به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۲ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۶۴۶۶۳

سوئد یک خبرنگار چینی را  اخراج کرد

سوئد یک خبرنگار چینی را  اخراج کرد
گروه بین الملل: رسانه‌های سوئد گزارش دادند که این کشور یک روزنامه نگار چینی را اخراج کرده است. مقامات این کشور ادعا می کنند که این روزنامه‌نگار تهدیدی برای «امنیت ملی» بوده است.
این خبرنگار که یک زن ۵۷ ساله است، هفته گذشته توسط استکهلم که او را تهدیدی برای امنیت ملی می‌دانست، اخراج شد و دیگر هم نمی‌تواند به سوئد بازگردد. 
لوتریم کادریو وکیل این زن در گفتگو با تلویزیون سوئدی SVT با اشاره به اینکه موکلش هیچ تهدیدی برای سوئد نداشته گفت: «برای من دشوار است که به جزئیات دقیق بپردازم، با توجه به اینکه بسیاری از موارد محرمانه است، زیرا این پرونده با موضوعات امنیت ملی گره خورده است.» 
این زن در ماه اکتبر توسط سرویس‌های امنیتی سوئد دستگیر شد. او که با یک مرد سوئدی ازدواج کرده اقامت سوئد را دارد و دو دهه پیش به این کشور آمده است. به گفته رسانه‌های سوئد این زوج صاحب یک فرزند هم هستند. 
گفته می‌شود این زن با سفارت چین و افرادی در سوئد که با دولت پکن مرتبط هستند تماس داشته است. او که برای شبکه تلویزیونی نروژی NRK کار می‌کرده از نروژ و سایر کشورهای شمال اروپا از جمله دانمارک، فنلاند و ایسلند هم گزارش تهیه می‌کرده است. اخراج این زن در حالی صورت می‌گیرد که روابط میان سوئد و چین سال‌های پرتنشی را می‌گذراند. در سال ۲۰۱۸ دادگاهی در سوئد یک مرد را به جرم جاسوسی برای چین از تبتی‌هایی که به سوئد فرار کرده بودند به ۲۲ ماه زندان محکوم کرد. دورجی گیانتسان، یک شهروند تبتی که برای یک ایستگاه رادیویی طرفدار تبت کار می‌کرد، در جرم «فعالیت اطلاعاتی غیرقانونی» مجرم شناخته شده بود.
در سال ۲۰۲۰ هم، دادگاهی در شرق چین، گی مینهای شهروند سوئدی با اصالت چینی را به دلیل فروش کتاب‌هایی در انتقاد از حزب کمونیست به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. او در آن پرونده به «ارائه اطلاعات غیرقانونی در خارج از کشور» متهم شد.
سوئد به طور مداوم خواستار آزادی گی مینهای شده و در مقابل پکن استکهلم را به دخالت در امور داخلی خود متخم می‌کند.
این شهروند نخستین بار در سال ۲۰۱۵ ناپدید شد و گمان می‌رود که توسط ماموران امنیتی چین از خانه ساحلی این فرد در تایلند ربوده شده باشد.
برچسب ها: سوئد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها