به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۶۹۷۳۶

آن‌چه باید در‌باره داربی اصفهان بدانید

گروه ورزشی: داربی اصفهان در پیش‌رو است و سپاهان 37 امتیازی در رده سوم و ذوب آهن 30 امتیازی در رتبه ششم به مصاف هم خواهند رفت.
آن‌چه باید در‌باره داربی اصفهان بدانید
دو تیم اولین بار در زمستان 1351 در دیدار نهایی قهرمانی باشگاه‌های اصفهان و در ورزشگاه باغ همایون اصفهان (ورزشگاه تختی اصفهان کنونی) به مصاف هم رفتند. دیداری که طی 120 دقیقه نبرد با تساوی بدون گل پایان یافت و سرانجام سپاهان طی ضربه‌های پنالتی 5-4 برنده شد. طی 52 دیدار، سپاهان 19 بار پیروز شده و ذوب آهن 14 بار و 19 دیدار هم به تساوی انجامیده است. سپاهان تاکنون 59 گل به ذوب آهن زده و ذوب آهن 46 گل به سپاهان.

محمود یاوری به عنوان مربی سپاهان بود و یوگنی لیادین مربی روسی ذوب آهن طی سال‌های 1353 تا 1357 هشت بار برابر هم در لیگ تخت جمشید روبرو شدند. پنج دیدار با تساوی پایان یافت که 4 بازی صفر – صفر تمام شدند و یک نبرد 1-1. ذوب آهن یک بار 2-1 برنده شد و سپاهان در نبرد بعدی با همین نتیجه پیروز شد. سپاهان یک دیدار را هم با پیروزی 2 بر صفر به پایان رساند.

اولین دیدار پس از انقلاب دو تیم در مهرماه 1356 با پیروزی ۲-۱ ذوب آهن همراه بود.
هر دو دیدار دو تیم در جام آزادگان 1372 با پیروزی ۲ بر صفر ذوب آهن تمام شدند. در آن سال فیروز کریمی مربی سپاهان بود و بهرام عاطف رهبری ذوب آهن را در دست داشت. محمود یاوری و محمدرضا کربکندی هم مربی ذوب آهن بوده‌اند و هم مربی سپاهان.بیشترین برد متوالی به سپاهان با ۴پیروزی پیاپی در دیدارهای رفت و برگشت دوره اول و دوم لیگ برتر تعلق دارد.

پر گل‌ترین تساوی در دیدار رفت لیگ آزادگان ۱۳۷۶ با نتیجه ۲-۲ رقم خورد٬ جایی که لئون استپانیان و رضا عقابی برای سپاهان گل زدند و حسین خطیبی و رضا صاحبی برای ذوب آهن.
پر تکرارترین نتیجه بین دو تیم 10 تساوی بدون گل بوده.

پر گل‌ترین نبرد دو تیم در 24 دی 1391 برگزار شد. جایی که سپاهان 4-3 ذوب آهن را شکست داد. گل‌های مردان زلاتکو کرانچار را جواهیر سوکای (۷ و۱۴)، امید ابراهیمی (۳۲) و محرم نویدکیا (۹۰) زدند و گل‌های ذوب آهن توسط مهدی رجب‌زاده (۲۹ و ۵۶) و احسان پهلوان (۷۷) به ثمر رسیدند. رکورد گلزنی بازیکنان به محرم نوید کیا از سپاهان و مهدی رجب‌زاده هر یک با 5 گل تعلق دارد. ادموند بزیک هم با پیراهن سپاهان 4 بار دروازه ذوب آهن را گشوده.

دو تیم تاکنون 22 بار در فولادشهر، 12 بار در استادیوم تختی اصفهان، 11 بار در استادیوم بیست و دو بهمن و 7 بار در استادیوم نقش جهان به مصاف هم رفته‌اند. آخرین نبرد دو تیم در هفتم شهریور 1393 در فولاد شهر با تساوی 1-1 پایان یافت. مهدی شریفی در دقیقه 56 سپاهان را جلو انداخت ولی محسن مسلمان شش دقیقه بعد ضربه تساوی بخش ذوب آهن را زد. در آن دیدار محمد رضا خلعتبری مهاجم سپاهان در دقیقه یک کارت زرد دریافت کرد و سینا عشوری بازیکن ذوب آهن در دقیقه 80 با دریافت دومین کارت زرد اخراج شد.
مسعود حسن‌زاده مدافع میانی و کارلوس سانتوس مهاجم هدف ذوب آهن با دریافت کارت زرد برابر استقلال‌ خوزستان برابر سپاهان غایب خواهند بود.

خطوط دفاع و حمله سپاهان و ذوب آهن تا این مرحله لیگ در هفته بیستم مشابه یکدیگر جلو رفته‌اند. هر یک 19 گل دریافت کرده‌اند و سپاهان 29 گل زده و ذوب آهن 26 گل.
مرجع : یک ورزش