به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۸:۳۹
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۶۶۲۸۴
انتشار اولین شماره شارلی ابدو پس از قتل‌عام

دفاع طراح کاریکاتور شارلی ابدو از طرحش!

گروه فرهنگی: اولین شماره تازه شارلی ابدو، نشریه طنز فرانسوی که پس از انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام مورد حمله قرار گرفت و در جریان این حمله 12 تن کشته شدند امروز در چندین کشور دنیا منتشر می‌شود.
دفاع طراح کاریکاتور شارلی ابدو از طرحش!
به گزارش رویترز، این مجله در تیراژ سه میلیونی و در 60 هزار نسخه چاپ می شود. شارلی ابدو در این شماره خود نیز کاریکاتور پیامبر اسلام را در حالی که پلاکاردی با این مضمون « که من شارلی هستم» در دست دارد و اشک می‌ریزد را روی جلد خود دارد. شعار "من شارلی هستم" به طور گسترده مورد استفاده کسانی که حمله را محکوم می کنند قرار گرفته است. شارلی ابدو از این پس به شش زبان، از جمله انگلیسی، عربی و ترکی منتشر می شود. سردبیر این مجله در خصوص عکس روی جد خود گفت: این عکس باید به گونه‌ای بود که حوادث اخیر فرانسه را منعکس می‌کرد. این درحالی است که پیش از انتشار این مجله، کاریکاتور روی جلد آن توسط رسانه‌های فرانسوی منتشر شده بود.

واشنگتن پست، فرانکفورتر آلگماینه،‌ کوریرا دلا سرا و گاردین از روزنامه های معروف جهان هستند که این کاریکاتور را چاپ می کنند، با وجود آن تنها تعداد کمی از نشریات و رسانه‌ها در خاورمیانه و آفریقای شمالی این کاریکاتور را منتشر می‌کنند. این درحالی است که انتشار مجدد کاریکاتور پیامبر اسلام ممکن است دوباره منجر به بروز اتفاقاتی مانند آنچه که پیش از آن در فرانسه شاهد آن بودیم شود. همچنین مرکز تحقيقات اسلامي الازهر كه مقر آن در قاهره است، در بيانيه‌اي اعلام كرد كاريكاتورهايي كه قرار است هفته‌نامه طنز شارلي ابدو منتشر كند، «آتش نفرت را شعله‌ور و فرهنگ نفرت را تثبيت خواهد كرد و اين اقدام به همزيستي مسالمت‌آميز بين ملت‌ها خدمت نمیكند و مانع از اختلاط مسلمانان در جوامع اروپايي و غربی میشود.»

دفاع طراح کاریکاتور از طرحش

طراح این کاریکاتور در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این طرحی نبود که همه انتظارش را داشتند، اما خودمان دوست داشتیم صفحه اول اینطور باشد، تروریست ها هم دوست داشتند طرح روی جلد طور دیگری باشد چون تروریست ها در این مجله جایی ندارند. تنها یک مرد گریه مي‌کند، یک مرد خوب؛ او مرد خوبی است که پیش از هر چیز گریه مي‌کند!» ژرارد بیارد، سردبیر شارلی ابدو نیز گفت: «قطعا کار مجله ادامه خواهد داشت. اما هنوز دقیقا نمی دانیم مجله چگونه خواهد بود. قطعا کار را متوقف نخواهیم کرد، به این معنی که هر دو هفته شارلی ابدو بر روی پیشخوان روزنامه فروشی ها خواهد بود.» وکیل این نشریه گفته است که در بیست و دو سال گذشته هیچیک از شماره های شارلی ابدو بدون کاریکاتوری از يكي از پيامبران منتشر نشده است و اگر اتفاقی غیر از این بیفتد جای تعجب دارد!
مرجع : ایسکا