به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۴۶۹۷۱۱

اسرائیل گذرگاه کرم شالوم را باز کرد

اسرائیل گذرگاه کرم شالوم را باز کرد
گروه بین الملل: پس از آن‌که سازمان ملل و سایر سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی گفتند که بسته شدن دو گذرگاه جنوبی نوار غزه، یعنی رفح و کرم شالوم، عملاً ارتباط این منطقه را برای ارسال کمک‌های خارجی و سوخت قطع کرده است، اسرائیل  از باز کردن گذرگاه کرم شالوم خبر داد.
اسرائیل چهار روز پیش از این در واکنش به حملات راکتی که چهار سرباز اسرائیلی را کشت، گذرگاه کرم شالوم را بسته بود.روز سه‌شنبه، نیروهای اسرائیلی پس از تهاجم به بخش شرقی شهر رفح، کنترل سمت فلسطینی گذرگاه رفح بین غزه و مصر را به دست گرفتند. سازمان ملل متحد و هم‌پیمان سرسخت اسرائیل، ایالات متحده، هر دو بسته شدن دو گذرگاه را محکوم کردند.امدادگران نیز می‌گویند بسته ماندن گذرگاه رفح که تنها دروازه ورود سوخت برای کامیون‌ها و ژنراتورها به نوار غزه است، می‌تواند عواقب شدیدی داشته باشد.منطقه رفح در جنوب غزه، در حال حاضر بیش از ۱.۳ میلیون فلسطینی را که از شمال این منطقه به رفح پناه آورده‌اند، در خود جای داده‌ است.
قطر نیز روز چهارشنبه از جامعه بین‌المللی خواست تا از آنچه «نسل‌کشی» در رفح خواند، جلوگیری کنند.
این کشور خلیج فارس که میانجی‌گری بین اسرائیل و گروه  حماس را برعهده دارد، در بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای جلوگیری از تهاجم اسرائیل به رفح شد. 
قطر که از سال ۲۰۱۲ میزبان دفتر سیاسی حماس در دوحه بوده است، همراه با مصر و ایالات متحده، طی ماه‌ها در تلاش‌های میانجی‌گری پشت پرده بین اسرائیل و حماس مشارکت داشته است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که تصرف بخش فلسطینی گذرگاه رفح توسط ارتش این کشور، «گامی مهم» در جهت از بین بردن توانایی‌های نظامی و اقتصادی گروه حماس است.در ادامه عملیات اسرائیل در منطقه رفح، خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که در طول شب صدای انفجارهای پراکنده و بزرگ و تیراندازی در این منطقه و در گذرگاه رفح شنیده می‌شد.
در همین حال، اتحادیه آفریقا نیز  اعلام کرد که تهاجم اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه را محکوم کرده و از جامعه بین‌المللی خواسته است تا «این تشدید مرگبار» جنگ را متوقف کنند.
موسی فقی محمد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا با اشاره به ورود تانک‌های اسرائیلی به گذرگاه رفح، مجرای اصلی ورود تدارکات به غزه، در بیانیه‌ای گفت که «به‌شدت» گسترش این جنگ به گذرگاه رفح، «یعنی تنها گذرگاه ورود کمک‌های بشردوستانه» به غزه را محکوم می‌کند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها