به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۸:۵۱
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۶۳۶۱۷

روزی که استراليا در شوک فرو رفت

گروه بين الملل: گروگان‌گیری در سیدنی توسط یک پناهنده ایرانی که با حمله پلیس و مرگ سه نفر، از جمله گروگان‌گیر پایان یافت، واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.
روزی که استراليا در شوک فرو رفت
روزنامه وال‌استریت‌جورنال در مورد ساعات گروگانگیری در داخل کافه لینت، می‌گوید این فرد در تلاش بوده تا رسانه‌ای را متقاعد کند، حرف‌هایش را پخش کند، اما ظاهرا هیچ کدام از رسانه‌ها با این خواسته او موافقت نکرده‌اند. در عین حال او گروهی از گروگان‌های خود را مجبور کرده از او فیلم گرفته بر یوتیوب و صفحه‌های خود در فیس‌بوک بگذارند. ویدئوهای یوتیوب فورا از دسترس خارج شده‌اند، همان اتفاقی که در مورد وب‌سایت این شخص افتاده است. وال‌استریت‌جورنال در مورد یکی از نسخه‌های ویدئویی که دیده است می‌گوید یک زن گروگان در آن خواسته‌های محمد حسن منطقی را مطرح می‌کند.

هرچند هنوز جزئیات خواسته‌های او مطرح نیست، اما گزارش‌هایی در مورد انتقال پرچم گروه داعش «خلافت اسلامی» و یا گفت‌وگو با نخست‌وزیر استرالیا در این میان مطرح شده است. در زمان گروگان‌گیری برخی رسانه‌ها در مورد «حساسیت» زیاد گروگانگیر به آنچه از او در حال پخش شدن است، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی را منتشر کرده بودند. گروهی از ستارگان سینما و موسیقی مانند راسل کرو، هیو جک‌من، که خود اهل سیدنی‌ست، یا بوی جرج نیز به این رخداد واکنش نشان داده و با آسیب‌دیدگان، قربانیان و شهروندان استرالیا ابراز همدردی کرده‌اند. جامعه‌های مسلمان سیدنی نیز به رخدادهای روز دوشنبه واکنشی نشان داده و بیش از ۴۰ سازمان اسلامی در آن کشور ماجرای خونبار گروگانگیری را محکوم کرده‌اند. گروهی از شهروندان نیز با گذاشتن گل و یادداشت‌هایی در میدان مارتین، جایی که گروگانگیری رخ داده است، یاد دو قربانی گروگانگیر را گرامی داشته‌اند.

مقام‌های سیاسی کشورهای دیگر نیز به گروگانگیری واکنش نشان داده‌اند؛ از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، که به گفته دولت آن کشور از زمان آغاز ماجرا مستقیما در جریان ماوقع قرار گرفته است. دیوید کامرون، نارندرا مودی، استفن هارپر، مقام‌های ارشد بریتانیا، هند و کانادا از دیگر مقام‌های سیاسی بوده‌اند که در شبکه‌های اجتماعی نیز رخدادهای سیدنی را محکوم کرده‌ یا با شهروندان استرالیایی ابراز همدردی کرده‌اند.