به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۴۵۴۲۷۱

تنهایی اروپا با پیروزی ترامپ

تنهایی اروپا با پیروزی ترامپ
گروه بین الملل: مقامات اروپایی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را «تهدیدی واضح» علیه خود می‌دانند که تبعات بین‌المللی گسترده‌ای خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، وبسایت «رادیو و تلویزیون ملی لیتوانی» در گزارشی درباره نگرانی اروپا از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نوشته است: هرچه احتمال انتخاب ترامپ به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا افزایش می‌یابد، نگرانی از بازگشت او به کاخ سفید در اروپا هم بیشتر می‌شود.
«کریستین لاگارد»، رئیس بانک مرکزی اروپا در گفت‌وگویی با تلویزیون فرانسه، احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات امسال آمریکا را «تهدیدی واضح» علیه اروپا دانست.
«الکساندر دو کرو» نخست‌وزیر بلژیک نیز در اواسط ژانویه با اشاره به سیاست «اول آمریکا» که ترامپ آن را در دستور کار خود قرار داده، به پارلمان اروپا گفت اگر در انتخابات ۲۰۲۴ ترامپ روی کار بیاید، اروپا بیش‌ازپیش باید روی پای خود بایستد.
«کارل بیلت» نخست‌وزیر سابق سوئد در مقاله‌ای که در اندیشکده «شورای روابط خارجه اروپا» منتشر شد، اظهار کرد پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تبعات بین‌المللی گسترده‌ای خواهد داشت.
او در این مقاله نوشت: آمریکا سیاست‌های اقلیمی را رها کرده و سرمایه‌گذاری خود را در حوزه سوخت‌های فسیلی افزایش خواهد داد. ناتو در بهترین حالت یک نهاد منفعل خواهد بود. دیدار‌هایی با دوستان (ترامپ)، یعنی «ولادیمیر پوتین» و «ویکتور اوربان» (رهبران روسیه و مجارستان) برگزار خواهد شد. جنگ‌های تجاری تشدید می‌شود.
مدیر شعبه برلین اندیشکده «جرمن مارشال فاند» با بیان اینکه مهم‌ترین نگرانی‌اش در حوزه نظامی است، به دویچه وله گفت: «بسیار مهم است که اروپا به یک بازیگر قدرتمند از نظر نظامی به‌صورت متعارف بدل شود تا بتواند به مسائل امنیتی در همسایگی خود رسیدگی کند.»
وی همچنین با تاکید بر لزوم همکاری اروپا با آسیا، خواستار آن شد که اروپا قدرت اقتصادی خود را تقویت کند تا در صورت پیروزی ترامپ، برای سیاست‌های حمایت‌گرایانه او در این زمینه آماده باشد.
علاوه بر این، یک مقام حقوقی پارلمان آلمان نیز با بیان اینکه کشورش برای دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ آماده نیست، گفت انتقاداتی به سیاست خارجه برلین دارد.
او گفت: ما در سه سال گذشته اصلاً تلاش کافی نکردیم تا نشان دهیم روحیه همکارانه جو بایدن در قبال اروپا موفق‌تر از رویکرد جنجالی ترامپ است. ما نه سیاستی درباره چین تدوین کردیم و نه به توافق‌های خود درباره بودجه نظامی عمل کردیم. تنها جنگ اوکراین موج شد تا کمی به خود بجنبیم.
روابط مخدوش با ناتو
بدبینی ترامپ به ناتو نیز اروپا را نگران کرده است. او در دور نخست ریاست‌جمهوری خود چندین بار تهدید کرد که آمریکا را از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خارج خواهد کرد.
اخیراً کمیسیونر بازار‌های داخلی اتحادیه اروپا نقل‌قولی از ترامپ را بیان کرد که نگرانی اروپا را چندبرابر کرد. به گفته این مقام اروپایی، ترامپ در دیدار خود با «اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در ۲۰۲۰، به او گفته بود که «اگر اروپا مورد حمله قرار گیرد، ما هرگز برای کمک و حمایت از شما مداخله نمی‌کنیم».
ترامپ در چهار سال گذشته از پرداختن به این مسئله شانه خالی کرده است. او اخیراً در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت پیروزی در انتخابات از اروپا حفاظت خواهد کرد، گفت: «بستگی دارد که رفتار درستی داشته باشند یا نه.»
او در پاسخ به پرسشی مستقیم درباره تعهد خود به ناتو گفت: «ناتو از کشور ما سوءاستفاده کرده است. کشور‌های اروپایی از ما سوءاستفاده کردند.» او در اواخر دور نخست ریاست‌جمهوری خود در ۲۰۱۹ گفته بود رفتاری که اروپا با آمریکا دارد، از رفتاری که با چین دارد هم بدتر است!
«جوزف برامل» مدیر اروپایی کمیسیون سه‌جانبه در موسسه مشاوره استراتژیک، سیاسی، امنیتی و اقتصادی در برلین می‌گوید این بدین معناست که «ترامپ اروپا را دشمن خود» می‌داند.
نگرانی از بسته‌شدن چتر هسته‌ای
«جوزف برامل» مدیر اروپایی کمیسیون سه‌جانبه در موسسه مشاوره استراتژیک، سیاسی، امنیتی و اقتصادی می‌گوید: با پول‌های حاصل از استقراض مشترک اروپا می‌توانیم از پس مخارج دفاعی خود برآییم. ما از آمریکا جنگنده اف-۳۵ می‌خریم تا بتوانیم در دفاع هسته‌ای حضور داشته باشیم، اما اگر ترامپ دوباره به کاخ سفید بازگردد، دیگر اشتراک هسته‌ای چه فایده‌ای خواهد داشت؟
او گفت: ما باید برای این آماده بوده و با درخواست فرانسه و لهستان برای همکاری مضاعف نظامی و اقتصادی با حضور دیگر کشور‌های اروپایی، موافقت کنیم.
بااین‌وجود، او باور دارد احتمال اینکه آمریکا حمایت هسته‌ای خود از اروپا را قطع کند، پایین است؛ چراکه این کار موجب به راه افتادن دوری جدید از رقابت‌های هسته‌ای خواهد شد. اگر آمریکا حمایت هسته‌ای خود را از اروپا قطع کند، کشور‌های این قاره رفته‌رفته به فکر توسعه زرادخانه‌های هسته‌ای مستقل خود خواهند افتاد.
به هر رو، به نظر می‌رسد که انتخاب دوباره ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند آزمونی دشوار برای روابط دو سوی آتلانتیک و همچنین انسجام اروپا باشد.
برچسب ها: اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها