به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۱۴۷۱۶
مقاله وارده

فتنه، فتنه‌گر، ساکت‌فتنه و البته كاسب‌فتنه

گروه مقالات: 8 سال از حکومت مطلق اصولگرایان بر ایران می‌گذرد، 8 سالی که قضاوت در مورد موفق یا نا‌موفق بودنش بر عهده مردم است که بدون هیچ وابستگی جناحی عملکرد آنان را با گوشت و پوست خود لمس کرده‌اند. اما اگر پدیده دوره اصلاح طلبان را فضای باز سیاسی، آزادی‌هاي نسبی و بحث‌هاي داغ و بدون استرسی که نقل مجالس خاص و عام بوده بدانیم، پدیده شاخص 8 سال حکمرانی اصولگرایان را در یک کلام مي‌توان "گفتمان فتنه" نامید. البته این گفتمان بر خلاف پدیده دوره اصلاح طلبان تنها بین خواص و سیاست‌مداران اصولگرا تبین و ارائه گردید. در ادامه به معرفی این گفتمان پرداخته خواهد شد.
حمزه سلیمانی

از جمله اصول، ویژگی‌ها و سیره صاحبان گفتمان فتنه تقسیم ملت به فتنه و ضد فتنه، تفتیش عقاید به صورت رسمی و غیر رسمی در سطوح مختلف جامعه و مشت پر کاسبان فتنه از اتهامات اثبات نشده در هیچ دادگاهی علیه اصلاح طلبان و هرکسی غیر خودشان مي‌باشد. تنها خود را بصیر دانستن به منویات و ناگفته‌هاي رهبري خرج کردن از شخصیت مقام معظم رهبری و تفسیر به رای سخنان ایشان و عمل بر خلاف سیره ایشان به نحوی که بر خلاف فرمایشات ایشان مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی دایره فتنه گران را بسیار گسترده تر از خودی‌ها اعلام نموده در این راستا هرکسی که کوچکترین تمایزی با این عده خاص از خود نشان مي‌داد فتنه‌گر و یا در سطح نازلتر بی بصیرت نام نهادند.

مطلق گویی، جنجال آفرینی، اتهام زنی، قبول نداشتن گذشته نیک دیگران با ملاک قرار دادن حال آنها و قبول نداشتن حال نیک افراد به واسطه گذشته آنان، حمایت از تندروی و افراطی گری و اعمال خودسرانه (حمله به سفارت انگلیس)، استفاده از گروه‌هاي فشار برای برهم زدن سخنرانی ها (غائله قم) به نام انقلابی‌گری و سازشکار نامیدن هر کسی که کوچکترین تمایزی از خود در مقابل این اعمال نشان مي‌دادند.

استفاده مکرر از عنوان فتنه و فتنه‌گر نامیدن دیگران در سطوح مختلف جامعه نیز از رویه این گروه تندرو مي‌باشد. اصل قرار دادن حوادث پس از انتخابات 1388 به حدی که  آن را از جنگ تحمیلی 8 ساله و ترور بزرگان انقلاب در سالهای ابتدایی انقلاب نیز بزرگ تر معرفی مي‌کنند، تا هم خود را فاتح بزرگترین نبرد انقلاب بدانند و هم کار انقلابیون و بنیان گزاران و رزمندگان را کوچک شمرده و خود را بزرگتر معرفی کنند. پاسخگو نبودن در مقابل عملکرد 8 ساله فاجه‌بار خود، برگ دیگری از کارنامه این جماعت است.

اینک پس از گذشت چهار سال از آن انتخابات، بدون در نظر گرفتن "نه " 19 میلیونی ملت و شکست خود در انتخاباتی که اعتبارش وامدار امید ایرانیان به آینده و حق الناس شناخته شدن رای مردم از سوی مقام معظم رهبری است، کابینه معرفی شده را فتنه، فتنه گر، رفیق فتنه، ساکت فتنه، ناظر فتنه،... مي‌نامند. آنچه به چشم مي‌آید این است که صاحبان گفتمان فتنه "نه" ملت را نشنیده گرفته اند و به احتمال زیاد در آینده نزدیک با "نه " بلندتر با راه نیافتن کاسبان فتنه به مجلس شورای اسلامی دهم، آنها را از این خواب خود خواسته بیدار خواهد نمود.

بدیهی است ملت عزیز ایران اسلامی عملکرد آگاهانه و نقدهای منصفانه نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب معتدل را مد نظر قرار خواهد داد. باید ماند و دید که ملت حماسه ساز ایران عزیز چه قضاوتی در قبال کاسبان فتنه خواهد کرد؟ هماناني كه اگر اين واژه را از آنها بگيريد؛ معلوم نيست در عصر آگاهي ملتها، چه حرفي براي گفتن خواهند داشت!

محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۰:۳۹
فتنه کلمه ساخته شده از سوی اقلیتی است که به هیج وجه حاضر نیستند قدرت را از دست بدهند . (112879)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۰:۵۱
این جمله قابل تأمل است :
اصل قرار دادن حوادث پس از انتخابات 1388 به حدی که آن را از جنگ تحمیلی 8 ساله و ترور بزرگان انقلاب در سالهای ابتدایی انقلاب نیز بزرگ تر معرفی مي‌کنند، تا هم خود را فاتح بزرگترین نبرد انقلاب بدانند و هم کار انقلابیون و بنیان گزاران و رزمندگان را کوچک شمرده و خود را بزرگتر معرفی کنند. (112888)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۰:۵۳
فتنه، فتنه‌گر، ساکت‌فتنه و البته "كاسب‌فتنه" (112894)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۰:۵۴
کابینه معرفی شده را فتنه، فتنه گر، رفیق فتنه، ساکت فتنه، ناظر فتنه،... مي‌نامند. (112896)
عصاره الانتوئین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۰:۵۹
آی گل گفتی بهارجان. دمت گرم. اصلا هرموقع حرفی از احمدی نژاد و امثال رسایی و زاکانی و کوچک زاده و جلیلی در رسانه زده میشه حالم بد میشه به خدا. کی ما از دست اینا خلاص میشیم؟کسی هست بهم بگه هان؟؟؟ (112899)
بوشهري
France
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۱:۰۰
بهار جان: معلوم است كه كاسب فتنه چه كساني هستند. كساني كه هيچ ايرادي به طيف مقابل نمي توانند بگيرند،برچسب هاي اينجوري درست مي كنند و به طيف مقابل مي چسبانند. تا كي مي توانيد از آب گل آلود واژه فتنه ماهي بگيريد! (112900)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۱:۰۴
ای بابا اصل فتنه گران برای مقامات عالی هم رو شده! شما کجایی؟ (112904)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۱:۱۶
4 سال پیش در فیس بوکم نوشتم، این طلبکاریشون آدم رو آزار می ده! هنوز هم بر این حرفم هستم (112917)
عاشق ایرانیان
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۱:۱۸
با سلام خدمت همه ایرانیان
من از همه ی شما به عنوان یک عضو کوچک تقاضا دارم در تمامی انتخابات مهم شرکت نمایید از جمله انتخابات مجلس سال 94 ، زیرا هزینه شرکت نکردن خیلی بیشتر از شرکت کردن است. به عنوان مثال عدم شرکت مردم تهران در انتخابات شوراها در چند سال گذشته باعث انتخاب احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران و در نتیجه مطرح شدن وی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری شد. و اکثر مردم نتایج و تبعات آن را در جزئی ترین مسائل زندگیشان لمس کردند.
یک اصلاح طلب (112918)
shahab
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۱:۲۱
اگه فتنه اینه؟ من خود افتخارم اینه که فتنه باشم از نظر آقایون. (112922)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۱:۲۷
کاسب فتنه سران اصلاحات بودند که می خواستند با این روش براندازی را دنبال کنند. (112926)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۷:۴۵
تاریخ اتحاد جماهیر شوروی رو مطالعه کن بعد میفهمی برانداز ها افراطیون بودند.
افراطی حیا کن. (113170)
کوشان
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۱:۲۸
بسیار خوب و درست تحلیل شده و خلاصه:
جانا سخن از زبان ما می گویی! (112927)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۱:۵۱
چقدر هم احمدی نزاد به حرف اصول گرایان گوش داد اولین بار جریان انحرافی رو اصول گرایان نام بردند کجا در این 8سال مطلق گرایی بود دعواهای مجلس و دولت یادتون رفته حتی حامیان 84 احمدی نزاد به جبهه مخالفان او پیوستند. (112933)
گمنام
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۲:۲۶
با امید به مشارکت گسترده مردم در انتخابات مجلس و حذف این افراطیون از مجلس
به امید آن روز (112950)
بي تعارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۳:۰۳
من فكر ميكنم مجمع تشخيص مصلحت نظام قضيه" فتنه گري "را در روزهاي آتي تعيين تكليف خواهد كرد ؛ از جو اولين جلسه اين مجمع كه در روز گذشته برگزار شده بود ميتوان چنين حسي داشت . (112957)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۳:۳۱
نویسنده محترم " نه " ملت نوزده میلیون نبود شما 14 میلیونی که رای ندادند مثل من را فراموش کردین در واقع بیشتر از 33 میلیون، مخالف رفتار افراطی و طالبانی این اقایون در کشور وجود دارد اما متاسفانه نه در رسانه ها و نه حتی در سایت شما از ما 15 میلیون نفری که رای ندادیم هیچ صحبتی نمیشود ایا ما ایرانی نیستیم ایا ما حق صحبت نداریم (112966)
فرداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۳:۴۷
از این به بعد هر کی بگه فتنه اسمشو میذاریم گوشت تلخ (112972)
امیرحسین
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۳:۴۷
ماست مالی .................................. (112974)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۳:۵۵
مثل ربات عمل میکنند-فتنه فتنه گر و...
تو کجای دنیا بر عقیده رو بر توانایی(مجموع دانش و سابقه) رو ترجیع میدن.
بابا برید فیلم estep up 4 رو بینید اگه ملتفت نشدید برید روان کاو.
امریکا تو چه فکریه و مااا (112978)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۳:۵۸
کاسبان فتنه دور بعد رای اعتماد را از شبکه ی خبر خواهند دید (112979)
ایرانیان
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۳:۵۸
تجارتی به نام فتنه !!!!!!!!!!!! (112980)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۳:۵۸
خوب گفتيد... اما كاش آخرش مي‌گفتيد: اين‌ها فقط كاسبگر فتنه نيستند. خودِ فتنه‌اند. (112981)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۴:۰۴
از بهار نیوز میخواهیم در مورد این مقاله سایت تندرو نیز جوابشون رو منطقی بدهید

