به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۱۱۰۴۲۳
استراتژی "حرف خوب" ديگر جواب نمي‌دهد

سال پایانی دولت و آرمان‌های خاک خورده

سال پایانی دولت و آرمان‌های خاک خورده
لیلا واحدی

گروه سیاسی: «یک جایی باید پایش بیایستیم» شاه بیت سخنان چند وقت پیش سعید حجاریان تئوریسین اصلاحات در تازه ترین مصاحبه اش بود. نکته ای که حجاریان در آن مصاحبه اشاره کرد، همان حلقه گم شده سیاست ایران است. «ایستادن پای آرمان». تاریخ نشان داده است کمتر مسئول و سیاستمداری پای آرمانی که برای آن از مردم رای گرفته است می‌‌ایستد. سیاسیون ایرانی آرمان‌هایشان را در موقعیت‌های زمانی مختلف تغییر می‌‌دهند و یا فراموش می‌‌کنند. آرمان‌های جذاب با ریش سفیدی یا تهدید یا تطمیع ارباب قدرت، در پستوی سیاست ایران خاک می‌‌خورند تا به وقت نیاز بیرون آیند و مردم را به حماسه پر شکوه صندوق رای! نوید دهند.

آرمان عدالت برای پابرهنگان در دولت سازندگی، قربانی آواربرداری از جنگ شد. آرمان آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در دولت اصلاحات قربانی حجب و حیای رییس دولت و موقعیت حساس کشور شد. آرمان نفت سر سفره هر ایرانی، قربانی پوپولیسم سیاهی شد که معجزه‌اش غارت 800 میلیارد از بیت المال کشور بود. و اکنون پس از سی و هفت سال از پیروزی انقلاب، باید دید آیا تدبیر برای اصلاح امور در دولت امید، قربانی بده و بستان‌های پشت‌پرده سیاست ایران خواهد شد یا از ابر دموکراسی خواهی در ایران، باران ایستادن پای آرمان خواهد بارید؟

با مرور عملکرد سه ساله دولت یازدهم می‌‌توان گفت که حسن روحانی پای آرمان هایش ایستاده است اما با احتیاط و لنگ لنگان. احتیاطی که پاشنه آشیل دولتش شده است و رقبای حاضر یراق میدان سیاست را به فکر یک دوره ای کردن ریاست جمهوری اش انداخته است. استراتژی «نعل و میخ» بلای دولت شده است و اکنون این استراتژی برای مردم دیگر جذابیتی ندارد و هر سیاست مداری با منافع و خواست مردم کجدار و مریز رفتار کند از سوی جامعه ترد خواهد شد.

پایگاه رای حسن روحانی در انتخابات سال92 نشان می‌‌دهد که هم قشر تحصلکرده و طبقه متوسط و هم بدنه جامعه و روستا نشینان به او اعتماد کرده و کلید پاستور را در دستانش نهادند اما اکنون در سال پایانی فعالیت روحانی هر دو طبقه با علامت سوال‌های جدی روبرو شده اند. 2000 روزه شدن حصر، بی توجهی دولت به دغدغه‌های فرهنگ و اهالی آن، مطرح شدن طرح‌هایی مانند گشت ارشاد نامحسوس و انفعال در برابر زیاده‌خواهی‌ها در کنار ضعف مفرط گروه رسانه‌ای دولت، قشر متوسط طرفدار روحانی را آزرده کرده است. از دیگر سو بدنه جامعه همچنان درگیر معیشت و مشکلات اقتصادی هستند و تورم تک رقمی در همان پاستور باقی مانده و در عمل هنوز به خانه‌های ایرانیان نرسیده است.

در روزهایی که بسیاری از مردم در تنگنای اقتصادی به سر می‌‌برند انتشار فیش‌های حقوق نجومی برخی مدیران دولتی جز داغ نهادن بر دل قشر آسیب دیده کشور چه دستاورد دیگری داشته است؟ بسیاری از مردمی که با امید به روحانی رای دادند، نمی‌توانند باور کنند که
آيا اين مديران ميلياردي! واقعا در يك رقابت برابر با هزاران جوان متخصص و با استعداد ايراني به اين جايگاه‌هاي مديريتي رسيده‌اند يا بر اساس رانت، رابطه و چربش بله قربان گويي‌اشان بر تخصص؟
در طول این سه سال برخی از مدیران دولتی به سیاق دولت سابق حقوق‌های چند صد میلیونی دریافت می‌‌کرده‌اند. اینکه عنوان می‌‌شود دولت بی خبر بوده است، ابدا دفاع خوبي از عملکرد دولت نیست، بياد داشته باشيم كه زیرا روحانی و کابینه‌اش به این دلیل از مردم رای گرفته‌اند که از همه چیز با خبر باشند و بی خبری دولت از زیر مجموعه خود نشان از ناکارآمدی عمیق آن است.

توجیه دیگری که این روزها بسیاری به آن چنگ می‌‌زنند این است که مدیر تحصیلکرده و با تجربه و کاردان باید دریافتی بالا داشته باشد تا جذب دستگاه دولتی شود و گرفتار فساد و تبانی نشود. اما این توجیه زمانی منطقی به نظر می‌‌رسد که اولا مشخص شود تحصیلات و تخصص خاص این مدیران چه بوده است که برای جذب آنها باید از بیت‌المال هزینه‌های هنگفت داده می‌‌شد؟ و ثانیا این مدیران میلیونی در طول سال‌های خدمت در دولت چه پروژه‌های علمی و عملی را به سامان رسانده اند؟ کدام شاخصه‌های کیفی و کمی را در سازمان مطبوع خود ارتقا داده‌اند؟ چه گرهی از مشکلات مردم باز کرده‌اند؟ چه میزان در این سازمان‌ها کار مفید انجام شده است؟ از همه مهمتر اينكه، آيا اين مديران ميلياردي! واقعا در يك رقابت برابر با هزاران جوان متخصص و با استعداد ايراني به اين جايگاه‌هاي مديريتي رسيده‌اند يا بر اساس رانت، رابطه و چربش بله قربان گويي‌اشان بر تخصص؟

تنها در سایه پاسخ به این سوالات است که می‌‌توان مردم را قانع کرد که مدیران کاربلد، دریافنی‌های بالایی می‌‌توانند داشته باشند اما واقعیت این است که در بسیاری از سازمان‌های میلیونی، مدیر نه تنها به دنبال افزایش کارایی سازمان نیست، بلکه با هدف گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های فاقد پشتوانه علمی، موجبات نزول کیفیت سازمان را فراهم می‌‌کند. نمونه مشهود این موضوع را می‌‌توان در سیستم فسادخیز بانکداری ایران مشاهده کرد. تقریبا به جز مدیران میلیونر این بانک‌ها و مشتریان حامی شان، قاطبه مردم از عملکرد بانک‌ها رضایت ندارند.

و پایان سخن اینکه اگر آرمان روحانی رفع تحریم‌ها و چرخیدن چرخ زندگی مردم است باید دلایل این نچرخیدن را با مردم در میان گذارد، تا پای جان برای رفع موانع تلاش کند و از تیترهای امروز و فردای کیهانیان نترسد. اگر آرمان روحانی این است که قفلش باید کلید حصر خانه اختر را بگشاید باید پای قانونی بایستد که برای حراست از آن سوگند خورده است و حتي اگر آرمان روحانی حضور مجدد در پاستور است باید استراتژی "حرف خوب" را با استراتژی "عمل خوب" عوض کند. دست از توجیه بردارد و با تمام توان مردم را محرم اسرار بداند.

این توجیه که اجازه نمی‌دهند دولت کار کند، (سخني كه اغلب مديران و روساي شاغل در جمهوري اسلامي در پايان دوره فعاليتشان براي توجيه مشكلات بر جا مانده، بر زبان مي‌آورند!) ديگر برای مردمی که تا دندان گرفتار معیشت و مشکلات آن هستند جذاب و پذيرفتني نیست. روحانی برای این از مردم رای گرفته است که موانع را برطرف کند و گرهی از مشکلات جامعه باز کند وگرنه توجیه از نوع «کی بود کی بود من نبودم» را مردم در چند دهه گذشته به وضوح تجربه کرده‌اند و قطعا در سال 96 راي دهنگان بیشتر به «عمل» و كارنامه چهار ساله گذشته، راي خواهند داد تا «سخنان و وعده‌هاي جذاب».

سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۲:۲۵
عالی بود
دست مریزاد (340091)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۵:۳۸
.....از جلوی گیری از کاهش قیمت دلار بعد تحریمها گرفته تا حذف یارانه ها....کاهش سود سپرده هم فقط به ضرر مردم تمام خواهد شد و افزایش گرانی رهن و اجاره...تا دلار ارزان نشود مردم روی ارزانی و خروج از رکود را نخواهند دید.... (340106)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۰۳:۳۹
روحانی اگر رای معلمان را میخواهد هرچه زودتر فانی را عزل کند و قانون بی اثرشده نظام هماهنگ حقوق را اصلاح کند (340125)
عاشق پیشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۰۸:۲۷
بنا به فرمایش علی مطهری نائب رئیس دوم مجلس و نماینده محبوب کل مردم ایران فیش های نجومی در خیلی از نهادهای بیرون دولت نیز وجود دارد.تیم رسانه ای دولت کجاست چرا در این مورد حرفی نمی زنه؟!آیا این فیش های نجومی جمهوریت و اسلامیت نظام را زیر سوال نمی بره؟کجای جمهوریت اجازه میده مشتی دزد به جان بیت المال بیفتن و کسی جرات اعتراض نداشته باشه؟و کجای اسلامیت تفاوت های حقوقی عرشی-فرشی را تایید میکنه؟!این پنهان کاری ها نشانه گند و فساد است آن را بنام ارزشهای دینی توجیه نکنید. (340128)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۷:۵۵
آگه در نهادهای بیرون از دولت وجود داره لطفا مثل نهادهای درون دولت منتشر کنید.
آقا توجیه هم حدی داره! لابی سرخه ای ها لو رفته (340168)
کارشناس
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۰:۱۹
مشکل دولت فقط از مخالفین نیست، برخی از مدیران و حتی وزرای دولت در جهت عکس سیاستهای دولت حرکت می کنند وزیری که معروف به وزیر دوربینی شده است و از هر موقعیتی برای برای مطرح کردن خود استفاده و جلوی دوربین ها ظاهر می شود اس یکسو بسیاری از مدیرانش افراد اصولگرای ضد دولت هستند و از سوی دیگر با بالا بردن حتی تا چهار برابر قیمت آزمایشگاه و تعرفه جراحی ها در مراکز خصوصی کمر مردم را شکسته و گویا می خواهد به دولت ضربه بزند (340132)
حسین
United States
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۰:۴۳
فاجعه و مظلومیت و تا حدی غفلت دولت اینجاست که بعضی از مدیران دولتی مثل رئیس هلال احمر هم با اشکارا و بی محابا با مخالفین دولت هماهنگ شده و می گوید که برجام باعث تشدید تحریمها شده است چگونه است که او صحبت روحانی را که به درستی می گوید اگر برجام نبود ما حتی یک بشکه نفت اکنون نمی توانستیم صادر کنیم را در نظر نمی گیرد (340136)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۷:۵۷
مشکل از روحانیه که با سابقه اصولگرایی اصلاح طلبانه عمل میکنه و شعار اعتدال میده چه ملقمه ای!! (340169)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۲:۳۱
تو دیگه مردم رو نا امید نکن بهار

همه میدونن تصمیم درباره حصر به مقامی بالاتر از روحانی بستگی داره (340092)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۲۱:۳۹
واقعا چرا بهار تو چند روز گذشته این قدر تغییر؟؟؟؟
مردم اطمینانشونو بهت از دست میدن (340118)
حسین
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۰:۳۵
نویسنده احتمالا نمی داند حجاریان و باندش همانها بودند که شعار عبور از خاتمی و خروج از حاکمییت را سردادند و با دلسرد کردن مردم جاده صاف کن احمدی نژاد شدند نظریه پردازی اینها مثل بالا رفتن از دیوار و اشغال سفارت امریکاست که هنوز ملت چوبش را میخورد ، به جز وزیر خارجه روحانی کدام وزیر خارجه بعد از انقلاب حتی همان زمان اصلاحات مورد نظر حجاریان ، جرات داشت در جهت منافع ملی حتی تلفن به وزیر خارجه آمریکا بزند ، اینها جز دیدن نکات منفی توانایی دیگری ندارند ، دولت روحانی یک ویرانه را تحویل گرفت (340133)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۲:۳۵
روحانی داره تورم رو مهار میکنه رشد اقتصادی رو میاره داره با جهان تغمامل میکنه

کارهایی که وظیفه رییس جمهور اینهمه دارن بهش فشار میارن

ببین اگر درباره حصر حرف بخواد و اقدامی کنه چی میشه. (340093)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۰۹:۵۲
وقتی خداوند امر می کند«اوفو بالعهود» دیگه نمیشه بهانه تراشی کرد.روحانی باید اندک موافقان حصر را با استدلال قانع کند تا از کینه و لج بازی دست بردارند.ایشان باید بگوید چون به مردم وعده داده و عمل به وعده حکم خداست پس مجبور است نسبت به برداشتن حصر اقدام کند.اینکه بگویید روحانی بدلیل وجود فشار نمی تواند به حکم خدا عمل کند برازنده نیست و تسلیم در برابر فشار ها و زیاده خواهی ها دور از شان بزرگانی مثل روحانیست. (340130)
علی
United States
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۳:۲۹
چرا الکی میگید مثل دولت سابق.شما حتی1 فیش حقوقی نجومی تکرار میکنم نجومی از دولت قبل ندارید.تازه فیش حقوقی بقایی که 1.6میلیون میگرفتو همه درشبکه های اجتماعی دیده اند.تاکی میخواید همه چیو بندازید تقصیر دولت قبل.اصلا همه چی تقصیر دولت قبل مگر قرار نبود در100روز همه چیو حل کنید؟ (340098)
کاظم
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۰۱:۰۵
آره راست میگی اونها اختلاس های نجومی داشتند! (340123)
ایرانی
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۰:۴۱
فیش نجومی توی دولتهای قبل هم بود.
کسی جرات برملا کردن آن را نداشت.
این باعث افتخار دولت اصلاحاته که پته ها رو بریزه رو آب! (340134)
ایرانی
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۰:۴۲
فیش نجومی توی دولتهای قبل هم بود.
کسی جرات برملا کردن آنها را نداشت.
این باعث افتخار دولت اصلاحاته که پته ها رو بریزه رو آب! (340135)
شب
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۳:۳۱
بنده با این که قلبا طرفدارحرکت های برق آسای اصلاحی درامورات کشورم و لحظه ای فرصت سوزی را گناه می دانم اما باید واقعیت ها را هم در نظر بگیریم واقعیت اینه که عده ی قلیلی اصولگرای افراطی وجود دارندکه منافع آنها با افرطی گری گره خورده ونادیده گرفتن آنهادر برنامه ریزی های منتقدان حاکمیت مهم نیست اما بخش عظیمی ازاصولگرایان میانه رو با مواضع دولت روحانی همراهند و در صورت استمرار این وضعیت آنها نیز به این نتیجه خواهند رسیدکه چاره ای جز اصلاحات اساسی وجود ندارد.بنابراین فرصت دادن به این ها بسیار مهم است. (340099)
ابوذر از قوچان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۳:۳۵
احسنت به مقاله و مقاله نويس عزيز

البته بايد توجّه داشت اگر حتي دولت روحاني واقعاً بخواهد وعده هايش را عملي سازد ، مخالفان افراطي دولت كه از طرف لايه هاي پنهان حاكميت حمايت مي شوند ، با هر شيوه ضد انساني ، ضد اسلامي و ضد مردمي و البته به بهانه واهي حمايت از ولايت ؛ نمي گذارند اهداف دولت محقق گردد. (340100)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۴:۴۵
درود به خانم واحدی
مشكل خود ما مردمیم، خوش اسقبالیم و بد بدرقه. یه روز پرشمار فریاد میزنیم یا مرگ یا مصدق یك سال بد در مقابل عده ای لمپن ساكتیم. یه روز میگیم جاوید باد و سال بعد مرگ بر. به امیركبیر ارادت داشتیم و درمقابل حاجب الدوله ساكت.
با چنین رفتاری نه هاشمی نه سید محمد خاتمی و نه روحانی جرات و جسارت ایستادگی نداره، اصلا با كدوم پشت گرمی؟! (340102)
918
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۵:۱۸
اقای رو حانی خانم ابتکار یکی یکی تو کرمانشاه داریم از الودگی میمیریم (340103)
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۶:۳۴
من همیشه به اصلاحات وکاندیدای اصلاح طلبان رای دادم .ودرخرداد 92 با بهار نیوز تماس گرفتم وخواهان کناررفتن دکترعارف به نفع آقای روحانی شدم.اما رئیس جمهور واعتدالیون بدانند عقداخوت همیشگی با آنان نبستیم.به قول خود به مردم وفا کند وبداند قول داده است وباید روی قولش بایستد.به مردم تکیه کند .من با حرف حجاریان موافقم (340108)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۶:۳۶
لطفا واقعیات را ببینید ، شاه کلید موفقیت روحانی رفع مشکلات اقتصادی و در نتیجه جذب رای و نظر قاطبه ی ملت است . ملت درگیر یک لقمه نان و حداقل معیشت ، متاثر از پروپاگندای رسانه ای ، می توانند هر دولتی را ساقط کنند . از آن گذشته رابطه ی بین دولت و مردم گنگ و مبهم است و گویا دولت عاجز از برقراری رابطه با مردم است . (340109)
سامان 1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۶:۴۱
دولت اقای روحانی مظلوم واقع شده کیه که ندونه کسانی که درمقابل فیشهای حقوقی این طور به دولت حمله میکنندو دم از بیت المال میزنند همینها درمقابل هزاران میلیارد تومان چپاول بیت المال دم برنیاوردند مانوری که روی فیشهای حقوقی در صدا وسیما میشه چندین برابر دهها مورد اختلاس هااست که این یه کمی غیر عادیه ومعلومه هدف چیه هدف ناامید کردن مردم ازدولت منتخب مردمه وبازگرداندن کشور به دوران فشار تحریمها وانزوا وقهقرای گذشته است .... (340110)
سامان 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۶:۵۴
...به لطف الهی چراغ عقلانیت امید تدبیر اعتدال اصلاح چه دردستان این دولت باشه چه هر دولت دیگه ای همیشه بر این سرزمین عزیزوکهن مثل نور افتاب در اسمان بتابه که نبود چراغ عقلانیت در ان هشت سال همه دیدند با انهمه در امد افسانه ای نفت چه انزوایی و مشکلات بزرگی برای مردم و کشور به همراه اورد (340111)
کامبیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۷:۵۹
تنها راه نجات دولت روحانی در این مدت باقی مانده از دولتش ، فاصله گرفتن از جریان اصلاح طلب است (340113)
طلوع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۲۰:۱۵
آقا چی شد؟
شما که عکس خاوری و صدقی رو با حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد انداخته بودید!
قاضی سراج که گفته علی صدقی با وجود پرونده سنگین با اصرار فریدون رئیس بانک رفاه شده که؟؟
خاوری هم توسط احمدی نژاد عزیز سال 84 برکنار شده بود ولی نمایندگان مجلس طومار امضا کردن که برش گردونن سر کارشون!!!
تازه قبل از فرار خاوری احمدی نژاد هشدار داده بود. ولی توجه نکردند تا بعدا از این موضوع برای تخریب کردنش استفاده کنن!!
کم کم دروغ های دولت و اصلاحات رو خواهد شد. منتظر باشید. (340116)
کاظم
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۰۱:۲۰
حسین صمصامی سرپرست وزارت اقتصاد دوره محمود خان گفته که خاوری بازنشسته بوده و با مجوز خود احمدی نژاد سر کار برگشته. حتی اگر این داستانی که شما سر هم کرده اید واقعیت داشته باشه نمایندگانی که اون نامه را امضا کردند نمایندگان مجلس اصولگرای هفتم بودند. در ثانی اگر احمدی نژاد واقعا مخالف خاوری بود خب با خواسته نماینده ها مخالفت می کرد یا استعفا میداد. در ضمن وزیر کار این شایعه و تهمت که برادر رییس جمهور در انتصاب صدقی نقش داشته تکذیب کرده. این فرد در دوره اوس محمود به این سمت منصوب شده بود. (340124)
طلوع کاذب؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۲:۳۰
یعنی احمدی نژاد اینقدر حرف نماینده ها رو گوش می داد که به خاطر اونا خاوری رو برگردوند؟؟؟فرض کنیم که نماینده های مجلس هفتم طومار امضا کردند که خاوری برگرده, نماینده های مجلس هشتم هم طومار امضا کردندکه خاوری برگرده؟؟؟ معجزه ای که از هاله نور پیش آقای جوادی آملی صحبت می کنه و بعد حرفای خودش رو که فیلمش هم هست تکذیب می کنه, طرفداراش هم باید مثل خودش باشن و... (340143)
بينا
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۲۲:۰۸
معتدلترين طرفداراي اصولگرايي در انتخابات٩٢ گزينه اي مثل آقاي قاليباف داشتند و آقاي روحاني تمام رايش رو از اصلاحات داره، اما كابينه اش رو اصولگرايان و حزب اعتدال تشكيل دادند و دولتش به جز يك جمله كنايه آميز در ماه حرف يا عمل اصلاح گرايانه ندارد كه اين موضوع براي كساني كه به ايشون راي دادن مايوس كنندست. وضعيت اقتصادي هم كه نابه سامان... (340119)
مهدی
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۲۲:۵۱
......روحانی در حوزه فرهنگ و اقتصاد و سیاست چه کرد؟ (340120)
علی
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۱:۱۲
ثبات قیمت دلار و قیمت اجناس با قیمت سقوط کرده نفت از نظر تو کاری در زمینه اقتصاد نیست ، بهبود رابطه با دنیا و حذف تحریمها در سیاست را هم نمی بینی ، اگر منظورت حذف چهار تا کنسرت چند خواننده است که آخرش سر از لوس آنجلس در می آورند بله در این زمینه که دغدغه و الویت مردم و کشور نیست دولت کاری نمی تواند بکند چون نهادهای دیگری مسئولند و نه دولت ، شماها یا عوامل دولت قبل هستید و یا کم اطلاع (340137)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۲:۱۹
می گی حذف 4 خواننده این که لوسی انجلسی هستند متاسغم رابطه با دنیا چی شد ؟ هسته ای؟ ...... ولی کتاب ؛رسانه ها خروج از رکود دوستی کارخانه دارد 1000 کارگر دارد می گه امسال 300 را بیرون کردیم. (340140)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۰۷:۲۲
شما كه صحبت از ايستادن در پاي ارمان ها مي كنيد ايا داستان مسلم ابن عقيل ومسجد كوفه را شنيده ايد - ايا داستان گرگ وبره لافونتن را خوانده ايد ؟ تاكي دون كيشوت بازي ادامه دارد ؟ (340126)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۰۸:۳۷
روح مقاله ي نويسنده،حكايت از درستي انتقادات منتقدين دارد،پس الكي جوسازي مي كند و در مقام نتيجه،تنها آرزوهاي سياسي خود را تكرار مي كند. .... (340129)
محسن
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۰۹:۵۴
2000روزه شدن حصر، بی توجهی دولت به دغدغه‌های فرهنگ و اهالی آن، مطرح شدن طرح‌هایی مانند گشت ارشاد (این چیزایی که گفتی به عنوان دغدغه اصلی مردم نیست)مشکل من جوان اشتغال است.... (340131)
فرید
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۱:۱۴
این دغدغه شما نیست قبول ولی چرا از جانب مردم حرف می زنید. خیلیها مثل شما فکر نمی کنند. (340138)
بنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۱:۴۴
احمدی نژاد بیا و رسوا کن هر آنچه را که رسوا شدنی است (340139)
مهرداد
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۴:۳۶
اگر بیاد خودش بیشتر از همه رسوا میشه. برای همینه که جدیدا بجای بگم بگم میگه نگو نگو! (340153)
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۶:۳۳
ناامید کردن مردم امروز تنها هدف و ارزوی چپاولگران بیت المال است کسانی که جز به جیب خود ومنافع شخصی شان به چیز دیگه فکر نمیکنن وتنها چیزی که براشون اهمیت نداره اینده این کشور و جوانان این مرزوبومه که به دفعات وبدون هیچ واهمه ای در عمل اینو نشون دادن دولت اقای روحانی هرچی باشه چپاولگر نیست لااقل دروغ نمیگه الاقل یک ارامش نسبی در بازارها حاکمه دیگه اون طور نیست که دلار یکشبه سه برابر بشه وقیمت کلاهای اساسی چندین برابر و.... عاقل دوبار ازیک سوراخ گزیده نمشه (340160)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۰ ۱۷:۵۳
نه اینکه خیلی مشکل اقتصادرو باتوافق حل کرده وتموم شد حالادیگه میخاهید با شکستن حصرخانگی سرمردم روکلاه بذاریدودوباره رای جمع کنید///کورخوندید (340166)