به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۰۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۶۵۰۵۵
به جای وصف‌العیش، واقعیت‌ها را ببینیم

شافعی: در صادرات عددی نیستیم

گروه اقتصادی: رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در خصوص وضعیت صادرات خیلی از خودمان تعریف کرده‌ایم، گفت: وقت آن رسیده که به جای وصف‌العیش، واقعیت‌ها را ببینیم و برای حل مشکلات موجود تلاش کنیم.
شافعی: در صادرات عددی نیستیم
غلامحسین شافعی در دومین همایش صدور خدمات فنی و مهندسی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، با اشاره به سهم ناچیز ایران از مبادلات جهانی تصریح کرد: سال گذشته حجم مبادلات جهانی 45 هزار میلیارد دلار بود که ایران فقط 0.45 درصد سهم داشت که 85 درصد از این میزان هم به درآمدهای نفتی مربوط می‌شد و این یعنی در صادرات آنچنان که از خود تعریف می‌کنیم، عددی نیستیم. وی به تمرکز سطحی صادرات کشور به کالاهای سنتی اشاره و عنوان کرد: باید پذیرفت که روند حرکت جهانی بر اساس میل و رغبت ما پیش نمی‌رود و روند گذشته جوابگوی نیاز آینده نخواهد بود.

جفا به بودجه عمرانی و خدمات فنی - مهندسی
شافعی تصریح کرد: طی هشت سال اخیر به بودجه عمرانی و خدمات فنی - مهندسی جفا شده است؛ به طوری که طی این سال‌ها میانگین تخصیص اعتبارات عمرانی کشور تنها 57 درصد بوده و هر زمان که با کمبود بودجه مواجه می‌شدند پروژه‌های عمرانی را متوقف می‌کردند. رییس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: با این وجود بخش عمرانی و خدمات فنی و مهندسی در کشور همچنان با مشکلاتی که از گذشته با آن روبرو بوده است، دست و پنجه نرم می‌کند.

چرا "تولید برای صادرات" محقق نمی‌شود؟
شافعی گفت: صرفا مبادله کالا پایداری صادرات ما را تضمین نمی‌کند و در این وضعیت اگر قرار باشد به پایداری صادرات برسیم باید به صدور خدمات دانش‌بنیان و به خصوص فنی و مهندسی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در حال حاضر تغییر رویکرد در حوزه‌ی کالاهای صنعتی در کشورهای هدف و جریان سرمایه در بازار خارجی مورد غفلت واقع شده و به همین دلیل است که شعار «تولید برای صادرات» تحقق نمی‌یابد. وی در ادامه به تغییرات ایجاد شده در فضای دیپلماسی کشور اشاره و اظهار کرد: با توجه به شرایط دیپلماسی به وجد آمده باید از فرصت‌ها استفاده کرد. شافعی تصریح کرد: نیاز به یک تغییر نگرش احساس می‌شود که این تغییر در نگاه مدیران عالی اتفاق افتاده اما فضای حاکم بر سازمان‌ها هنوز تغییری نکرده است. باید بدانیم که تغییر عادت موجب مرض نیست.
مرجع : ایسنا