به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۳:۲۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۱ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۵۶۶۲۶
نسبت به 'عدم همکاری' ایران در پرونده هسته‌ای

اعلام‌نگرانی اكثريت مجلس‌نمایندگان آمریکا

گروه بين‌الملل: اكثريت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما، ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم و در این‌باره ابراز نگرانی کرده‌اند.
اعلام‌نگرانی اكثريت مجلس‌نمایندگان آمریکا
به گزارش خبرگزاري‌هاي غربي؛ در نامه‌ای که متن آن در سایت مجلس نمایندگان منتشر شده است، به رئیس جمهور آمریکا نوشته‌اند که ایران باید به طور کامل پاسخ سوالات آژانس درباره جوانب نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود پاسخ بدهد. ایران متهم است که در گذشته برای ساخت چاشنی انفجاری اتمی در سایت نظامی پارچین فعالیت‌های سری داشته و سپس برای نابود کردن آثار و شواهد اقدام به عملیات تخریب و بازسازی بخش‌هایی از این سایت کرده است.

ولی ایران که این اتهام را ساخته و پرداخته سازمان‌های اطلاعاتی غربی می‌داند و می‌گوید روند پاسخ به تمام سوالات آژانس پیچیده است و زمان می‌برد. سه هفته پیش آژانس اعلام کرد ایران نتوانسته در موعد مقرر به سوالاتش پاسخ بدهد. اکثریت مجلس نمایندگان در نامه‌ خود به باراک اوباما گفتند که آمادگی ایران برای آشکار کردن کامل تمام جوانب برنامه هسته‌ایش بزرگترین امتحان برای اثبات قصد ایران برای اجرای تعهداتش اش در آینده است. این نمایندگان که اکثرا از حزب جمهوریخواه هستند ایران را به سنگ اندازی در راه بازرسان آژانس و پنهانکاری متهم کرده‌اند.

هشدار آنها در حالی به رئیس جمهوری آمریکا منتقل شد که روز چهارشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید به دیدار باراک اوباما رفته بود تا از جمله درباره برنامه هسته‌ای ایران با اوباما گفتگو کند. نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا حامیان زیادی دارد، به ویژه در مجلس نمایندگان که ۸۰ درصد اعضایش با امضای نامه یاد شده گفته‌اند که نگران توافق هسته‌ای با ایران هستند که در آن "عدم شفافیت" ایران پذیرفته شود.

به گفته این اعضای کنگره، پاسخ کامل ایران به آژانس برای تعیین ماهیت برنامه هسته‌ای ایران بسیار مهم است. این نمایندگان می‌گویند از حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه هسته ای ایران حمایت می کنند و از باراک اوباما خواسته اند که به دقت همکاری ایران با آژانس را زیر نظر داشته باشد. به گفته این نمایندگان، توافقی که بتواند مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود باید شامل روشن شدن ابعاد فعالیت های اتمی تحقیقاتی ایران در گذشته نیز بشود. در روزهای گذشته ایران و آژانس انرژی به مواردی از اختلافات بر خورده بودند، به طوری که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اخیر گفته بود که روند حل اختلافات با ایران همچنان کند است.