به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۸ - ۰۰:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۸۹۹۵۲

چرا پروژه "هما" راه‌اندازی شد؟

گروه اقتصادی: چندی پیش پروژه هاب ماهواره ای ایران (هما) با هدف تامین زیرساخت ارتباطات ماهواره ای و پوشش مناطق غیر قابل دسترس و صعب العبور به بهره برداری رسید.
چرا پروژه "هما" راه‌اندازی شد؟
این پروژه با هدف استفاده از ارتباطات ماهواره ای در کنار سایر سیستم‌های ارتباطی نظیر فیبر نوری و رادیو به عنوان یک مکمل سهل الوصول و مطمئن برای تامین ارتباطات نقاط دور افتاده و خاص و نیز برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی در مواقع اضطراری و حوادث غیر مترقبه راه اندازی شد. طرح هاب شبکه ماهواره‌ای در ایستگاه ماهواره ای بومهن تهران اجرا شده است که همزمان با هفته دولت وارد فاز عملیاتی شد. با نصب و راه اندازی تجهیزات پایانه های ماهواره ای در این پروژه امکان تامین ارتباط هر نقطه در داخل و خارج کشور برای ارتباطات زیرساخت فراهم می شود و این شرکت قادر خواهد بود در اسرع وقت ترافیک هر نقطه را در داخل و خارج کشور به شبکه های ارتباطی انتقال داده و خدمات مد نظر را ارائه کند.

بر این اساس پروژه هاب ماهواره‌ای با هدف استفاده حداکثری از منابع موجود و استفاده از امکانات ایستگاه ماهواره ای بین المللی زمینی بومهن صورت گرفته و در این پروژه با تجهیز بخشی از تجهیزات این ایستگاه ماهواره ای به تکنولوژیهای روز و فناوریهای نوین، قابلیت ارائه سرویس‌های صوت، تصویر، دیتا و انتقال ترافیک تا ۱۵۰۰ پایانه ماهواره ای را خواهد داشت. این پروژه در جهت استفاده بهینه از پهنای باند فضایی و کاهش هزینه بخش فضایی دارای قابلیت ارسال همزمان بر روی پنج ماهواره مختلف و ارائه سرویس در بیش از دو سوم کره زمین، قابلیت ارائه سرویس به پایانه های متحرک همچون قطار، هواپیما و کشتی و نیز قابلیت ایجاد شبکه مجازی برای استفاده از اپراتورها را خواهد داشت.

هاب ماهواره ای ایران امکان تامین ارتباط نقاط صعب العبور جزایر و کوه‌های نفتی با ضریب دسترسی بالا و انتقال ترافیک اپراتورهای موبایل را به نقاط مختلف برقرار می کند. محمود خسروی - مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت - درباره این پروژه گفت: پروژه هاب ماهواره ای یکی از پروژه های مهم جهت پوشش مناطق غیرقابل دسترس و صعب العبور است و خوشبختانه فناوری استفاده شده آخرین تکنولوژی روز دنیاست که با وجود تحریم‌ها کار بسیار مهمی بوده است.

وی با تقدیر از حمایتهای دولت و مجلس در تحقق اهداف مد نظر، گفت: زیرساخت شبکه اصلی ارتباطی کشور و زمینه ساز دولت الکترونیک است و نیازمند ادامه حمایت مجلس و دولت می باشد.
مرجع : ایسنا