به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۵۳۵۷۸

واردات روسیه از ایران به جاي اتحاديه اروپا

گروه اقتصادی: دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از اعلام فهرست محصولات غذایی مورد نیاز روسیه از ایران خبر داد.
واردات روسیه از ایران به جاي اتحاديه اروپا
کاوه زرگران با اشاره به دیدار چند روز پیش خود با مقامات روسیه اظهار کرد: با توجه به دستور اخیر رئیس جمهوری روسیه مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات غذایی از اتحادیه اروپا این کشور تلاش دارد تا نیاز خود را در این حوزه از سایر کشورها تامین کند که ایران یکی از این گزینه‌ها است. وی افزود: در دیدار اخیر با مقامات روسیه آنها نیازمندهای غذایی و کشاورزی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را به کانون انجمن‌های صنایع غذایی به عنوان نماینده صنعت غذای کشور اعلام کردند.

زرگران توضیح داد: انواع میوه و صیفی‌جات، سیب زمینی، فلفل قرمز، موز، هندوانه، سیب طلایی (زرد)، پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، انگور سفید و قرمز، گلابی، هلو، شلیل، انواع گوجه، انواع خیار، انواع محصولات لبنی شامل شیر، کره، پنیر از شیر گوسفند و بز، پنیر کپک سفید، پنیر با کپک آبی، پنیر گودا، پنیر خامه‌ای، پنیر روسی، کفیر، ماست میوه‌ای، پنیر سفت، پنیر نیمه سفت، محصولات شیری، انواع بستنی، انواع ماهی شامل ماهی سالمون تازه، فیله ماهی سالمون، قزل آلا، ماهی دودی شده، شاه ماهی، میگو، خرچنگ یخ زده، آجیل، آجیل مخلوط ، بادام بوداده، سبزیجات شامل گل کلم یخ زده، سبزیجات تابستانی یخ زده، کلم بروکلی، سبزیجات ریشه‌ای تازه و یخ‌زده، سبزیجات کنسروی، گوجه فرنگی گیلاسی، روغن زیتون، کنسرو صیفی‌جات، قارچ به صورت یخ‌زده و مخلوط، چای، قهوه، انواع شکلات، آناناس، نخود، لوبیا قرمز از جمله موادغذایی موردنیاز روس‌ها هستند که ایران می‌تواند نسبت به تامین بسیاری از آنها اقدام کند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران همچنین در اطلاعیه‌ای از کلیه تولیدکنندگان و بازرگانان صنایع غذایی و کشاورزی خواست در صورت تمایل برای استفاده مناسب از فرصت ایجاد شده در بازار روسیه، توانمندی‌های خود را در اسرع وقت تا روز شنبه - پانزدهم شهریور - به دبیرخانه کانون به شماره تلفن‌های 88888361-2 اعلام کنند.  چندی پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه واردات محصولات کشاورزی، مواد اولیه و مواد غذایی، میوه و سبزیجات را از اتحادیه اروپا ممنوع اعلام کرد.

پوتین اعلام کرد که این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها درباره محصولات کشاورزی، مواد اولیه و مواد غذایی علیه آن گروه از کشورها صورت خواهد گرفت که در جریان کشمکش اوکراین تحریم‌هایی علیه روسیه مقرر کرده‌اند. در جریان بحران اوکراین روابط بین روسیه و اتحادیه و اروپا به شدت تیره و تار شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جریان سفر اخیر خود به گیلان اعلام کرد که فرصت مناسبی برای صادرات صنایع غذایی و کشاورزی ایران به بازار روسیه فراهم شده است.
مرجع : ایسنا