به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۰:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۴۶۴۵۰۷

اگرایران آتش‌بس می خواهدبه حماس فشاربیاورد

اگرایران آتش‌بس می خواهدبه حماس فشاربیاورد
گروه بین الملل: سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در پی حمایت‌های واشنگتن از اسرائیل و شکست‌های پی در پی مذاکرات برای دستیابی به توافق به آتش بس در غزه و عدم اجرای قطعنامه شورای امنیت ادعا کردند: اگر ایران خواهان آتش در غزه است، به حماس برای پذیرفتن توافق روی میز فشار بیاورد.
به گزارش ایسنا، خبرنگاری در نشست خبری «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از او پرسید: مقامات ایران تهدید کرده اند که از اسرائیل انتقام خواهند گرفت و اسرائیل به نیرو‌های خود دستور داده که خود را برای حمله ایران آماده کنند. آیا شما نگران شعله ور شدن منطقه در نتیجه این حمله هستید؟
میلر پاسخ داد: «ما از ۷ اکتبر (۲۰۲۳) نگران افزایش تنش‌ها در منطقه بوده و سعی کرده ایم با تکیه مکرر به دیپلماسی این تنش‌ها را کاهش دهیم. ما به صورت واضح از ایران خواسته ایم که از این حادثه به عنوان بهانه‌ای برای حمله به مواضع و نیرو‌های آمریکایی استفاده نکند و بازهم از آن‌ها می‌خواهیم اقدام تنش زا انجام ندهند.»
خبرنگار دیگری سوال کرد: برخی گزارش‌ها حاکی از این امر است که هدف حمله ایران خود اسرائیل است. آیا این گزارش‌ها دقیق است؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: ما به صراحت به ایران اعلام کرده ایم که نباید اقدام تنش زا چه در داخل اسرائیل و یا هر منطقه دیگر انجام دهند.
خبرنگار دیگری نیز سوال کرد: برخی گزارش‌ها حاکی از این امر هستند اگر در غزه آتش بس برقرار شود، ایران به اسرائیل حمله نخواهد کرد. آیا این گزارش‌ها دقیق است؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این گزارش را رد کرد و گفت: «این گزارش‌ها دقیق نیستند و صحت ندارند. ایران پیامی به آمریکا در این خصوص ارسال نکرده است. اما اگر ایران می‌خواهد در غزه آتش بس برقرار شود، می‌تواند به این هدف دست یابد، زیرا مدت زیادی است که از حماس حمایت کرده است. ایران می‌تواند حماس را تحت فشار قرار دهد تا توافقی را که روی میز است، بپذیرد.»
این خبرنگار در ادامه پرسید: اتحادیه اروپا تحریم‌های شرکت «ابر آروان» را لغو کرده است. آیا آمریکا نیز قصد دارد تحریم‌های خود علیه این شرکت را لغو کند؟
میلر پاسخ داد: موضع ما مشخص است. شرکت «ابر آروان» «عامل کلیدی رژیم ایران برای قطع دسترسی مردم ایران به اینترنت جهانی است.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «شرکت ابر آروان روابط نزدیکی با وزارت اطلاعات و امنیت ایران دارد. مدیران کنونی این شرکت، مقامات کنونی یا اسبق وزارت اطلاعات و امنیت ایران هستند؛ بنابراین این شرکت همچنان از سوی آمریکا تحریم شده است و این تحریم‌ها باقی خواهند ماند. این تصمیم مربوط به خود اتحادیه اروپا است.»
همزمان، «جان کربی» سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید نیز  درباره برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر عدم تلافی تهران در صورت برقراری آتش بس گفت: «واقعا نظری در مورد گزارشی که ادعا می‌کند، ندارم. از پاسخ دادن خودداری می‌کنم و صادقانه بگویم، اگر ایران خواهان آتش‌بس در غزه است، باید تمام راه‌های در اختیارش را برای اعمال فشار بر حماس برای پذیرش توافقی که روی میز است به کار گیرد.»
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد: «اگر ایرانی‌ها واقعا این را می‌خواهند، ما می‌خواهیم شاهد آغاز فشار آن‌ها بر حماس باشیم. این بهترین نتیجه برای دستیابی به آتش‌بس است.»
کربی ادعا کرد: «ما خواهان آتش‌بسی هستیم که زنان، مجروحان، بیماران، و سالمندان را آزاد کند، و این واقعا تمرکز ما است. اگر آن‌ها در مورد آتش‌بس صادق و جدی هستند باید از نفوذی که بر حماس دارند برای فشار آوردن جهت تحقق پاسخ مثبت به پیشنهاد روز میز استفاده کنند.»
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره حمله احتمالی ایران به اسرائیل برای تلافی حمله تل آویو به کنسولگری تهران در دمشق و شهادت ۲ مستشار نظامی ایران و ۵ افسر همراه آنان گفت: «ایران تهدید‌های بسیار علنی علیه اسرائیل کرده است و یکی از مواردی که رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت این بود که دولت اسرائیل می‌تواند بر پشتیبانی آمریکا برای هرگونه نیاز دفاع از خود در برابر تهدیدات مستقیم ایران علیه اسرائیل حساب کند.»
کربی ادامه داد: «نه فقط نیرو‌های ما، بلکه نیرو‌های دیپلماتیک ما نیز در عراق و سوریه دائما در معرض تهدید هستند و ما این موضوع را جدی می‌گیریم؛ بنابراین ما اقدامات حفاظتی مناسبی را انجام می‌دهیم و برپایه تغییرات، نوع پاسخ متناسب را آماده داریم و این موضع تغییر نکرده و نخواهد کرد. ما تهدید علیه مردم‌مان را جدی می‌گیریم و می‌دانیم که آن گروه‌هایی که چنین حملاتی را انجام می‌دهند، توسط سپاه پشتیبانی، تجهیز و تأمین مالی می‌شوند.»
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: رئیس سیا برای انجام "یک دور جدی مذاکرات" در قاهره بود. در پایان مذاکرات روز گذشته در قاهره، طرحی به حماس ارائه شده که پاسخ به آن نیازمند چند روز زمان خواهد بود.
کربی تصریح کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا علاوه بر درخواست از نخست وزیر اسرائیل در تماس هفته گذشته خود، برای تقویت مذاکرات و رسیدن به توافق آتش بس، نامه‌هایی به امیر قطر و رئیس جمهور مصر ارسال کرد تا از آن‌ها بخواهد که «حماس را برای اجرای توافق تحت فشار قرار دهند.»
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها