به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۵۴۱۹۳
شرق در یک نگاه

می خواهند مجلس را بگیرند و رفع حصر کنند

گروه سیاسی: در صفحه نخست روزنامه شرق روز چهارشنبه تیترهای پرونده ضراب به روایت سفیر و جزییات تخلف 16میلیارد تومانی احمدی نژاد و بقایی دیده می‌شود.
می خواهند مجلس را بگیرند و رفع حصر کنند
این روزنامه تیتر یک را به عنوان پرونده ضراب به روایت سفیر اختصاص داد و به نقل از علیرضا بیکدلی سفیر تهران در آنکارا درباره پرونده ضراب نوشت: موضوع آقای ضراب از منظر ما موضوع تاجر ترکی است که با ایران تجارت داشته و عده‌ای از مخالفان دولت اردوغان در داخل و خارج ترکیه قصد داشتند او و هالک بانک را به دلیل رابطه با ایران تنبیه و از این رهگذر به روابط 2 کشور و آقای اردوغان در آستانه 2 انتخابات آسیب بزنند. اما در ایران موضوع وی را نه در این شمایل بلکه به عنوان یک تاجر ایرانی که احتمال می‌دهند در پرونده فساد مالی آقای بابک زنجانی دست داشته، مطرح می‌کنند که این ادعا باید از سوی مراجع قضایی بررسی شود، نه دیپلمات‌های ایرانی.

روزنامه شرق به عنوان جزییات تخلف 16میلیارد تومانی احمدی نژاد و بقایی اشاره کرد. فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات درمورد تخلف مسوولان دولت گذشته در زمینه دانشگاه ایرانیان، اعلام کرد: در این پرونده، به سه موضوع برخورد کردیم، متوجه شدیم هم تخلف اتفاق افتاده، هم 16میلیاردتومان از وجوه دولتی به حسابی که تحت عنوان حساب دانشگاه ایرانیان است، واریز شده آن هم در مقطع زمانی‌ای که هنوز دانشگاه ایرانیان شکل حقوقی نداشته و فرآیند اینکه شکل حقوقی اش رسمیت داشته باشد را طی نکرده است.

این روزنامه در تیتری به موضوع افزایش 5برابری تجارت ایران و قزاقستان، پرداخت و نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری در نخستین سفر خود به کشورهای قزاقستان و تاجیکستان توقفی را در شهرهای آلماتی و آستانه، پایتخت قزاقستان داشت. همچنین روسای جمهوری ایران و قزاقستان در نشست خبری اعلام کردند مصمم هستند حجم مبادلات اقتصادی 2 کشور را به پنج برابر میزان کنونی افزایش دهند.

می خواهند مجلس را بگیرند رفع حصر کنند تیتر دیگر روزنامه شرق است. یک روز بعد از سفرروحانی به مشهد، آیت الله احمد جنتی هم عازم این شهر شد و در جمع ائمه جماعات 16 شهر، از عدم درک درست از فتنه توسط برخی مسوولان و اهل علم سخن گفت. جنتی آنها را افرادی خوانده که نامشان بر سر زبان هاست اما یا متوجه نشده‌اند یا نخواسته‌اند که متوجه شوند؛ درحالی که مقام معظم رهبری حدود 200بار از فتنه سخن گفته است و در دیدار اخیر با دولت هم اشاره کردند که فتنه، خط قرمز ماست. همچنین به گزارش انتخاب، جنتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مسوولان، اخیرا بیان کرده که به زودی و با حاصل شدن توافق هسته‌ای مجلس را در دست می‌گیریم و آن زمان، هنگام آزادی موسوی و کروبی است. بنده مستندات این صحبت‌ها را در اختیار دارم.

این روزنامه در تیتری فرازوفرودهای یک جدایی را برجسته کرد و نوشت: پس از گذشت بیش از هفت سده از آغاز جنگ‌های استقلال اسکاتلند، امروز صندوق‌های رای صحنه نبرد نوادگان ویلیام والاس و رابرت بروس برای شکستن اتحاد تاریخی با انگلستان است. در حالی که تنها هشت روز تا برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند در تاریخ 18سپتامبر باقی ا ست، نظرسنجی ها از اوج گیری کمپین موافقان استقلال حکایت دارند.