به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۲:۴۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۵۳۴۵۸

توقف تحقیق در مورد برنامه هسته‌اي ایران

گروه سياسي: خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد تلاش‌های اخیر آژانس برای تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده است.
توقف تحقیق در مورد برنامه هسته‌اي ایران
این منابع دیپلماتیک که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نام‌شان فاش نشود به آسوشیتدپرس گفتند: تحقیقات اخیر آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در مورد اتهامات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده است. ایران همواره این اتهامات را که اغلب از سوی غرب مطرح می‌شود ساختگی خوانده و تأکید دارد که برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملاً‌ صلح‌آمیز دارد. آمریکا و غرب ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی ماه گذشته پس از دیدار با حسن روحانی، رییس‌جمهور در مورد روند همکاری‌ها با این کشور خوش‌بین بود اما این دیپلمات‌ها مدعی‌اند که از ماه فوریه تاکنون که هر دو طرف در مورد شروع مجدد تحقیقات توافق کردند هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ می‌گویند که نبود پیشرفت در همکاری‌های ایران و آژانس شانس به موفقیت رسیدن مذاکرات هسته‌ای را کاهش می‌دهد. ایران و گروه 1+5‌ تنها تا 24 نوامبر سال جاری فرصت دارند تا به یک راه‌حل جامع نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور برسند.

نماینده ایران در آژانس پیش از این گفته بود: ایران با جدیت به اجرای 5 گام عملی توافق شده با آژانس اقدام کرد. رضا نجفی افزوده بود: همان‌طور که رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان قبلا اعلام کرده بود اجرای 5 گام عملی توافق شده با آژانس مدتی قبل آغاز شده بود.
مرجع : ايسنا