به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۹:۲۰
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۵ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب : ۵۳۶۵۰
با ایران برای مقابله با داعش همکاری نداریم

فرود يك هواپیماي ارتش آمریکا در ایران

گروه سياسي: دولت آمریکا شبانگاه جمعه اعلام کرد: یک هواپیمای اماراتی که در اجاره نیروهای بین‌المللی تحت‌رهبری این کشور در افغانستان بوده، در بندرعباس فرود آمده است.
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش داده که نیروهای نظامی ایران این هواپیما را كه از بگرام عازم دوبی بوده وادار به فرود کرده‌اند. این روزنامه نوشته است که "یکصد" آمریکایی سوار این هواپیما بوده‌اند اما یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است این یک "مشکل اداری" بوده و هواپیما "وادار" به فرود نشده بلکه مسیرش را از دوبی به بندرعباس تغییر داده است. این مقام آمریکایی که نامش نیامده، ابراز امیدواری کرده است که این مسئله به‌زودی حل شود و هواپیما راه خود را از سر گیرد. ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

آمریکا: با ایران برای مقابله با 'داعش' هیچ همکاریی نداریم
در همين حال، برنادت میهن، سخنگوی شورای ملی امنیت آمریکا در واکنش به گزارش‌ها درباره همکاری احتمالی ایران و آمریکا برای مقابله با گروه دولت اسلامی (داعش سابق) در عراق، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که ایالات متحده آمریکا هیچگونه همکاری نظامی یا تبادل اطلاعاتی با ایران ندارد و برای داشتن چنین همکاریی هم برنامه‌ای ندارد. او گفت که آمریکا به صراحت مطرح کرده است که گروه دولت اسلامی (داعش سابق) نه تنها تهدیدی برای آمریکا، بلکه تهدیدی برای تمام کشورهای منطقه است. برنادت میهن اضافه کرد: "به باور ما، تمام کشورها صرفنظر از اختلافاتی که دارند، باید برای تضعیف و در نهایت، شکست دادن گروه دولت اسلامی اقدام کنند."

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: "همانطور که پیش از این گفتیم، آماده کار با مقامات ایران هستیم، همانطور که برای (مقابله با) تهدید گروه دولت اسلامی در عراق با دیگر بازیگران منطقه کار می‌کنیم." او با اشاره به دیدار چند ماه گذشته ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا با مقامات ایران در وین گفت که وضعیت عراق یکی از موضوعات مورد بررسی دو طرف در این دیدار بود. او اضافه کرد که ایران و آمریکا پیش از این، درباره مسائل مرتبط با افغانستان همکاری‌هایی داشته‌اند و این نوع همکاری، موضوع جدیدی نیست.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه در واشنگتن به صراحت گزارش‌های منتشرشده در مورد همکاری پنهان ایران و آمریکا برای مقابله با گروه دولت اسلامی را رد کرد. اما کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان گفته است که فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق، در مصاحبه با او تایید کرده است که همکاری میان ایران و آمریکا در جریان است. بی‌بی‌سی هم نوشت: شبه‌نظامیان شیعه با پشتیبانی و مشورت نیروهای ایران در عملیات شکستن محاصره شهر آمرلی نقش فعالی داشته‌اند. کشورهای دیگر هم به نوعی در عملیات عراق مشارکت دارند، اما نمی‌خواهند این موضوع را رسانه‌ای کنند.