به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۴۶۵۳۷۱
سیگنال جنگ برای بازار‌های مالی جهان

شوک انتقام سخت بر بازار‌های مالی از رمزارز تا طلا و ارز

شوک انتقام سخت بر بازار‌های مالی از رمزارز تا طلا و ارز
گروه اقتصادی: عملیات «وعده صادق» و «انتقام سخت» ایران بالاخره رخ داد و در این عملیات ده‌ها موشک از خاک ایران به سمت اسرائیل شلیک شد. در این میان پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرد و ارز‌های اصلی بازار سقوط شدیدی را تجربه کردند. کما اینکه در این میان نیز برخی از معامله گران می‌گویند در شرایط کنونی به نظر می‌رسد تشدید تنش‌ها و نحوه پاسخگویی ایران به حمله روز یکم آوریل دمشق بار دیگر بازار ارز و سکه را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا پوشش خبری خود از این حملات را با عنوان «تلافی ایران» دنبال کرد و نوشت: «ایران به اسراییل حمله کرد و این حمله احتمال ایجاد جنگ منطقه‌ای را به دنبال دارد.» حمله ایران، اولین بار بود که به صورت مستقیم به اسراییل صورت می‌گرفت و این حمله چند هفته پس از آن صورت گرفت که حمله اسراییل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه منجر به شهادت مستشاران ایرانی شد و تهران قول انتقام از این حمله را از قبل اعلام کرده بود.

آنچه در یک روز گذشته در معادلات خارمیانه و به ویژه در مواجهه میان ایران و اسراییل رخ داده، بی‌تردید حائز اهمیت است؛ رخداد‌هایی که در قالب پاسخ ایران به اقدام تروریستی اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران در دمشق تعریف می‌شود. در همین راستا می‌توان به توقیف یک کشتی باری اسرائیلی توسط نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز اشاره کرد که برخی از تحلیلگران این اقدام را بخشی از پاسخ ایران به اسرائیل تلقی کردند، مساله ای که در نهایت تاثیر مستقیم بر روند بازار‌های اصلی سرمایه داشته است.

البته باید توجه داشت که از آنجایی که بازار‌های جهانی در تعطیلات پایان هفته به سر می‌برند، آثار حمله ایران به اسراییل با گشایش بازار‌ها آشکار می‌شود؛ یعنی یکی از مهم‌ترین مواردی که شاید تا حد زیادی به وضعیت بازار‌های جهانی کمک کرد و منجر به آرامش نسبی و تشنج کمتر در این بازار‌ها شد همین بود که حمله در تعطیلات پایان هفته رخ داد، تا شاید روز دوشنبه صبح و همراه با بازگشایی بازار‌ها فضا تا حدودی متعادل‌تر شده باشد.

کما اینکه به نظر می‌رسد که معاملات روز جمعه نیز تا حدودی پیش نمایشی از انتظارات را ارائه کرده بود. گزارش‌ها در آن زمان حاکی از آن بود که حمله ایران به اسرائیل در عرض دو روز اتفاق می‌افتد و قیمت نفت معیار ایالات متحده را تا ۳ درصد افزایش می‌دهد و به بالای ۸۷ دلار در هر بشکه می‌رسد.

سقوط بیت کوین در همان ساعات موشک باران
اما در این میان رمزارز بیت کوین (BTC) لحظاتی بعد از آغاز پاسخ ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، کاهش شدید بیش از ۸.۴ درصدی را تجربه کرد. قیمت بیت‌کوین، به میزان هفت درصد در کمتر از یک ساعت، کاهش یافت و قیمت سایر ارز‌های دیجیتال نیز با اقدام ایران در سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به آنچه در دمشق رخ داد، به شدت سقوط کرد. پس از واکنش شب شنبه ایران به حمله موشکی چندی قبل اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در دمشق، ارزش بیت‌کوین و سایر رمزارز‌ها امروز سقوط کرد.

قیمت این ارز دیجیتال از حدود ۶۷۰۰۰ دلار به ۶۱۶۲۵ دلار کاهش یافت که منجر به از دست دادن قابل توجه سرمایه بازار در عرض چند دقیقه شد. گزارش‌ها از بازار‌های مالی جهان حاکی از سقوط شدید رمزارز‌های دیگر خبر می‌دهند. طبق داده‌های منتشر شده توسط بازار‌های رمزارز‌های دیجیتال، ارزش بازار جهانی کریپتو نیز ۸.۱۹ درصد کاهش یافته است.تحلیلگران مالی می‌گویند تشدید تنش‌ها در خاورمیانه باعث ایجاد عدم اطمینان و ریسک گریزی در بین سرمایه گذاران شده که منجر به افزایش فروش در بازار ارز‌های دیجیتال می‌شود.

