به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۸ - ۰۰:۴۴
 
۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۶ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۷۳۵۹۲
پوستر، شیوه جدید ابراز نظر

پوسترهاي «ضدظريف» کجا توليد مي‌شوند؟

گروه سیاسی: از آغاز دولت حسن روحاني منتقدان او از اين شيوه بهره هاي زيادي گفته اند و در مقاطع مختلف چه در سطح شهر و چه در فضاي مجازي و رسانه ها تلاش کرده اند تا از اين ابزار براي تاثير بر افکار عمومي بهره بگيرند.
پوسترهاي «ضدظريف» کجا توليد مي‌شوند؟
به گزارش خبرگزاري آريا، در جديدترين تحول در اين مورد پس از پايان مذاکرات هسته اي در لوزان منتقدان پوسترهايي طراحي کرده اند که ماهيت ضد ظريف دارد و در اغلب آنها برخوردهايي تقريبا توهين آميز با مذاکره کننده ارشد کشورمان صورت گرفته است. اقدامي که البته براي اولين بار نيست که تجربه مي شود. محمد جواد ظريف در ادوار قبلي مذاکرات با پوسترهايي اين چنين در فضاي مجازي روبرو شده و با اندکي تخفيف در سطح شهر نيز با تابلوهايي مواجه شده بود که نيمي از صورت بريده شده او را مقابل يک فرد آمريکايي در حال مذاکره به شکلي خاص نشان مي داد.

اين اقدام مخالفان و منتقدان تيم مذاکره کننده هسته اي در همان زمان با واکنش عباس عراقچي مواجه شد بود. معاون وزير امورخارجه کشورمان با تاکيد بر ضرورت اجماع ملي درباره مسايل سياست خارجي کشور تصريح کرده بود:اختلاف ديدگاه‌ها را مثبت و آن را امري مبارک مي‌دانيم و از مخالفاني که دغدغه دارند چيزهايي ياد مي‌گيريم اما اگر از مرحله‌اي بگذرد که نشانه تشتت باشد، بايد مراقب بود.

عراقچي خاطرنشان کرد: اگر انتقادات و اختلافات به مرز تشتت برسد قطعاً بر کار ما تأثير مي‌گذارد. وي با اشاره به اجماع ملي در حمايت از رزمندگان کشور در دوران دفاع مقدس يادآور شد:در زمان جنگ همه براي دلگرمي دادن به رزمندگان تلاش مي‌کردند و هيچکس در خيابان‌ها پوستري نصب نمي‌کرد که آنها را جور ديگري خطاب کند و نشان دهد.

اما علاوه بر انتشار پوسترهاي توهين آميز درباره محمد جواد ظريف اين روزها بارديگر منتقدان در فضاي مجازي اقدام به انتشار تصاوير توهين آميزي درباره وزير امورخارجه کشورمان کرده اند در برخي از اين تصاوير محمد جواد ظريف را با مقامات دوران قاجار مقايسه کرده اند و در برخي ديگر او را در مواجهه با وزير امورخارجه آمريکا به شکلي تحقير آميز به تصوير کشانده اند.

اين تخريب ها در حالي صورت مي گيرد که مقام معظم رهبري در اولين سخنراني سال جديد در مشهد تاکيد کردند:«اين که عده اي نسبت به يک مسئله مهم کشور، دلواپسي و دغدغه داشته باشند، جرم نيست و هيچ مانعي ندارد اما اين نبايد به معناي متهم کردن و ناديده گرفتن زحمات و خدمات باشد». از سوي ديگر رييس جمهور هم در ديدارنوروزي با جمعي از وزرا، معاونين و مديران دستگاه‌هاي اجرايي نام‌گذاري سال 94 تحت عنوان «دولت، ملت؛ همدلي و همزباني» را بهترين عيدي از سوي مقام معظم رهبري براي دولت و ملت توصيف و تصريح کرد: يکي از اولين برکات همدلي و همزباني دولت و ملت، توفيقي بود که در آغاز سال 94 در عرصه هسته‌اي به دست آمد.

حسن روحاني با اشاره به مذاکرات اخير در لوزان و همچنين حيطه اختيارات دولت در فعاليت‌هاي هسته‌اي و مذاکرات گفت:به لحاظ اهميت فراوان اين مسأله همواره از نظرات ديگر مسئولين در قواي مقننه و قضائيه و ساير نهادها استفاده کرديم و ضمن بهره‌مند بودن از حمايت‌هاي بي‌دريغ و مستمر مردم، هدايت‌هاي مقام معظم رهبري نيز، همچون چراغ راه براي پيشبرد مذاکرات بود. رييس شوراي عالي امنيت ملي، مذاکره در عرصه بين‌المللي را بسيار پيچيده و سخت عنوان کرد و گفت: موفقيت تيم مذاکره‌کننده کشورمان در برابر نمايندگان شش قدرت جهاني مرهون مهارت مذاکره کنندگان و از آن مهمتر، همدلي و همزباني همه مردم و مسئولين بود.

روحاني اضافه کرد: در اين مذاکرات، بر حق جمهوري اسلامي ايران براي غني‌سازي در خاک خود، تصريح شده است. نيروگاه آب سنگين اراک با تکنولوژي جديدتر به کار ادامه خواهد داد و تأسيسات فردو و نطنز نيز که در ابتداي امر طرف مذاکره‌کننده خواهان تعطيلي کامل آنها بود، همچنان فعال خواهند بود. از سوي ديگر اثبات اينکه نمايندگان جمهوري اسلامي مي‌توانند در برابر شش قدرت جهاني بر سر يک ميز نشسته و با اقتدار از منافع خود دفاع کنند، دستاورد بزرگي است. رييس جمهور با بيان اينکه توفيق به دست آمده در اين مرحله از مذاکرات هسته‌اي، اميدواري به حل کامل مشکلات را افزون کرده است، تصريح کرد: ارتقاي اميد و سرمايه اجتماعي، وحدت و انسجام داخلي به افزايش توان تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي در ادامه مسير براي نگارش توافق نهايي خواهد انجاميد.

در همين حال وزير امور خارجه کشورمان شب گذشته در برنامه نگاه يک شبکه يک سيما اگر امروز مي توانيم در مقابل شش کشور جهاني که به ناحق خود را نماينده جامعه بين المللي مي دانند وادعا مي کنند مستحضرند به تصميمات شوراي امنيت سازمان ملل و اجماعي که از آن حرف مي زنند با صلابت بايستيم واز حقوق ملت دفاع کنيم تنها به علت اين است که مردم اميد کساني که مي خواستند با فشار و تحريم مملکت و مردم را به زانو دربياورند و تسليم کنند اين اميد را نااميد کردند. به اين دليل آنها پاي ميز مذاکره آمدند و ما همواره آماده مذاکره بوديم اما آنها مي خواستند زورگويي کنند و هنوز نيزهمين تلاش را دارند.

وي افزود: حتي وقتي به خواسته هاي خود نمي رسند در سخنان خود تلاش مي کنند نشانه هايي از زورگويي را بروز دهند. اينکه توانستيم در حد بسيار کوچکي اهداف کشور را پيش ببريم بيش از هر چيز مرهون حضور مردم بويژه در انتخابات هستيم و اينکه نشان دادند اين مردم را نمي شود از نظام ، دولت و حکومت جدا کرد.  هيچ راهي نيز جز اينکه با اين مردم بايد با زبان تکريم سخن گفت نه با فشار و تحريم وجود ندارد.

وزير امور خارجه گفت: هنوز چيزي نيست که تعهد آور باشد بلکه طرز نگارش متن بايد مورد توافق قرار بگيرد البته به همه راه حل ها دست يافته ايم. ظريف افزود :بيانيه اي که من و خانم موگريني خوانديم کلي و در چرک نويس راه حلها درباره تعداد سانتريفيوژها مشخص است. من سواد هسته اي ام طوطي وار و ضبط و صوتي است و آقاي صالحي در موضوع هسته اي دانشمند واستاد است و بهتر مي داند.

به نظر مي رسد همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرموردند نقدي که توسط منتقدان بيان مي شود اگر دلسوزانه باشد و از سر کمک به منافع ملي حتما هيچ ايرادي ندارد اما اگر اين دلواپسي و توهين به خود بگيرد و سرباز خودي را هدف قرار دهد حتما محل اشکال است و همراه اسيب هاي فراوان اگر نقدي هم هست بايد با چاشني هشدار به غيرقابل اعتماد بودن طرف مقابل باشد نه زير سوال بردن فرزندان انقلاب.