به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۶۶۹۰۳
در ایران همیشه به شاهد نیاز است؛

مجازات مزاحمان خیابانی بازدارنده نیست

گروه جامعه: ایجاد مزاحمت خیابانی برای زنان توسط اتوموبیل ها امری است که کمتر زنی برایش اتفاق نیافتاده است. اما آیا زنان می توانند از این خاطیان شکایت کنند؟ و در صورت شکایت چقدر رسیدگی از سوی مراجع ذی ربط صورت می گیرد.
مجازات مزاحمان خیابانی بازدارنده نیست
پلیس 110 اولین گزینه ای است که مکن است به ذهنتان برسد در صورتی می توانید از این گزینه استفاده کنید که در موقع حادثه به آن زنگ بزنید. البته این توضیحی است که اپراتور 110 می دهد. او ادامه داد: اگر شماره خودرو را برداشته باشید بعد از حادثه درصورتی که همان موقع با 110 تماس نگرفته باشید می توانید به دادسرا یا شورای حل اختلافی در محل حادثه مراجعه کنید و از فرد خاطی شکایت کنید.

زهرا مینویی، وکیل پایه دادگستری در مورد این رویه برخورد با خاطیان گفت: یکی از همکاران من چند روز قبل در یکی از کوچه های خلوت میرداماد دچار مزاحمت خیابانی از سوی مردی سوار بر اتومبیل که شلوار هم نپوشیده بود شد. همچنین آن مرد حرفهای رکیکی هم به او زنده بود. با 110 تماس گرفتیم و شماره خودرو را اعلام کردیم. گفتند که رسیدگی می کنند. اما نمی دانم واقعا رسیدگی می کنند یا خیر. این مرد دو سال است که در این محدوده هر روز صبح از ساعت 7 تا 8:30 دقیقه صبح به گفته اهالی محل برای زنان در کوچه های خلوت ایجاد مزاحمت می کند و در گزارشی که به 110 دادیم همین که گفتیم مرد لباس مناسب نداشته مامور گفت شلوار نپوشیده بوده است؟ و مشخص است که از وضعیت او با خبر بودند.

از دیگر سو برخی زنان از شکایت کردن به دادسرا هم می ترسند چرا که وقتی فرد خاطی در محل زندگی آنان است و آدرس آن ها را دارد می تواند دست به آزارهای بیشتر بزند وو این مسئله قابل درک است. این وکیل ادامه داد: اگر نیروی انتظامی یا راهنمایی و رانندگی جریمه های سنگین برای رانندگان خاطی در نظر بگیرند ممکن است این مجازات به کاهش مزاحمت های خیابانی کمک کند. از دیگر سو در صورتی که به دادسرا مراجعه کنید باید دو نفر شاهد همراه خود ببرید و معمولا افرادی که اقدام به آزار خیابانی می کنند زنان تنها را در کوچه های خلوت مورد آزار قرار می دهند و در چنین شرایطی حتی در خیابان هم داشتن شاهد آسان نیست.

مینویی ادامه داد : در مورد آزارهای خیابانی نمی دانم رویکرد سایر کشورها چگونه است اما در مورد خشونت های خانگی در دنیا فرض بر این است که اعلام قربانی کافی است که تعقیب از سوی پلیس و دستگاه قضا شروع شود اما در ایران همیشه به شاهد نیاز است. به نظر می رسد برای کاهش مزاحمت های خیابانی علیه زنان لازم است که دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی مجموع قوانین بهتری وضع کنند و به شکایت های زنان در مورد مزاحمت رانندگان توجه نشان دهند تا فضای شهری برای زنان امن تر شود. مسلم است در صورتی که با خاطیان برخورد شدیدی انجام نگیرد و زنان نیاز به داشتن شاهد برای مراجعه به دادسرا داشته باشند اوضاع بهتر نخواهد شد.
مرجع : ایسکانیوز