در همین حال قیمت اتریوم بیش از ۹ درصد کاهش یافت و به ۲۹۲۳ دلار رسید، در حالی که قیمت بایننس و سولانا به ترتیب ۹ درصد و نزدیک به ۱۸ درصد کاهش یافت.همچنین نگرانی‌ها در مورد افزایش درگیری‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه طی روز‌های اخیر بر بازار‌های ایالات‌متحده تاثیر گذاشته است. شاخص داوجونز ۴۷۵ واحد کاهش یافت. جیمی دیمون، مدیرعامل جی پی مورگان چیس به سرمایه‌گذاران گفت که درگیری ژئوپلیتیکی باعث نگرانی است و خاطرنشان کرد که می‌تواند تعیین کننده این مورد باشد که اگر قیمت نفت و گاز خیلی بالا برود چه اتفاقی برای اقتصاد جهانی رخ خواهد داد.

صعود تتر و رشد قیمت دلار
اما شاید یکی از اولین واکنش‌ها به مساله جنگ ایران و اسرائیل را باید افزایش قیمت تتر دانست. در همان آغازین ساعات قیمت تتر در سایه آغاز حملات ایران به رژیم صهیونیستی افزایشی شد و به ۷۰ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. قیمت تتر روز یکشنبه حتی برای لحظاتی، رقم ۷۱ هزار و ۱۰۰ تومان را نیز لمس کرد، اما دوباره در کانال ۷۰ هزار تومانی قرار گرفت.

این در حالی است که بازار پشت خطی دلار و درهم فعلا تعطیل است. جهش قیمت تتر، معامله‌گران دلار را درباره روند قیمتی در آغاز معاملات نگران کرد و البته باید یادآور شد که گفتنی است هر تتر برابر با یک دلار آمریکاست.
دلار به عنوان لیدر سایر بازار‌ها از ابتدای سال با رشد شارپی افزایش‌های بیش از هزار تومانی را تجربه کرده است. هر چند این اسکناس اصلاح کوچکی نیز داشت، اما روند کاهشی هفته سوم فروردین، دلار را به مناطق قیمتی قبلی برنگرداند. در حالی که این تصور وجود دارد که دلار در سایه اخبار نامساعد سیاسی آرایش صعودی به خود گرفته است، اما کارشناسان اقتصادی موضوع تورم و رشد نقدینگی را دلیل اصلی رشد قیمت دلار عنوان می‌کنند.

دلار در چنگ التهابات منطقه ای
قیمت دلار در حالی در روند صعودی قرار دارد که التهابات سیاسی بر عوامل بنیادی اثرگذار بر بازار ارز سایه انداخته است.به این ترتیب قیمت دلار در ساعات روز یکشنبه به بیش از ۷۰ هزار تومان رسید اما کمی بعدتر تا میانه ۶۸ هزار تومان عقب نشینی کرد.

علی صادقین کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در پی پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، انتظار ادامه‌دار بودن روند صعودی قیمت دلار از طرف فعالان اقتصادی وجود داشت، به تجارت نیوز گفت: «اکنون نیز انتظار بر این است که دلار در کوتاه‌مدت سطوح فعلی قیمت را حفظ کند و روند صعودی نیز ادامه‌دار باشد.» وی در کوتاه‌مدت انتظارات تورمی و اخبار سیاسی را مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت دلار عنوان کرد و افزود: «اگر اخبار سیاسی به مرور در مسیر آرامش حرکت و انتظارات تورمی کاهش پیدا کند، انتظار داریم در یک دوره کوتاه‌مدت، اصلاح اندکی در بازار ارز رخ دهد.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «موضوع انتظارات تورمی و چشم‌اندازی که فعالان اقتصادی از وضعیت بازار ارز در هفته‌ها، ماه‌ها و روز‌های آینده در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دارند در تعیین قیمت دلار اثرگذار است.» وی با اشاره به وضعیت تورم و رشد نقدینگی، نرخ ارز در بلند‌مدت را صعودی پیش‌بینی و تاکید کرد: «با توجه به سیاست تثبیت نرخ ارز که حداقل در ۱۰ ماه اول سال ۱۴۰۲ دنبال شد، اگر قاعده برابری قدرت خرید را در کنار فاکتور قدرت پرداخت‌ها در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم قیمت ارز پتانسیل رشد را در میان مدت خواهد داشت.»

