به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۵۹۸۹۳
زمان کافی برای رسیدن به توافق باقی‌است

آلن اير: در مذاکرات از ما حرکت از خدا برکت

گروه سیاسی: آلن ایر با بیان اینکه تا به توافق بر سر همه موارد نرسیده باشیم، هیچ توافقی حاصل نشده است، گفت: موضوعات سختی هنوز حل نشده‌اند و ارزیابی در مورد امکان موفقیت ما را به جایی نمی‌برد؛ اما به قول معروف از ما حرکت از خدا برکت.
آلن اير: در مذاکرات از ما حرکت از خدا برکت
کمتر از 20 روز به دور نهایی مذاکرات هسته‏‌ای باقی مانده است و دیدار سه‌جانبه در عمان در راه است. 18 و 19 آبان مسقط میزبان وزرای خارجه ایران و آمریکا و نماینده کشورهای اروپایی است و کمی بعد زمان آخرین مذاکرات هسته‌ای است. نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، برگزاری این دور از مذاکرات در عمان است، کشوری که پس از قطع کامل روابط میان ایران و آمریکا به خصوص در سال‌های اخیر، نقش «میانجی» را میان دو کشور ایفا کرده است.

میزبانی دوست مشترک ایران و آمریکا از نهمین دور مذاکرات هسته‌ای و حرکت «1+5» از اروپا به همسایگی تهران، می‌تواند نشانه‌ای از بهبود اوضاع مذاکرات هسته‌ای باشد؛ میزبانی‌ای که وزارت خارجه عمان نیز در بیانیه‌ای از آن استقبال کرد و افزون ابراز خرسندی از آن نوشت: «سلطان (قابوس) در عین حال که از برگزاری این نشست استقبال می‌کند، امیدوار است که این دیدار گام رو به‌ جلوی دیگری در راستای پایان مناقشه بر سر پرونده هسته‌ای ایران باشد تا منطقه و جهان از ریسک بحران و درگیری حفظ شود.»

در همین باره و انتخاب عمان برای برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای، گفت وگو با آلن ایر  سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه می‌خوانید:

قرار است نشست سه جانبه‌ای با حضور وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون در عمان برگزار شود؛ چرا این نشست مانند همیشه در یک کشور اروپایی برگزار نشد؟

در گذشته هم سلطان عمان به‌عنوان میزبان بعضی نشست‌ها در این روند مذاکرات دخیل بوده یا حضور داشته است. این کشور در گذشته نیز نقش خیلی مفیدی ایفا کرده است و ما سپاسگزار این نقش هستیم، بنابراین موضوع غیر عادی نیست.

آیا میانجی‌گری‌های این کشور درباره برخی مسائل میان تهران – واشنگتن درباره انتخاب مسقط به عنوان میزبانی تاثیرگذار بوده است؟

همانطور که عرض کردم سلطان عمان در گذشته به‌عنوان میزبان نشست‌ها خیلی محبت کرده است؛ مثل کشورهای اتریش، سوئیس، ترکیه، قزاقستان، روسیه و عراق که میزبان چانه‌زنی‌های هسته‌ای بوده‌اند و این بار نیز عمان دوباره چنین کاری را انجام می‌دهد.

اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای چه در ایران و چه در میان کشورهای عضو 1+5 علاقه‌ای به تمدید مذاکرات ندارند و این را می‌شود از اظهار نظرهای آنها متوجه شد. این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ما بر هدف رسیدن به توافق جامع تا مهلت سوم آذر متمرکز هستیم و اصلا در مورد تمدید مذاکرات صحبت نکرده‌ایم. ما معتقدیم که زمان کافی برای حل این معضلات و رسیدن به توافق جامع که به جامعه جهانی اعتماد دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، باقی مانده است و معتقدیم که همه طرف‌ها قصد حصول توافق جامع تا مهلت مقرر را دارند و این هدف کانون توجه همه ماست.

کمتر از 28 روز به پایان مدت تمدید‌یافته مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است؛ به نظر شما می‌توان امیدوار به گرفتن نتیجه بود؟
تا به توافق بر سر همه موارد نرسیده باشیم، هیچ توافقی حاصل نشده است. موضوعات سختی هنوز حل نشده‌اند و ارزیابی و پیش‌گویی در مورد امکان موفقیت، ما را به جایی نمی‌برد اما به قول معروف از ما حرکت از خدا برکت.
مرجع : آنا