به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۱ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۸۴۰۴۰
با وجود کشمکش‌های نفتی

تجارت ایران در خلیج‌فارس رونق می‌گیرد

گروه اقتصادی: تحلیلگران اظهار می‌کنند تجارت ایران با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس در صورت امضای توافق هسته ای و برداشته شدن تحریمهای اقتصادی رونق پیدا خواهد کرد با اینهمه تولید بالاتر نفت خام ایران ممکن است تنشهایی را در داخل اوپک را تشدید کند.
تجارت ایران در خلیج‌فارس رونق می‌گیرد
ایران و شش قدرت جهان در حال حاضر سرگرم مذاکره در وین برای رفع آخرین موانع توافق تاریخی هستند که به اختلاف 12 ساله بر سر برنامه هسته ای تهران پایان خواهد داد.بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، صادرات نفت ایران در نتیجه تحریمهای وضع شده از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا از حدود 2.2 میلیون بشکه در روز در اواسط سال 2012 به حدود 1.2 میلیون بشکه در روز در حال حاضر کاهش یافته است.مقامات ایران اظهار کرده اند درصدد بازگرداندن تولید به سطح پیش از دوران تحریم هستند با اینهمه کارشناسان بر این باورند که افزایش تولید ایران زمان خواهد برد.

 

بر پایه این گزارش، افزایش صادرات نفت ایران در شرایطی که بازار جهانی با مازاد عرضه روبروست، ممکن است تنشهایی را در اوپک که سایر اعضای آن در صورت بازگشت تولید ایران به سطح سابق علاقه ای به کاهش سهم تولیدشان ندارند ایجاد کند.

 

اوپک در حال حاضر هم شاهد تنشهایی بالایی بوده زیرا اعضای ضعیفتر مانند الجزایر، آنگولا، ونزوئلا و لیبی خواستار کاهش تولید کلی هستند تا از افزایش قیمتها و بالطبع آن بالاتر رفتن درآمدشان پشتیبانی شود.

 

با اینهمه زمانی که مسئله تجارت ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مطرح می‌شود، انتظار می‌رود آزادی اقتصادی ایران منجر به رونق تجارت با این کشور شود.

 

بیش از 80 درصد از تجارت ایران با این بلوک با امارات متحده عربی بوده و تهران چهارمین شریک تجاری بزرگ این کشور به شمار می‌رود.بیشتر تجارت ایران با امارات از طریق دوبی انجام می‌شود که 400 هزار ایرانی ساکن آن شبکه تجاری بزرگی را اداره می‌کنند.

 

با وجود چند دهه تحریم، ایران موفق شده بیشتر کالاهای مورد نیازش را از بازار صادرات مجدد دوبی تامین کند با این همه تشدید تحریم‌های آمریکا و متحدانش در اواخر سال 2011 و اوایل سال 2012 حجم تجارت ایران و دوبی را کاهش داد.

 

سلطان المنصوری، وزیر اقتصاد امارات در ژوئن اظهار کرد که مبادلات تجاری با ایران در سال کذشته به 17 میلیارد دلار افزایش یافت اما همچنان بسیار پایین‌تر از رکورد 23 میلیارد دلار در سال 2011 پیش از آغاز شدن تحریمهای غربی بر سر برنامه هسته ای ایران است.حسین حقیقی، نائب رئیس شورای بازرگانی ایران در دوبی انتظار دارد تجارت میان دو کشور پس از برداشته شدن تحریمها رشد کند.

 

حقیقی به خبرگزاری فرانسه گفت: ظرف چهار سال آینده تجارت میان ایران و امارات بین 15 تا 20 درصد افزایش خواهد یافت.

 

امارات در میان کشورهای منطقه خلیج فارس از هر گونه کاهش تحریم‌ها که تحت توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد، مستقیما سود خواهد برد. این کشور نخستین کشور عربی منطقه خلیج فارس بود که از توافق هسته‌ای ایران استقبال کرد و وزیر خارجه این کشور چند روز بعد به تهران سفر کرد و خواستار همکاری با ایران شد.

 

روابط تجاری ایران با عمان هم که روابط حسنه اش با ایران را حفظ کرده است، رشد خواهد کرد اما با توجه به رقابتهای قوی که میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران وجود دارد، تحلیلگران عربی نسبت به رشد بیشتر روابط اقتصادی تردیدهایی دارند.