به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۴۶۴۵۶۹

ارتباط سیگار الکترونیکی با خطر نارسایی قلبی

ارتباط سیگار الکترونیکی با خطر نارسایی قلبی
گروه علمی: متخصصان دریافته‌اند کشیدن سیگار الکترونیکی ممکن است سبب افزایش «قابل‌ملاحظه» خطر نارسایی قلبی شود.به گزارش ایسنا، پژوهشی جدید حاکی از آن است افرادی که سیگار الکترونیکی می‌کشند در مقایسه با کسانی که هرگز از این وسیله استفاده نکرده‌اند، ۱۹ درصد بیشتر احتمال دارد دچار نارسایی قلبی شوند.
 
بر اساس تعریف سازمان خدمات ملی سلامت انگلیس (ان‌اچ‌اس)، نارسایی قلبی به این معنی است که قلب قادر نیست خون را به‌صورت مناسب به سراسر بدن پمپاژ کند. این موضوع معمولا به این دلیل رخ می‌دهد که قلب بیش از حد ضعیف یا انعطاف‌ناپذیر شده است.

بنابر اعلام بنیاد قلب انگلیس، برآورد می‌شود بیش از یک میلیون نفر در این کشور به نارسایی قلبی مبتلا باشند.
دکتر «یعقوبو بن‌ـ‌الحسن»، نویسنده ارشد این پژوهش از مداستار هلث (MedStar Health) در بالتیمور آمریکا، گفت: پژوهش‌های بیشتر و بیشتری به ارتباط میان سیگار الکترونیکی و پیامدهای زیان‌بخش آن اشاره دارند و درمی‌یابند که شاید به آن اندازه که پیش‌تر تصور می‌شد بی‌خطر نباشد. تفاوتی که دیدیم قابل‌ملاحظه بود و جای آن دارد پیامدهایش برای سلامت به‌ویژه با توجه به سلامت قلب را در نظر بگیرید.

یافته‌های این پژوهش نشان داد افرادی که از این وسیله استفاده می‌کردند بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ‌شده نارسایی قلبی دیاستولیک قرار داشتند که در این عارضه عضله قلب خشک و انعطاف‌ناپذیر می‌شود و بین انقباض‌ها به‌شکل درست و مناسب با خون پر نمی‌شود.

با وجود این، هیچ ارتباطی با کسر جهشی کاهش‌یافته مشاهده نشد که در این عارضه عضله قلب ضعیف می‌شود و بطن چپ هنگام انقباض‌ها با شدتی که باید فشرده نمی‌شود.  علاوه بر این، روشن نیست به چه علت مصرف سیگار الکترونیکی ممکن است خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش دهد.

به گفته متخصصان، یافته‌های این پژوهش جدید نشان می‌دهد که لازم است بررسی‌های بیشتری در مورد آثار احتمالی کشیدن سیگار الکترونیکی بر سلامت قلب انجام شود.به گزارش ایندیپندنت، ماه گذشته، دولت انگلیس با هدف محدودسازی مصرف دخانیات جوانان، قانونی معرفی کرد موسوم به «لایحه دخانیات و ویپ» که در نظر دارد برای مقابله با رواج کشیدن سیگار الکترونیکی میان جوانان، مقررات جدیدی وضع کند که طعم‌ها و بسته‌بندی‌های سیگار الکترونیکی که بازار هدف آن کودکان افراد زیر ۱۸ سال است، محدود شود.

این لایحه همچنین محدودیت سنی فروش دخانیات را به‌ شکلی موثر یک سال بالاتر خواهد برد، با این هدف که جلو نوجوانان امروز را بگیرد تا در وهله اول اصلا سیگار کشیدن را آغاز نکنند.وقتی این قانون در ژانویه سال جاری اعلام شد، «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر گفت: همان‌طور که هر پدر و مادر یا معلمی می‌داند، در حال حاضر یکی از نگران‌کننده‌ترین روندها افزایش کشیدن سیگار الکترونیکی میان کودکان است و بنابراین باید پیش از آنکه فراگیر شود وارد عمل شویم.

آثار بلندمدت مصرف سیگار الکترونیکی مشخص نیست و نیکوتین موجود در آن می‌تواند به‌شدت اعتیادآور باشد، بنابراین در حالی که سیگار الکترونیکی ممکن است در برخی افراد بتواند ابزاری جایگزین برای ترک سیگار باشد اما بازاریابی سیگارهای الکترونیکی برای کودکان پذیرفتی نیست.همچنیم دولت انگلیس متعهد است که در چارچوب قوانین محیط زیستی، سیگارهای الکترونیکی یک‌بارمصرف را از آوریل ۲۰۲۵ ممنوع کند.

سیگارهای الکترونیکی در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی عرضه شدند و در ابتدا به عنوان جایگزینی کم ضررتر برای سیگارهای سنتی بسته بندی شده با مواد شیمیایی سرطان زا، معرفی شدند. با این حال مجموعه‌ای از تحقیقات نشان داده‌اند که سیگارهای الکترونیکی می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها