به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۹:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۴۸۵۲۸

چه کسانی به نمایشگاه فرانکفورت می‌روند؟

گروه فرهنگ وهنر: چه افرادی از ایران از طیف مدیران، نویسندگان و اهل رسانه برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2014 اعزام می‌شوند و براساس چه معیارهایی؟ این پرسشی است که پس از موارد مشابه چون جشنواره فیلم کن و مسابقات جام جهانی برزیل، الآن موضوع محافل خبری و غیرخبری مرتبط با موضوع شده است.
چه کسانی به نمایشگاه فرانکفورت می‌روند؟
مدیر روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در پاسخ به این پرسش و درباره برنامه حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: تمام سیاست‌گذاری‌های حضور ایران در این نمایشگاه بر عهده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تنها بخش اجرایی بر عهده مؤسسه نمایشگاه‌ها‌ی فرهنگی است. علی آشوری درباره اعزام مدیران به فرانکفورت که نحوه‌ آن در دوره‌های قبل با انتقادهایی همراه بوده است، گفت: امسال قرار نیست تیمی از مدیران به این نمایشگاه بروند، مگر یکی دو نفر، آن‌هم با سمت مسؤول غرفه‌ ایران.

او درباره‌ اعزام افراد مؤلف و خبرنگار به این نمایشگاه نیز گفت: قرار شده است که یک نویسنده کودک و نوجوان و یک نویسنده بزرگسال به انتخاب بنیاد شعر و ادبیات داستانی به نمایشگاه فرانکفورت اعزام شوند. همچنین از بین رسانه‌ها، از میان چند خبرگزاری و روزنامه، قرعه‌کشی می‌شود و به قید قرعه نفراتی از آنان به نمایشگاه اعزام می‌شوند.

او درباره ملاک و معیار انتخاب این رسانه‌ها و در کنار هم قرار دادن آن‌ها برای قرعه‌کشی نیز اظهار کرد: این رسانه‌ها را معاونت فرهنگی به ما معرفی کرده است و ملاک انتخاب نیز داشتن بخش‌ کتاب قوی بوده است که از سوی روابط عمومی معاونت فرهنگی به ما معرفی شده‌اند.

امیرمسعود شهرام‌نیا - مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران - نیز پیش‌تر گفته بود، از یک خبرنگار به صورت تمام هزینه‌ها و از دو خبرنگار به صورت پرداخت نیمی از هزینه‌ها حمایت خواهد شد. به گفته‌ او‌، حضور خبرنگاران رسانه‌ها به این صورت است که خبرنگار انتخاب‌شده باید حداقلی از زبان انگلیسی را بداند‌، همچنین باید خبرنگار حوزه‌ کتاب بوده و در این حوزه فعالیت کرده باشد.

حال این نظر نیز در محافل فرهنگی و رسانه‌ای همچون موارد مشابه در جریان است که وقتی قرار است نویسندگان و خبرنگارانی برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعزام شوند، به نظر می‌رسد بهتر است ملاک انتخاب آن‌ها به صورت شفاف بیان شود و اگر نهاد متولی برای انتخاب از بین خبرنگاران به نتیجه نرسیده و کار را به قرعه‌کشی صرف واگذار کرده  تا به زعم خود از حاشیه‌ها بکاهد  درباره کنار هم قرار دادن چند رسانه برای قرعه‌کشی از بین آن‌ها معیارهای شفاف و مشخص داشته باشد، چون به نظر می‌رسد برخی از این رسانه‌ها از نظر سابقه فعالیت و کار در حوزه کتاب به هیچ وجه نمی‌توانند در کنار هم قرار بگیرند.

کارهای مربوط به اعزام ناشران نیز بر عهده اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران اعلام شده است که خبرنگار ایسنا پیگیر گفت‌وگو با مدیران این اتحادیه هم هست.
مرجع : ايسنا