به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۶ ساعت ۲۲:۴۷
کد مطلب : ۵۰۵۳۷
روسیه 46 نظامی اوکراین را دستگیر کرد

اقدامات تحريك‌آميز روسيه عليه اوكراين

گروه بين‌الملل: مقامات اوکراینی می‌گویند که دولت روسیه 18 سرباز و 28 مرزبان این کشور را در مرز مشترک به اتهام شلیک به سمت مرزهای خود، دستگیر کرده است.
«آندری لیسنکو» سخنگوی مرکز تحلیل اطلاعات شورای امنیت اوکراین گفت که روسیه 18 سرباز و 28 مرزبان این کشور را در مرز مشترک به اتهام شلیک به سمت مرزهای خود، دستگیر کرده است. وی گفت که چند افسر هم در میان بازداشت شدگان حضور دارند و پنج نفر از این جمع، به تیراندازی دقیق به سمت مرزهای روسیه متهم شده‌اند. به گفته این مقام کی‌یف، به کنسول اوکراین در «روستوف اون دون» (جنوب روسیه) اجازه دیدار با این افراد و اطلاع از جزئیات دستگیری داده نشده است. 
اخيرا ارتش اوكراين اغلب مناطق تحت كنترل شورشيان روس تبار كه از حمايت آشكار دولت روسيه برخوردار هستند را از دست آنها آزاد كرده است.

مسکو آسمان خود را روی هواپیماهای اوکراینی بست
از سوي ديگر، نخست وزیر روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد: هواپیماهای اوکراینی اجازه عبور از حریم هوایی روسیه را ندارند. به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری «ریانووستی»، «دمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه در نشست هیات دولت اعلام کرد: این تصمیم در اعتراض به اقدامات اوکراین اتخاذ شده است. وی گفت: مسکو تصمیم گرفته است حریم هوایی خود را روی هواپیماهای اوکراینی که قصد رفتن به کشورهایی چون گرجستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه دارند، مسدود کند. نخست وزیر روسیه همچنین در نشست هیات دولت از ممنوعیت ورود برخی اقلام مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت و سبزیجات از کشورهای تحریم کننده روسیه خبر داد.

نشست نخست وزیر اوکراین و دبیرکل ناتو
در همين حال، نخست وزیر اوکراین و دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - روز پنجشنبه در «کی یف» پایتخت در مورد راه های کمک ناتو به توان دفاعی اوکراین مذاکره کردند. به گزارش رویترز، براساس اعلام دولت اوکراین، «آرسنی یاتسنیوک» نخست وزیر اوکراین و «آندرس فورگ راسموسن» دبیرکل ناتو در مورد راه های حمایت ناتو از توانایی های دفاعی اوکراین در حوزه های فرماندهی، کنترل، ارتباطات و دفاع سایبری بحث و تبادل نظر کردند.
 دبیر کل ناتو روز پنجشنبه برای مذاکره با مقامات اوکراینی وارد کی یف شد. راسموسن به دعوت رسمی «پترو پوروشنکو» رییس جمهوری اوکراین به این کشور سفر کرده است. این سفر در حالی انجام شد که سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - از افزایش شمار نظامیان روسیه در سراسر مرز این کشور با اوکراین خبر داد و آن را اقدامی خطرناک خواند.