به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۵:۳۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۴۷۵۶۲

علاوی: بقای مالکی يعني فروپاشی عراق

گروه بين‌الملل: گروه‌ها و فعالان سياسي شیعه عراق از جمله مجلس اعلا، جریان صدر و ائتلاف الوطنیه با نخست وزیری مالکی برای دور سوم مخالف کردند. آنها هشدار دادند بقای مالکی به تجزیه عراق می‌انجامد و بحران را تشدید خواهد کرد.
علاوی: بقای مالکی يعني فروپاشی عراق
ایاد علاوی نخست‌وزیر پیشین عراق و رئیس "ائتلاف الوطنیه" در مصاحبه با رویترز در استانبول گفت که زمان برای آقای مالکی برای ترک صحنه سیاسی فرا رسیده است. وی با ماندن مالکی برای سومین بار در مقام نخست وزیری عراق مخالفت کرد و گفت اگر مالکی بر سر قدرت باقی بماند، عراق به سوی تجزیه پیش خواهد رفت.
 
علاوی که یک سیاستمدار شیعه سکولار محسوب می‌شود، گروهش ۲۱ کرسی در انتخابات پارلمانی به دست آورد. وی که طرفدار جدایی دین از سیاست است یادآورشد در دوره مالکی سنی‌های عراق از صحنه سیاسی کشورحذف شدند. علاوی هشدار داد که عدم موفقیت نشست پارلمان عراق که برای انتخاب رئیس جمهور، رئیس پارلمان و نخست وزیر برگزار شده بود، پیامدهای خطرناکی دارد. این مقام عراقی تاکید کرد که بایستی میان داعش و اعتراضات مردمی عشایر در عراق تفاوت قائل شد.
 
وی افزود: "چنانچه مالکی بار دیگر نخست وزیر شود، عراق با مشکلات زیادی روبرو شده و در نهایت این امر به تجزیه و فروپاشی کشور منجر مى شود". علاوی گفت:"عراق به طرحی نیاز دارد که برنامه آشتی ملی و بازسازی موسسات کشور را در اولویت كار قرار دهد. مهم نیست که چه کسی در آینده نخست وزیر باشد، مهم این است که کشور را از فروپاشی نجات داد".
 
علاوی گفت: " شکست نیروی های مالکی این حقیقت را روشن کرد که ارتش در حالت هرج و مرج بود و انگیزه ای برای رویارویی نداشته است. سربازان و افسران نمی دانستند که آیا آنها شیعه یا سنی اند چون آنها از حزب الدعوه پیروی می کنند به همین دلیل فکر می کنم زمان آن رسیده که مالکی صحنه را ترک کند" . قبل از علاوي، ابراهيم جعفري، محسن حكيم و مقتدي صدر هم  از نوری مالکی خواسته بودند از نامزدی برای تصدی مجدد پست نخست وزيری اين کشور کناره گيری کند.