به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۴۶۶۸۷۱

رشد ۴۰ درصدی قیمت اجاره خانه

رشد ۴۰ درصدی قیمت اجاره خانه
گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران امروز تورم فروردین 1403 را اعلام کرد. بر این اساس، طی این مقطع یک ماهه شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور، به عدد 236.3 رسیده که نسبت به ماه قبل، 2.6 درصد افزایش را تجربه کرده است.به گزارش تجارت نیوز،همچنین شاخص تورم فروردین‌ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، 30.9 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، 38.8 درصد افزایش داشته است.

تورم مسکن در فروردین 1403
بخشی از گزارش تورم که به‌صورت ماهانه انتشار می‌یابد به مسکن و بازار اجاره اختصاص دارد. گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، بخش مسکن، آب، برق و سایر سوخت‌ها طی فروردین‌ماه تورمی 1.8 درصدی را پشت سر گذاشته است. تورم نقطه به نقطه آن 40.7 درصد ثبت شده و در مقطع سالانه نیز افزایش قیمتی 39.4 درصدی داشته است. ضریب اهمیت این مجموعه 36.1 برآورد می‌شود.

مسکن، آب، برق و سایر سوخت‌ها پس از بخش‌های هتل و رستوران و آموزش بیشترین افزایش قیمت را در فروردین 1403 داشته است. بخش مسکن در مقطع ماهانه تورمی 1.7 درصدی داشته و در شاخص نقطه به نقطه تورمی 41.8 درصدی را تجربه کرده است. تورم مسکن به‌صورت سالانه نیز 40 درصد ثبت شده است.تورم اجاره در مقطع ماهانه و نقطه به نقطه با بخش مسکن برابر و در شاخص سالانه تورم آن 39.9 درصد محاسبه شده است. ضریب اهمیت بخش مسکن و اجاره به‌ترتیب 33.9 و 33.6 درصد برآورد می‌شود.

سهم بالای مسکن در تورم
همان‌طور که اشاره شد ضریب اهمیت بخش مسکن و اجاره به‌صورت جداگانه، نزدیک به 34 درصد است. بنابراین مسکن سهم زیادی در رشد تورم ماهانه دارد و کنترل این بازار می‌تواند از سرعت حرکت تورم بکاهد.

نمودار قیمت مسکن سالهاست بر مدار افزایشی قرار دارد و از سال 1397 سرعتی افسارگسیخته پیدا کرده است. به‌گونه‌ای که بر اساس آخرین آمارها، متوسط قیمت مسکن در تهران از متری 80 میلیون تومان عبور کرده است.
این در حالی‌ست که قدرت اقتصادی مردم در همین بازه افت چشمگیری را تجربه کرده و در نتیجه دسترسی خانوارها به خرید سرپناهی برای زیستن، بیش از هر زمان دیگری یک رویای دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد.
برچسب ها: تورم مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها