به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۲۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۵۰۵۶۵
توسط سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات؛

امیدواری برای آزادی خبرنگاران بازداشتی

گروه فرهنگی: سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در روز خبرنگار نسبت به آزادی خبرنگاران بازداشت شده اظهار امیدواری کرد و همچنین با اشاره به شرایط غزه، عراق و سوریه، خواستار تضمین جان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در مناطق پرخطر شد.
امیدواری برای آزادی خبرنگاران بازداشتی
عباس صفایی‌فر گفت: انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با تاکید بر تضمین حق گردش آزاد اطلاعات و حق کسب خبر برای خبرنگاران، ضمن اظهار تاسف از دستگیری و بازداشت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و با امید به اینکه اصلاح قوانین در کشور موجب حذف مجازات‌های سخت‌گیرانه و بازداشت روزنامه‌نگاران شود، گفت: تا رسیدن به این مطلوب معتقدیم که مسئولان باید حقوق دفاعی متهمان مطبوعاتی و رسانه‌ای را محترم بشمارند و طبق اصول حقوقی و مقررات آیین‌ دادرسی با آنان رفتار شود.

وی افزود: اگرچه تحقیقات مقدماتی درمورد بازداشت‌شدگان به موجب قانون، غیرعلنی و سری است، لیکن در حد امکان و برابر مقررات قانون اطلاع‌رسانی شایسته، به خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های صبا آذرپیک و رضاییان و دیگر خبرنگاران توقیف‌شده اطلاع‌رسانی شود. وي اظهار کرد: انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ضمن سپاس از زحمات و تلاش‌های مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان دولتی در راستای حل و فصل این مسائل و اطمینان یافتن از اینکه قانون نسبت به بازداشت‌شدگان اعمال می‌شود، امیدواریم به زودی شاهد آزادی آنان باشیم.

صفایی‌فر عنوان کرد: 17 مرداد روز خبرنگار، یادآور حرفه‌ی پر خطر و سخت راویان خبر است که ضمن تبریک به همه همکاران روزنامه‌نگار و خبرنگار در رسانه‌های جمعی، یاد و خاطره شهدای رسانه و مطبوعات را گرامی می‌داریم. فرصت را مغتنم شمرده و یادآوری می‌کنیم که به موجب معاهدات بین‌المللی در مناطق پر خطر نیروهای نظامی و درگیر، متعهدانه از جان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حفاظت کرده و زمینه‌های لازم را برای اطلاع‌رسانی و گردش آزاد اخبار و اطلاعات فراهم آوردند و هرگونه تضییع حق مغایر با موازین حقوقی و تعهدات بین‌المللی است؛ بنابراین نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت موجود در غزه اعلام کرده و خواستار پایان دادن به مشکلات بر سر راه وظایف حرفه‌ای رسانه‌ها و خبرنگاران در منطقه‌ایم.

او ادامه داد: ما معتقدیم رژیم اسرائیل مسئول نقض مکرر حقوق بنیادین بشری و از جمله حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران است و کشته شدن بیش از 11 خبرنگار، 25 زخمی بستری و هشت زخمی سرپایی و بمباران هدفمند چهار رسانه خبری در منطقه، از جمله اقدامات انجام شده است که مغایر با معاهدات بین‌المللی به شمار می‌آید؛ لذا از سازمان ملل متحد یونسکو و مجامع حامی حقوق خبرنگاران انتظار داریم نسبت به تضمین جان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در مناطق پر خبر اقدام لازم به عمل آورند. این وضعیت در عراق به دست نیروهای داعش و سوریه نیز تکرار شده است.

صفایی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: انجمن دفاع از آزادی مطبوعات امیدوار است جهانی عاری از خشونت مبتنی بر صلح با گردش آزاد اطلاعات همراه باشد و آزادی اطلاعات برای همه باشد و روزنامه‌نگاران نیز بتوانند به صرف آگاهی دادن و دانایی در جوامع خود نقش موثر ایفا کنند. همچنین امیدواریم که ان‌شاء‌الله شاهد آزادی هر چه سریع‌تر خبرنگاران بازداشت شده در کشور و رفع توقیف مطبوعات باشیم.
مرجع : ایسنا