به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۵۷۲۵۰
زنان احیاگران اصلی میراث فرهنگی ناملموسند

نقش بی‌ بدیل زنان در توسعه پایدار جهان

گروه جامعه: معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: زنان علاوه بر اینکه احیاگران اصلی میراث فرهنگی ناملموس هستند؛ بلکه نقش بی‌بدیلی نیز در توسعه پایدار جهان برعهده دارند.
نقش بی‌ بدیل زنان در توسعه پایدار جهان
شهیندخت مولاوردی در آیین افتتاحیه اجلاس و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس (ICCN 2014) که با حضور دبیرکل و سفرای کشورهای عضو ICCN (شبکه همکاری بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی ناملموس) در تالار آیین‌خانه هتل عباسی اصفهان برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور مهمانان و مقامات شبکه‌ همکاری‌های بین‌ شهری، اظهار کرد: این اجتماع برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس (ICCN 2014) برای مخابره پیام صلح و دوستی و گفت‌وگوی فرهنگی برنامه‌ریزی شده است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد در سالی که از طرف مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است میزبان اولین اجلاس زنان کشورهای عضوICCN 2014 و پنجمین اجلاس مجمع عمومی و دومین جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس در کلان‌شهر اصفهان باشد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به حضور فعال ملل متحد (یونسکو) در اشاعه شعارهای مرتبط با صلح، گفت: دوستی، تقارب فرهنگ‌ها، گفت‌وگوی فرهنگی، احترام به حقوق بشر، احترام به خرده فرهنگ‌ها با توجه به جایگاه و حقوق زنان و کودکان همواره در دستورالعمل‌های سازمان ملل متحد (یونسکو) بوده است. مولاوردی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی قدیمی از سازمان ملل متحد صاحب فرهنگ و تمدنی ریشه‌دار بوده و در طول تاریخ بشریت به طور مستمر پایبند خود را به این رویه اصولی در اعتقاد و در عمل به اثبات رسانده است.

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان ایرانی با تاکید بر نقش جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های گسترده فرهنگی در سطوح بین‌الملل، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ با عضویت در تعدادی از کنوانسیون‌های یونسکو و حضور فعال در نشست‌ها، مجامع و کارگروه‌های بین‌المللی نقش اساسی خود را در همه زمینه‌ها ایفا کرده است، به طوری که می‌توان مشارکت موثر ایران را در عضویت و عمل به مفاد کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال 2003 میلادی زیربنای تشکیل این اجلاس و جشنواره دانست.

وی با ابراز رضایت از قرارگیری اجلاس زنان در ضمن برگزاری اجلاس بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس، گفت: زنان در احیا، پاسداری، ترویج و انتقال بین نسلی میراث فرهنگی ناملموس همواره نقش محوری در کل دنیا داشته‌اند، به طوریکه می‌توان گفت بخش چشم‌گیری از تجلیات میراث فرهنگی ناملموس جهان اساس زنانه است و عمدتا در بستر خانواده شکل می‌گیرد. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تعریف میراث فرهنگی ناملموس بر اساس متن کنوانسیون 2003، ادامه داد: لازمه بقای میراث فرهنگی ناملموس، انتقال آن از نسلی به نسل دیگر است که در طبیعی‌ترین شکل حاصل آموزشی سینه به سینه یا شفاهی است. بر این اساس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های آموزش میراث فرهنگی ناملموس را حتی در مردانه‌ترین شکل آن باید در اجتماع زنان جستجو کرد.

مولاوردی افزود: نخستین ارتباطات انسانی در رابطه میان مادر و فرزند شکل می‌گیرد و اتفاقا همین ارتباطات هستند که عمیق‌ترین تاثیرات را در شخصیت فرهنگی انسان‌ها و برداشت آنها از هویت فرهنگی‌شان می‌گذارد. وی با اشاره به حوزه دیگر فعالیت زنان در جامعه جهانی، افزود: حوزه دیگری که زنان در آن حضوری فعال دارند مدیریت کردن بر روند عمل به میراث فرهنگی ناملموس است. جدای از مواریث فرهنگی ناملموس زنانه که اغلب روال‌ها و امور آن را زنان سازماندهی و اجرا می‌کنند بسیاری از عناصر مشترک و حتی مردانه را نیز زنان برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده به تشریح تجربیات مثبت جمهوری اسلامی ایران در حوزه میراث ناملموس اشاره و اظهار کرد: ثبت مشترک و چندملیتی پرونده نوروز در سال 2009 میلادی نخستین تجربه موفق ایران در زمینه ثبت جهانی مواریث فرهنگی ناملموس است و نقش چشمگیر زنان در برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرای مراسم نوروز و انتقال فرهنگ آن به نسل‌های بعد بر همه آشکار است.

مولاوردی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نقالی یا همان قصه‌گویی اجرایی ایرانی به عنوان دارایی فرهنگی ناملموس دیگری است که ایران در سال 2011 میلادی موفق به ثبت آن در فهرست یونسکو شد. با آنکه نقالی را اصولا هنری مردانه می‌دانند، اما این مادر است که نخستین جوانه‌های توجه به ادبیات شفاهی را در ذهن کودک می‌نشاند و رشد می‌دهد. بر این اساس حضور زنان در پشت صحنه نقالی و انتقال دانش مربوط به نسل جوان غیرقابل انکار است.

وی در خصوص ظرفیت‌های میراث فرهنگی ناملموس که دارای ماهیت زنانه هستند، تصریح کرد: لالایی‌ها، ترانه‌های کودکانه، بازی‌های کلامی کودکانه، قصه‌گویی‌ها، آواهای کار زنانه، آیین‌های زنانه، آداب و رسوم زنانه، بازی‌های زنانه، گردهمایی‌های زنانه، درمان‌گرایی‌های زنانه و فنون و مهارت‌های سنتی که منجر به ساخت صنایع دستی زنانه می‌شوند از جمله ظرفیت‌های میراث فرهنگی ناملموس است. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده به ارائه پیشنهاداتی برای اجرایی شدن کامل میراث فرهنگی ناملموس با ماهیت زنانه پرداخت و زنان را احیاگران اصلی میراث فرهنگی ناملموس دانست و تصریح کرد: زنان علاوه بر اینکه احیاگران اصلی میراث فرهنگی ناملموس هستند، نقش بی‌بدیل آنها در توسعه پایدار جهان بر هیچ کس پوشیده نیست. بنابراین لازم است که کشورهای عضو ICCN بیش از پیش این جایگاه و نقش را در حوزه‌های برنامه‌ریزی شهری، بهبود محیط زیست و کیفیت زندگی، ترغیب گردشگری و ارتقای دیپلماسی شهری و همچنین اصلاح سبک زندگی جوامع و هویت انسانی به رسمیت بشناسد.

وی افزود: با توجه به نقش بنیادی و پراهمیت میراث فرهنگی ناملموس در نزدیکی فرهنگ‌ها و هم‌افزایی علایق و تلاش‌های ملل و اهمیت ویژه جایگاه زنان در این ارتباط لازم است اجلاسی با موضوع نقش زنان در هم‌افزایی فرهنگی، برنامه‌ریزی و عملیاتی شود.
مرجع : ایسنا