به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۱ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۸۴۰۶۸
هماهنگی سن بیولوژیکی با سن شناسنامه‌ای؛

جوانانی که سالمند شده‌اند

گروه جامعه: طبق یک مطالعه انجام شده بر روی افراد ۳۸ ساله مشخص شد سن بیولوژیکی این افراد (حالت اندام های بدن، سیستم ایمنی، سلامت قلب و کروموزوم‌ها) یا مانند یک جوان ۳۰ ساله و یا مانند یک سالمند ۶۰ ساله به نظر می‌رسید. هرچه سن بیولوژیکی آنها بیشتر بود، به همان اندازه مسن‌تر به نظر می‌رسیدند.
جوانانی که سالمند شده‌اند
پژوهشگران نشانه‌های کلیدی سلامت اندام های مختلف بدن افراد نسبتا جوان را به منظور یافتن نحوه پیرشدن واقعی بدن آنان بررسی کرده و دریافتند که رابطه روشنی بین مسن به نظر رسیدن ظاهری و پیرشدن سریعتر بدن، وجود دارد. همچنین احتمال دارد که بتوان نوع فرآیند پیری را در افراد جوان اندازه گیری کرد.
برای اکثر افراد جوان، سن بیولوژیکی با سن شناسنامه‌ای هماهنگ است. اما عوامل ژنتیکی و زیست‌محیطی ممکن است روی سن بیولوژیکی بدن تاثیر گذاشته و سبب ‌شود تا نشانه‌های بالارفتن سن، بسیار سریعتر یا کُندتر از سن شناسنامه‌ای افراد باشد.

پژوهشگران اشاره کردند که در سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد ۸۰ سال به بالا به ۴۰۰ میلیون نفر در سطح جهان خواهد رسید، چیزی در حدود سه برابر آمار فعلی. به منظور این پژوهش، محققان اطلاعات مربوط به ۱۰۰۰ نفر از مردان و زنانی را که از زمان تولد خود در سال ۱۹۷۲ – ۱۹۷۳ در یک مطالعه شرکت کرده بودند مورد بررسی قرار دادند.

این شرکت‌کنندگان تحت آزمایش عملکرد کلیه و کبد، ریه، سوخت و ساز بدن و قدرت سیستم ایمنی قرار گرفتند. کلسترول، فشارخون، وضعیت دندانها، چشمها و سلامت قلب این افراد نیز بررسی و طول کلاهک کروموزومی موسوم به نام تلومر نیز اندازه‌گیری شد. تلومرها همزمان با بالا رفتن سن کوتاه می‌شوند. محققان پس از تجزیه و تحلیل و مقایسه اطلاعات جمع‌آوری شده این افراد و مقایسه آن با داده‌های شش و دوازده سال پیش از آن دریافتند که در سن بیولوژیکی شرکت‌کنندگان مختلف تا بیش از ۳۰ سال اختلاف وجود دارد، هرچند که همه آنها هیچگونه بیماری مربوط به سن را نداشتند.

یافته‌های این مطالعه حاکی از آن بود که در سنین ۲۶ تا ۳۸ سال، بین سن شناسنامه‌ای و سن بیولوژیکی بیشتر شرکت‌کنندگان هماهنگی وجود داشت. اما برخی از آنها به ازای هر یک سال سن شناسنامه‌ای سه سال سن بیولوژیکی بالاتر داشتند. روند افزایش سن برخی از آنها طوری متوقف شده بود که انگار سن بیولوژیکی بدنشان اصلا افزایش نمی‌یافت.

هر چه سن بیولوژیکی بدن بالاتر می‌رود احتمال بدتر شدن آزمایش ذهنی و فیزیکی افراد بیشتر است. آنان که سرعت افزایش سن بیولوژیکی شان بیشتر بود، تعادل کمتری داشتند، سیستم حرکتی بدن شان ضعیف‌تر عمل می‌کرد و مشکل بیشتری نسبت به اموری مانند بالا رفتن از پله‌ها و یا حمل وسیله داشتند.
امروزه می‌توان نشانه‌های بیماری‌های ناشی از کهولت سن را در سال های اولیه زندگی جوانان دید، علائمی که با کاهش عملکرد فیزیکی و شناختی مطابقت دارد، خیلی زودتر از آنکه خود این بیماری ها بروز کند.
مرجع : مهر