به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۶ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۴۹۶۹۵

عبدالله گل: عید فطر شادی آمیخته با تلخی

گروه بین الملل: رئیس جمهور در حال کناره‌گیری ترکیه با تاکید بر اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشورش گفت: دستور کار اصلی ترکیه باید اجرای قانون، اجرای استانداردهای دموکراتیک، حسابرسی و کشورداری خوب باشد.
عبدالله گل: عید فطر شادی آمیخته با تلخی
به نوشته روزنامه حریت، درخواست غیررسمی عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه از دولت این کشور تقریبا یک ماه قبل از خاتمه دوران ریاست وی صورت گرفته است. گل در یک بیانیه مکتوب به مناسبت عید فطر اعلام کرد: دستور کار اصلی ما باید اجرای اصولی نظیر کشورداری خوب،‌ شفافیت، حسابرسی و حکومت قانون و همچنین افزایش سطح آموزش و استانداردهای دموکراتیک در عضویت کامل در اتحادیه اروپا باشد. در ادامه این بیانیه آمده است: من بر این عقیده‌ام که قراردادن این اولویت‌ها می‌تواند به حفاظت از ترکیه به عنوان کشوری قابل پیش بینی در دراز مدت کمک کند و ثبات اقتصادی و سیاسی ما را تضمین کند و اعتبار و رفاه ما را بالا ببرد.

وی گفته است که این آخرین پیامش در یک مناسب مذهبی به عنوان رئیس جمهوری ترکیه برای مردم کشورش است. گل تاکید کرده است: من اطمینان دارم ترکیه کشوری توسعه یافته و مرفه تا صدمین سال جمهوری ما (سال 2023) خواهد شد. رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه اولویت دیگر ترکیه باید حفاظت از مردم و آزادی 49 شهروند ترکیه‌ای ربوده شده توسط داعش در عراق باشد، گفته است به دلیل رنجی که میلیون‌ها مسلمان به خصوص در غزه، عراق و سوریه متحمل می‌شوند جهان اسلام عید فطر را با یک شادی آمیخته با تلخی جشن می‌گیرد.

وی در بیانیه خود تاکید کرده است: هدفگیری مردم بیگانه و بدون در نظر گرفتن حق مردم برای زندگی نگرانی و غم عمیقی را موجب شده است و درد بزرگتر این است که مسلمانان یکدیگر را بکشند. وی حملات اسرائیل به فلسطینیان غزه را جنایت علیه بشریت خوانده و گفت: مردم بیگناه قتل عام می‌شوند بدون آنکه توجه شود که آن‌ها کودک‌اند، زن هستند و یا سالخورده؛ آنچه بیشتر باعث نگرانی می‌شود آن است که تمامی طرفین درگیر و سازمان‌های بین‌المللی قادر به حل این مشکل که می‌تواند به مشکلات بزرگتری بینجامد، نیستند.

گل با درخواست مجدد از اسرائیل برای متوقف کردن حملاتش علیه فلسطینیان و جامعه بین‌المللی و جهان اسلام برای تشدید تلاش‌ها جهت خاتمه دادن به رنج مردم بی‌گناه و خونریزی‌ها تاکید کرده است: اسرائیل باید فورا به حملات خود خاتمه دهد. ترکیه به تلاش‌های خود برای برقراری یک صلح پایدار و دائمی و ارائه کمک‌های انسان دوستانه به منطقه ادامه خواهد داد. ترکیه و تمام نیروهایش در کنار مردم فلسطین هستند. رئیس جمهوری ترکیه کشورش را یک جزیره امن در منطقه نامیده که دورادورش را به دلیل ناآرامی‌ها و اغتشاشات کنونی آتش فرا گرفته اما به رشد و ثبات خود ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به کنار رفتنش از عرصه سیاسی به عنوان رئیس جمهور گفته است: من می‌خواهم آشکارا اعلام کنم که من با احساسی از صلح پستم را ترک می‌کنم. من تلاش کردم که مسئولیت خودم را به بهترین شیوه به انجام رسانم. من وظایف خودم را با وفاداری به قانون اساسی و تاکید بر عدم جانبداری انجام دادم. گل گفته است که همواره مدافع دموکراسی، حکومت قانون و حقوق بشر و آزادی است.وی با تاکید بر اینکه خدمت به مردم خدمت به خداست، تصریح کرد، به خدمات خود به مردم ترکیه ادامه خواهد داد.
مرجع : ایسنا