صعود کم جان طلای سیاه؛ نفت ۱۰۰ دلاری می‌شود؟
اما طی ساعات گذشته و پس از حمله موشکی سپاه در معاملات بازار جهانی انرژی، قیمت نفت برنت دریای شمال با ۷۱ سنت افزایش به ۹۰.۴۵ دلار در هر بشکه رسید.دلیل افزایش قیمت نفت در بازار جهانی از سوی کارشناسان، حمله تلافی جویانه کشورمان به سرزمین‌های اشغالی و رژیم صهیونیستی با صد‌ها فروند پهپاد و موشک در پی حمله این رژیم به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و شهادت چند تن از مستشاران کشورمان، عنوان شده است.

بنا بر گزارش اکونومیست، در صورتی که شاهد بالا گرفتن بیشتر تنش‌ها در سطح خاورمیانه باشیم و در پی تنش آفرینی بیشتر صهیونیست‌ها کشورمان دست به حملات بیشتری به رژیم صهیونیستی بزند، ممکن است در آینده نزدیک شاهد عبور قیمت نفت از ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیز باشیم. با وجود افزایش امروز قیمت نفت، اما هنوز قیمت کنونی نسبت به ابتدای هفته پایین‌تر است.

در همین حال باید توجه داشت که قیمت نفت آمریکا هم ۶۴ سنت معادل ۰.۷۵ درصد بالا رفت و ۸۵.۶۶ دلار در هر بشکه معامله شد. در همین حال  المیادین نیز به نقل از بلومبرگ در رابطه با افزایش قیمت نفت نوشت: نفت به بالاترین سطح خود از اکتبر تاکنون جهش کرد و با ۲.۶ درصد افزایش به ۹۲ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی امسال ۱۹ درصد افزایش یافته است.

طلا کجا می‌رود؟
اما در این میان بازار طلا نیز دچار نوسانات جدی شد. پس از افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه که سرمایه‌گذاران را به سمت افزایش تقاضا برای پناهگاه‌های امن سوق داد، قیمت طلا از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت و به بالاترین سطح خود در روز جمعه رسید و برای چهارمین هفته متوالی به سمت افزایش رشد پیش می‌رود. به گزارش مهر و به روایت از کوینتگ، بازار‌های مالی خرید و فروش رمزارز‌ها پس از پاسخ ایران به اقدامات اسرائیل دچار نوسان شدید شده است.در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۲۸ درصد افزایش به ۲۸ دلار و ۳۳ سنت رسید و پلاتین با یک کاهش ۰.۶۶ درصدی ۹۷۶ دلار و ۷۴ سنت معامله می‌شود.

هم چنین به گزارش اقتصاد ۲۴، بازار ارز و سکه تهران که در روز‌های اخیر تحت تاثیر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بر مدار نوسان هیجانی حرکت کرد، به نظر می‌رسد از مولفه مهم حمله بامداد یکشنبه ایران به مناطقی در اسراییل اثر پذیرفت؛ موضوعی که تا این لحظه در صدر اخبار مهم جهان قرار گرفته است.

در همین حال معامله‌گران نقش ریسک‌های سیاسی و از جمله عملیات‌های نظامی را در روند رو به رشد بازار و صعودی شدن قیمت‌ها پررنگ توصیف می‌کنند چرا که معامله گران با هدف در امان نگه داشتن دارایی‌های خود از موج افزایش قیمت‌ها، در شرایط تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی، اقدام به خرید هیجانی می‌کنند و با فروکش کردن اخبار دچار زیان می‌شوند.

اما در نهایت واکنش به این حمله نظامی در بازار سرمایه‌ای طلا جدی بود و بازار سکه و بار دیگر آرایش صعودی به خود گرفت و سکه امامی نیز از مرز ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد، اما مشخص نیست بتواند روی این مرز آرام بگیرد، البته که توامان نیز امکان رشد و ورود آن به کانال جدید نیز محتمل است.

همچنین در حالی که در آغاز روز قیمت طلای ۱۸ عیار تا گرمی ۳ میلیون و نهصد هزار تومان نیز پیش روی کرده بود در نهایت بر رقم ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بار دیگر آرام گرفت.حقیقت غیرقابل انکار همچنان این است که تمایل برای خرید طلا معمولاً در زمان بی‌ثباتی‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی افزایش می‌یابد. اکنون نیز افزایش اخیر قیمت طلا علیرغم کاهش احتمال پایین آمدن زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو اتفاق افتاده چرا که این فلز زرد رنگ همواره در شرایط بحران و جنگ دارای اهمیت بیشتری شده و به نظر می‌رسد هنوز نیز امکان رشد بیشتر برای آن وجود دارد.
اما در نهایت تحلیل همه بازار‌های سرمایه ای منوط به گذر زمان و مشاهده و رصد واکنش‌های طرف‌های درگیر است تا واکنش و کنش‌ها در ادامه برای این بازار‌های ملتهب چه زاید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها