به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۱ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۹۹۹۷

«یوسا» به فرزندخواندگی پذیرفته شد

گروه فرهنگی: شهر «ماربلا»ی اسپانیا طی مراسمی «ماریو بارگاس یوسا» - نویسنده پرویی برنده نوبل ادبیات - را به عنوان فرزندخوانده خود معرفی می‌کند.
«یوسا» به فرزندخواندگی پذیرفته شد
ماریو بارگاس یوسا رمان‌نویس بزرگ پرویی و خالق «سور بز» به زودی در مراسمی رسمی عنوان فرزندخواندگی شهر ماربلای اسپانیا را دریافت می‌کند. یوسا معمولا تابستان‌های خود را به همراه خانواده‌اش در این شهر اسپانیایی سپری می‌کند. این مراسم روز پس از سالگرد اعطای جایزه نوبل ادبیات به یوسا برپا خواهد شد.

رئیس شورای فرهنگی ماربلا درباره‌ی این انتخاب گفت: بارگاس یوسا قرابتی 30 ساله با این شهر دارد که پس از اعطای عنوان فرزندخواندگی، افزایش خواهد یافت. این نویسنده در زمان اقامتش با شرکت در نمایشگاه‌های کتاب و رویدادهای فرهنگی اجتماعی در وضعیت زندگی شهر نقش پررنگی را ایفا می‌کند. یوسا در روزهای خوشی و ناخوشی به ماربلا وفادار مانده است. بارگاس یوسا برای شهر ما از اهمیت بالایی برخوردار است و جزو میراث انسانی ما محسوب می‌شود. او فردی است که زندگی جهانی دارد و از ابراز عقیده‌اش ترسی ندارد. به گزارش ال یونیورسال‌، مدرسه‌ای به نام خالق «گفت‌وگو در کاتدرال» در شهر ماربلا وجود دارد. این نویسنده همچنین ستاره‌ای را در بلوار نام‌آوران این شهر به نام خود کرده است.

یوسا یکی از برجسته‌ترین رمان‌نویسان و مقاله‌نویسان معاصر است که جایزه نوبل 2010‌، جایزه میگوئل سروانتس 1994 و جایزه پرنس آستوریاس 1976 از جمله افتخارات ادبی وی هستند. او علاوه‌بر ادبیات،‌ در دنیای سیاست هم فعالیت چشمگیری دارد. یوسا در سال 1990 کاندیدای ریاست‌جمهوری پرو شد. نام وی در میان 10 روشنفکر تاثیرگذار آمریکای لاتین به چشم می‌خورد. از آوریل 2012 جایزه رمانی هم به نام او در شهر لیما راه‌اندازی شده است. وی که متولد 1936، از بزرگترین چهره‌های ادبیات آمریکای لاتین به شمار می‌رود. یوسا طی پنج دهه گذشته آثار مطرحی همچون «سور بز‌»، «خانه سبز‌»، «گفت‌وگو در کاتدرال» و «شهر سگ‌ها» را خلق کرده است. او همچنین در عرصه‌ سیاست و مقاله‌نویسی دست توانایی دارد و آثارش در روزنامه‌های معتبر اسپانیولی‌زبان به چاپ می‌رسد. یوسا در سال 2010 موفق به کسب جایزه‌ نوبل ادبیات شد.
مرجع : ایسنا