸۴۹

 اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

 اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است
گروه بین الملل:  نخست وزیر لهستان، هشدار داد که اروپا وارد دوره پیش از جنگ شده است و این قاره آمادگی مقابله با تهدید روسیه را ندارد.
دونالد توسکُ در مصاحبه با رسانه‌های اروپایی تصریح کرد: « هدفم ترساندن کسی نیست، اما جنگ مفهومی نیست که دوران آن سپری‌ شده باشد. این جنگ واقعی است و بیش از دو سال پیش شروع شد.»
در حالی دونالد توسک این اظهارات را مطرح کرده است که هفته گذشته یک موشک روسی که با هدف غرب اوکراین پرتاب شده بود، وارد حریم هوایی لهستان شد. مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه در حملات موشکی و پهپادی گسترده تازه خود زیرساخت‌های انرژی این کشور را هدف قرار داد.
 توسک تصریح کرد بدون در نظر گرفتن این که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود، اروپا باید به لحاظ نظامی خودکفاتر شود تا به متحد قابل توجه‌تری برای آمریکا بدل شود.
نخست وزیر لهستان همچین خواستار کمک فوری برای اوکراین شد و گفت که دو سال آینده جنگ همه چیز را تعیین می‌کند.
دونالد توسک تاکید کرد: «ما در بحرانی‌ترین لحظه از زمان پایان جنگ جهانی دوم زندگی می‌کنیم.»
نخست وزیر لهستان گفت: «باید از نظر ذهنی آماده ورود به یک دوره جدید، یعنی دوران قبل از جنگ شد.»
 توسک که پیش از این ریاست شورای اروپا را برعهده داشت، گفت که ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه پیش از این بدون هیچ مدرکی، اوکراین را مسئول حمله «تروریستی» به سالن کنسرت شهر کروکوس در حومه مسکو دانسته است و «بدیهی است که با این اظهارات احساس می‌کند باید برای حملات فزاینده خشن علیه اهداف غیرنظامی در اوکراین توجیه‌هایی بیاورد.»
او خاطرنشان کرد که روسیه در اوایل این هفته برای اولین بار در روز روشن با موشک‌های فراصوت به اوکراین حمله کرد.
 توسک در توضیح سیاست مورد نظر خود گفت موضوع بر سر رهایی اروپا از وابستگی نظامی به آمریکا، یا ایجاد «ساختارهای موازی با ناتو» نیست.
به رغم تیرگی روابط روسیه با کشورهای غربی پس از حمله تمام عیار به اوکراین، ولادیمیر پوتین به تازگی گفت که «انگیزه‌ای تهاجمی» علیه کشورهای عضو ناتو ندارد.
او گفت احتمال حمله به لهستان، کشورهای حوزه بالتیک یا جمهوری چک «کاملا بی‌معنی» است. هرچند او در عین حال هشدار داد که اگر اوکراین جنگنده‌های اف۱۶ را از فرودگاه‌های دیگر کشورها به پرواز در آورد، آن کشورها به «اهداف مشروع» تبدیل خواهند شد.
دونالد توسک پیش از این هم درباره احتمال جنگ هشدار داده است. ماه گذشته و در دیدار با رهبران راست میانه اروپا او بحث مشابهی را مطرح کرد.
به گفته توسک، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، خواهان آن شده است که رهبران اروپایی در سخنان خود طی نشست‌هایشان از واژه «جنگ» استفاده نکنند تا به مردم حس هراس و نگرانی ندهند. اما آقای توسک گفت پاسخ داده که در بخشی از اروپا که لهستان در آن واقع شده جنگ یک موضوع انتزاعی نیست.
نخست وزیر لهستان با درخواست کمک نظامی فوری برای اوکراین هشدار داد که دو سال آینده جنگ سرنوشت‌ساز خواهد بود.
او گفت: «ما در حساس‌ترین برهه از زمان جنگ جهانی دوم به سر می‌بریم.»
دونالد توسک بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ نخست‌وزیر لهستان بود و در دسامبر ۲۰۲۳ باردیگر به قدرت بازگشت. او یک سیاستمدار کهنه کار است و سابقه ریاست شورای اروپا را نیز در کارنامه خود دارد.
روسیه در هفته‌های اخیر بمباران شهرهای اوکراین را تشدید کرده است.
شب گذشته نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که «۵۸ پهپاد و ۲۶ موشک» روسیه را سرنگون کرده است و نخست‌وزیر این کشور گفت که زیرساخت‌های انرژی در شش منطقه در غرب، مرکز و شرق اوکراین آسیب دیده است.
 
برچسب ها: اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها