به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۶۱۷۴۴
با وجود توسل به قرآن بر سر نیزه کردن؛

مصريان به‌فراخوان اخوان و سلفي‌ها نه گفتند

گروه‌های سیاسی مصر حمل قرآن کریم در تظاهرات هواداران اخوان المسلمین و سلفي ها را محکوم کرده و حتی الازهر این اقدام را یادآور قرآن بر سر نیزه کردن در جنگ صفین دانست.
مصريان به‌فراخوان اخوان و سلفي‌ها نه گفتند
تظاهرات متفرقه و با جمعيت هاي كوچك و پراكنده عمدتا در خيابان هاي فرعي قاهره و برخي شهرهاي ديگر با وجود استقرار نیروهای ارتش مصر برگزار شد و در چند مورد به درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان انجامید. در این تظاهرات ۴ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. همزمان در چندین منطقه، انفجارهای رخ داد که در اثر آن یک افسر امنیتی مصر کشته و یکی سرباز زخمی شد.

همچنین وزارت کشور مصر اعلام کرد که دیروز در جریان این تظاهرات هشت بمب خنثی و صد‌ها نفر از معترضان دستگیر شدند. این تظاهرات که به دعوت جبهه سلفی مصر و هواداران اخوان‌المسلمین با عنوان «انتفاضه جوانان مسلمان» برگزار شد. پیش از این جبهه سلفی از هواداران خود خواسته بود که در ۲۸ نوامبر (۷‌ آذر ماه) قرآن و شمشیر به دست به خیابان‌ها بیایند!  پیش از برگزاری این تظاهرات برخی از گروه‌های مصری، حمل قرآن را محکوم کرده بودند و حتی الازهر این اقدام را یادآور قرآن بر سر نیزه کردن در جنگ صفین دانسته بود.

گفتنی است کاربران مصری در پایگاه‌های اجتماعی پیام‌هایی را درباره آنچه آن را توطئه گروه اخوان المسلمین و طرفدارانشان در روز جمعه برای وانمود کردن توهین به قرآن کریم و زیر پا قرار گرفتن این کتاب مقدس از سوی پلیس در جریان تعقیب و گریز احتمالی و متفرق کردن تظاهرکنندگان دانستند، هشدار دادند. در این پیام آمده است: گروه اخوان المسلمین تلاش می‌کند تا نیروهای امنیتی را به ورطه توهین و زیر پا قرار گرفتن قرآن‌ها در جریان تظاهرات روز جمعه بکشاند و بدین ترتیب طرفدارانی در میان مردم برای خود کسب کنند.

در این پیام آمده است: در روز ۲۸ نوامبر طرفداران اخوان المسلمین، قرآن و شمشیر به دست، به خیابان‌ها خواهند آمد و طبعا پلیس نیز آن‌ها را تعقیب خواهد کرد. در این تعقیب و گریز آن‌ها قرآن‌ها را به زمین پرتاب خواهند کرد. پلیس نیز به تعقیب آن‌ها خواهد پرداخت و در این میان به نسخه‌های قرآن کریم توهین شده و زیر پا قرار خواهند گرفت. در نتیجه به قرآن کریم توهین شده و دوربین‌های کار گذاشته شده توسط اخوان المسلمین این اقدام پلیس را به تصویر کشیده و باعث تحریک مردم و کسب طرفدار برای این گروه خواهد شد.

این پیام افزود: به دنبال انتشار این تصاویر، مردم عادی مصر که نسبت به دینشان غیرت دارند به اخوان المسلمین خواهند پیوست و زمانی که تصاویر این سناریوی از پیش طراحی شده را می‌بینند، بر شدت خشم آن‌ها افزوده خواهد شد و باعث تحریک مردم علیه پلیس خواهند شد.