به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۲ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب : ۴۶۴۷۷۲

 استرالیا به دنبال شناسایی کشور فلسطین

 استرالیا به دنبال شناسایی کشور فلسطین
گروه بین الملل: پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا از احتمال به رسمیت شناختن کشور فلسطین صحبت کرده است تا «شانس صلح» را بیشتر کند اما تاکید کرده که حماس نباید هیچ نقشی در آینده چنین کشوری داشته باشد.
حزب مخالف دولت در استرالیا و فدراسیون صهیونیست استرالیا گفته‌اند چنین اقدامی را «نابهنگام و زودتر از موعد» خوانده‌اند.
کانبرا از مدت‌ها پیش گفته بود که به رسمیت شناختن فلسطین تنها به عنوان بخشی از طرح دو کشور مستقل اسرائيل و فلسطین ممکن خواهد بود.
با این حال صحبت‌های پنی وانگ منعکس کننده سخنرانی دیوید کامرون وزیرخارجه بریتانیاست که اوایل امسال تلویحا اشاره کرد که بریتانیا نیز می‌تواند بدون حمایت اسرائيل، فلسطین را به رسمیت بشناسد.
دولت استرالیا در ماه‌های گذشته به طور فزاینده‌ای از جنگ در غزه ابراز نگرانی کرده است، به ويژه بعد از کشته شدن یک امدادگر استرالیایی در حمله هوایی اسرائيل به خودروی سازمان خیریه آشپزخانه مرکزی جهان.
وانگ در سخنرانی خود گفت راه حل دو کشور مستقل، که بر اساس ان دو ملت اسرائيلی و فلسطینی دو در دو کشور مستقل زندگی کنند، «تنها امید برای خروج از چرخه خشونت بی‌پایان است.»
به گفته وزیر خارجه استرالیا «شکست این رویکرد از سوی تمام طرف‌ها در دهه‌های گذشته از یک طرف، و حاضر نبودن دولت نتانیاهو برای حتی پرداختن به موضوع کشور فلسطین به سرخوردگی گسترده منجر شده است. به همین دلیل جامعه بین‌المللی حالا در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین به عنوان راهی برای هموار کردن مسیر رسیدن به طرح دو کشور مستقل است.»سیمون بیرمینگام، سخنگوی روابط خارجی حزب مخالف دولت گفته است از این اقدام حمایت نمی‌کند و چنین کاری از سوی دولت آنتونی آلبانز دهه‌ها سیاست خارجی دو حزبی استرالیا را به خطر می‌اندازد.
جرمی لیبلر، رئیس فدراسیون صهیونیست استرالیا نیز گفته است «پیش از اینکه صحبت از هر رسمیتی اعتباری داشته باشد، حماسی باید حذف شود و نسل تازه‌ای از رهبری فلسطینی پدیدار شود که فاسد نیست، خشونت را تایید نمی‌کند و حق وجود اسرائيل را به عنوان کشوری یهودی به رسمیت می‌شناسد.»
با این اوصاف، وانگ گفته است این ادعا که به رسمیت شناختن فلسطین «جایزه به دشمن است» را غلط خوانده و گفته است امنیت اسرائيل به طرح دو کشور مستقل وابسته است و به رسمیت شناختن کشور فلسطینی به تضعیف حماس کمک خواهد کرد.»
نزدیک به ۱۴۰ کشور جهان «کشور فلسطین» را به رسمیت شناخته‌اند اما بسیاری دیگر از جمله آمریکا، استرالیا، بریتانیا، و آلمان هنوز این کار را نکرده‌اند.
 
برچسب ها: فلسطین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها