به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۶:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۷ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۵۳۹۱۹

دالایی لاما: آخرین رهبر معنوی تبت هستم

گروه بین الملل: رهبر معنوی تبت به روزنامه آلمانی "ولت آم زونتاگ" گفت، وی باید آخرین رهبر معنوی تبت باشد و به یک سنت مذهبی چند قرنی سرزمین‌اش پایان دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات دالایی لاما، رهبر معنوی تبت در روزنامه آلمانی "ولت آزونتاگ" بازگو کننده بیانیه اخیرش است مبنی بر اینکه موسسه دالایی لاما به اهدافش حتی بسیار آشکارتر عمل کرده است. وی گفت: ما برای پنج قرن یک دالایی لاما داشته‌ایم. چهارمین دالایی لاما در حال حاضر بسیار مشهور و محبوب است. اجازه دهید که این سنت را با یک دالایی لامای محبوب و مشهور به پایان رسانیم.

این رهبر معنوی بوداییان با لبخند افزود: اگر یک دالایی لامای ضعیف روی کار آید، آبروی دالایی لاما را خواهد برد. بوداییان تبت به یک فرد وابسته نیستند. ما یک ساختار سازماندهی شده بسیار خوب با راهبان و عالمان بسیار آموزش دیده داریم. چین از سال 1951 میلادی بر تبت حکومت داشته و دالای لاما پس از کودتای ناکام 1959 میلادی علیه حکومت چین از طریق کوه‌های هیمالیا به هند فرار کرد. دالایی لاما که برنده جایزه صلح نوبل نیز شده در سال 2011 میلادی از وظایف سیاسی بازنشسته شد و به نقش نخست وزیر جامعه تبت در تبعید ارتقا یافت.

اما وی همچنان قدرتمندترین چهره برای تبتی‌های داخل و تبعید شده محسوب می‌شود و از نظر جهانی نیز چهره بسیار برجسته‌ای است. وی درباره اینکه چه مدت دیگر به وظایف حمایتی خود ادامه خواهد داد گفت: پزشکان گفته‌اند که من احتمالا تا 100 سال عمر می کنم اما آرزو دارم تا در سن 113 سالگی بمیرم. امیدوارم و دعا می‌کنم مادامی که رنج بشر ادامه دارد من به این دنیا بازگردم. البته منظور این نیست که در همین جسم به دنیا بازگردم اما امیدوارم با همین روح بتوانم در جسمی دیگر به جهان بازگردم. وی در پاسخ به این سوال که آیا قادر خواهد بود به تبت بازگردد یا خیر گفت: بله مطمئنم. چین بیشتر از این نمی‌تواند خود را منزوی کند. چین باید جریان جهانی را در راستاییک جامعه دموکراتیک دنبال کند.
مرجع : ایسنا