به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۶۰۶۰۶
نعمت احمدی:

کنگره نمي​تواند با فرمان اوباما مخالفت کند

گروه سیاسی: نعمت احمدی با اشاره به اشتراک منافع ایران و ایالات متحده در مقابله با گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده، گفت: این نزدیکی آمریکا به ایران در حالی صورت می گیرد که در این مدت حزب تندرو لیکود و صهیونیست ها در منطقه بشدت فعال بوده است.
کنگره نمي​تواند با فرمان اوباما مخالفت کند
نعمت احمدی، حقوقدان برجسته پیرامون اظهارات علی شمخانی، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در مورد پاسخ به نامه های اوباما، اظهار داشت: بسیاری از اعمال سیاستمداران در قبال موضوعات حساس با اقدامات حساب شده انجام می گیرد. توافقات، دیدارها و یا نامه نگاری هم از این امر مستثنی نیست.

او اضافه کرد: در حالی که صحبت مستقیم ایران و آمریکا در سطح وزرای امور خارجه عملا گفتگوی های 1+5 را به گفتگوی ایران و آمریکا و طرف اروپایی بدل کرده است نشان دهنده عزم جدی دو طرف و ارتباط آنها برای رفع مشکلات است. این نامه نگاری اوباما در حالی است که احمدی نژاد چندین بار برای اوباما نوشت و خودش محتوای آن را برملا کرد اما با بی توجهی اوباما در پاسخگویی مواجه شد. احمدی در ادامه با اشاره به اجازه رهبر انقلاب برای ایجاد چنین فضای گفتگویی، عنوان داشت: دیوار بی اعتمادی 35 ساله یک شبه از بین نخواهد رفت. اولین خشت بی اعتمادی ایران با آمریکا به مرداد سال 1332 باز می گردد و در دنباله آن رفتارهای آمریکا و حضور بیش از 50 هزار مستشار نظامی آمریکایی در ایران نباید انتظار تغییر رفتار سریع ایران وجود داشته باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر شرایط منطقه‌ای به گونه ای است که ایران از مرزهای اسرائیل تا مرزهای خود جای پای محکمی دارد و از طرفی تضاد منافعی با آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم همینطور با توجه به دو جنگ با حضور آمریکا در منطقه، تضاد منافع بیشتر هم شده است. اما تحولات منطقه مسیر این تضاد منافع با آمریکا را تغییر داده است. احمدی با اشاره به حضور حاکمیت حزب تندور لیکود در اسرائیل در سالهای اخیر، گفت: این نزدیکی آمریکا به ایران در حالی صورت می گیرد که در این مدت حزب تندرو لیکود و صهیونیست ها در منطقه بشدت فعال بوده است.این گروه در پناه رادیکالیسم و تنش موفق است. تنش در گذشته به رژیم صهیونیستی داده شد اما مدتی است که با هوشیاری ایران و وزارت خارجه این قدرت از او گرفته شده است.

او اضافه کرد: لابی های صهیونیستی با توجه به وسعت عمل خود در آمریکا و منطقه اوضاع را به سمت تشنج برده اند اما طلیعه این نامه نگاری ها آن بوده است که باعث کاهش بی اعتمادی و مانور صهیونیست ها در منطقه شده است. این حقوقدان در مورد ممانعت سنا و کنگره با اکثریت جمهوری خواه در مقابل مذاکرات ایران با آمریکا اظهار داشت: در ساختار سیاسی آمریکا کفه ترازوی قدرت به نفع رئیس جمهور است. کنگره که متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا است باید دو سوم آرا لازم را داشته باشند تا بتوانند با تصمیمات و فرمان رئیس جمهور مخالف کنند. هیچگاه این موقعیت را بدست نخواهند آورد.

او افزود: از این رو رئیس جمهور آمریکا اگر قصد مذاکره و تصمیمات بزرگ در موضوعات مختلف را داشته باشد، دستش باز خواهد بود. از طرفی سیاست خارجی ما بسیار هوشمندانه عمل کرده و این امیدواری برای پیشبرد منافع ایران بوجود آورده است. نعمت احمدی در انتها عنوان کرد: در حال حاضر تضاد منافعی در مواجه با گروه های تروریستی در منطقه با آمریکا وجود ندارد و این بی سابقه است. حتی در برخی موارد اشتراک منافع هم داریم. در مواجه با برخی از گروه های تروریستی از جمله داعش و طالبان اشتراک منافع داریم و برخلاف آنچه در ابتدا آمریکا در مقابل دولت بشار اسد بود امروز مجبور است سیاست ایران در مقابله با گروه های تروریستی بپذیرد.

شایان ذکر است روزنامه وال استریت ژورنال پس از انتشار خبر ارسال نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب با استناد به افراد مطلع اظهار داشت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای مقابله با داعش در اواسط ماه گذشته نامه ای محرمانه برای رهبر عالی ایران نوشته و در این نامه به منافع مشترک ایران وآمریکا در جهت مقابله با داعش در کشورهای عراق و سوریه پرداخته است. جان مک‌کین و لینزی گراهام، سناتورهای جمهوری‌خواه و از منتقدان سرسخت باراک اوباما در واکنش به خبر ارسال نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب بیانیه‌ای شدیداللحن منتشر کرده‌اند و گفتند: شرم‌آور است که درست در زمانی که فریاد نیروهای میانه‌روی سوریه برای کمک بیشتر از سوی دولت آمریکا گوش شنوایی نمی‌یابد، باراک اوباما، رئیس جمهور، از آیت‌الله خامنه‌ای [حفظ الله تعالی]خواسته است که به جنگ علیه حکومت اسلامی بپیوندد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص نامه اخیر اوباما به رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: نامه نگاری رئیس جمهور آمریکا دارای سابقه چندین ساله است و دربرخی موارد نیز پاسخ هایی به این مکاتبات ارایه شده است. شمخانی با انتقاد از رویکردهای دوگانه هیات حاکمه آمریکا که در مکاتبات محرمانه و مواضع اعلامی دارای تناقض های آشکار می باشد، این روش را صرفا اقدامی با هدف تاثیر گذاری بر فضای داخلی این کشور عنوان کرد و افزود: مواضع صریح، شفاف و قاطع جمهوری اسلامی در موضوع هسته ای مجددا به رییس جمهور ایالات متحده آمریکا یادآوری و بر عدم پذیرش برنامه غنی سازی نمایشی از سوی جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است.
مرجع : ایسکا نیوز