به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۵۰۵۸۵

خبرنگاران توقع زیاد و خاصی ندارند

گروه فرهنگی: مدیرمسئول سابق روزنامه خراسان گفت: علم خبر شاخصه مهمی برای توسعه محسوب می‌شود که برای گسترش آن باید تصمیم‌گیری‌های جدی صورت بگیرد و در این راه خبرنگاران می‌توانند در زمینه حل مشکلات اثرگذار باشند.
خبرنگاران توقع زیاد و خاصی ندارند
کورش شجاعی به مناسبت 17 مرداد ماه، سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: خبرنگاران به عنوان ناظران اجتماعی، با تقوای کاری خود می‌توانند مطالبات مردم را به گوش مسئولین برسانند. وی ادامه داد: حرفه خبرنگاری با تاثیری که بر افکار عمومی مردم دارد و از طرفی نماینده آن‌هاست، می‌تواند خطاها و اشتباهات آن‌ها را گوشزد و در حل آن اثر‌بخش عمل کند و در واقع شفاف‌سازی‌هایی که از این طریق در جامعه ایجاد می‌شود، از طریق هیچ نهادی امکان پذیر نیست.

شجاعی عنوان کرد: ایجاد یک تشکل صنفی موثر که از طریق آن مطالبات، خواسته‌ها و مشکلات خبرنگاران حل و فصل شود یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید برای ایجاد آن فکری کرد، تشکلی که به هیچ جناح و گروهی نیز وابسته نباشد. مدیر مسئول سابق روزنامه خراسان اضافه کرد: خبرنگاران توقع زیاد و خاصی ندارند اما اگر فکری شود تا آن‌ها با مبالغ دریافتی مناسب، تامین حداقل معیشت را داشته باشند، این مسئله می‌تواند در پیش‌برد بهتر کار و وظایفشان اثربخش باشد؛ به‌ عنوان مثال امکان داشتن مسکن با وام‌های بلند مدت مانند آنچه در مسکن مهر اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: نکته حایز اهمیت دیگر امنیت شغلی حرفه خبرنگاری و خبرنگاران است؛ زیرا امنیت شغلی برای همه مشاغل لازم اما برای خبرنگاران ضروری‌تر است؛ به طوری‌ که مجبور نباشند در کنار حرفه خبرنگاری‌ خویش به حرفه‌های دیگر بپردازد یا در چند رسانه و خبرگزاری دیگر به‌طور هم‌زمان به کار مشغول شوند. این فعال رسانه عنوان کرد: همه این امکانات بدون حمایت دولت و مسئولان امکان‌پذیر نیست تا در مقابل خبرنگاران هم به طور صحیح به وظیفه خبرنگاری خود عمل کنند و پیگیر خواسته‌های مردم باشند.

وی خاطرنشان کرد: در این بین، همه خبرنگاران با اخلاق حرفه‌ای خود می‌توانند منجر به اعتماد و جلب رضایت مردم شوند که تحقق این امر مستلزم افزایش سطح مهارت‌های خبرنگاری است. مدیر مسئول سابق روزنامه خراسان افزود: آموزش حرفه خبرنگاری در سطح مختلف و با توجه به اینکه خراسان یکی از قطب‌های رسانه‌ای مهم در ایران محسوب می‌شود، باید به بهترین شکل ممکن عملی شود.

شجاعی با بیان این مطلب که کار در عرصه رسانه و حرفه‌ی خبرنگاری از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، گفت: در این بین، کار خبر در شهر مشهد اهمیت بیشتر دارد و خبرنگاران مشهدی وظیفه خطیر‌تری را برعهده دارند. به این علت که مشهد هر ساله پذیرای حدود 25 میلیون نفر زائر است و به عنوان پایتخت معنوی ایران همان‌طور که اشاره شد قطب رسانه ای مهمی از این منظر به حساب می‌آید. وی بیان کرد: همین امر سبب می‌شود مشهد نیازمند نگاه ملی باشد و خبرنگاران نیز از طریق حرفه خود می‌توانند این مهم را چه در سطح دولت و چه در سطح مجلس در ذهن مسئولین ایجاد کنند که به این شهر به عنوان یک شهر ملی نگاه شود.

شجاعی عنوان کرد: در راستای این نگاه ملی، باید به شهر مشهد ردیف بودجه ملی اختصاص داده شود تا مشکلاتی که امروزه با آن روبرو هستیم رفع شود؛ به عنوان مثال در حال حاضر برای زائرین امام رضا(ع) اقدامات خوبی صورت گرفته است اما این در حد شهر مشهد با این تعداد زائر نیست. همه زائران باید از رفاه نسبی بالا برخوردار شوند و این امر مهم جز با انعکاس صریح خبرنگاران و فعالیت و پیگیری آن‌ها میسر نمی‌شود. وی در پایان با تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران ایسنا گفت: باید بدانیم آنچه به عنوان قلم در دست ماست به برکت خون شهداست و باید طوری در نوشتن عمل کنیم که نخست رضایت خداوند و بعد شهدا را داشته باشیم؛ چرا که ما امانت‌دار خون آن‌ها هستیم.
مرجع : ایسنا