http://rajanews.com/Detail.asp?id=165243 msg (112983)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۴:۰۸
25 میلیون رای احمد نزاد نه به کی بود؟
نه به هاشمی؟ نه به خاتمی؟
4 میلیون رای معین در سال 84 چی؟
شکست هاشمی چی؟
نه به کی بودند؟
نه به چه احزابی بود؟ (112990)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۴:۱۴
دوست عزیز کسانی که باعث فتنه وکشته شدن افراد بی گناه شدن بخشیدنی نیستند شما پیکیر نیمه سوخته جوان عزیز خود را تحویل نگرفته ای تا بدانی اینها تا ابد مجرم هستند (112993)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۸:۰۰
شما برای چه کسی ضجه میزنی کسی که آزاده از دنیا رفت تا حقش پایمال نشود ؟! (113184)
صاد
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۴:۲۴
تیتر ۲۶ مرداد ۹۲ کیهان:رسانه های بیگانه:ادبیات وزیران پیشنهادی اصولگرایانه بود (112997)
میثم
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۴:۳۳
در انتخابات مجلس دهم قطع به یقین اجازه نخواهیم داد که دیگر بار این کاسبان فتنه و دلال بصیرت در خانه ی ملت جای گیرند و با نه بزرگ خود صحن مجلس را از وجود این منحوسین جارو خواهیم کرد (113006)
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۴:۴۱
من هم قبول دارم که برخی از فتنه و ... سوء استفاده میکنند ولی به نظر شما آیا لازم نیست تکلیف دروغ بزرگی که به مردم تو سال 88 گفته شد معلوم بشه و حداقل آنهایی که بذر تردید را در دل مردم کاشتند خودشان به صورت"علنی" و "آشکار" به مردم بگویند که "تقلب" دروغ بوده و راه حلی برای حل مشکل کسی همچون "احمدی نژاد" بوده است. من هم معتقدم این موضوع خیلی مهم است حال شاید برخی بخواهند به دلیل منافع حزبی از آن استفاده کنند اما لازم است که دیگر کسانی به هر دلیلی هم که حتی درست و خدا پسندانه هم باشد، رای مردم را دروغ نخوانند تا "خلیفه کشی باب نشود" (113013)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۵:۰۳
میگم جناب بهار میشه برام توضیح بدی چرا برای برخی نوشته ها نمیشه نظر گذاشت؟ و همین طور برای برخی نظرها نمیشه جواب نوشت؟
تو رو جون عمه ت جواب بده؟ میخوام بدونم
باور کن بهار جان من یکی از خوانندگان پروپاقرص شما هستم و البته از شهر سربندرم
........................................................
.................................
كاربر گرامي
پس از 12 يا 24 ساعت از زمان انتشار هر مطلب، بخش نظرات غير فعال مي‌شود زيرا حجم دريافت كامنت‌ها بسيار زياد است و نمي‌توانيم بخش نظرات يك مطلب را همواره فعال نگهداريم. در همين رابطه بخش نحوه همكاري با بهارنيوز را مطالعه نماييد. موفق باشيد (113032)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۵:۰۵
انشاءالله 2سال ديگه يك مجلس واقعي از نظرات و خواست واقعي ملت تشكيل ميديم (113035)
دوست دار ايران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۵:۱۱
ما ايراني اهستيم ذر جريان فتنه عده اي براي رسيدن به پست هاي دولتي آتش بيار معركه شدند و آبروي ايران را به ناحق بردند حالا شما مي گوييد ملت به راحتي آن خيانت بزرگ را فراموش كند عزيزم كاسب فتنه چه عبارتي است جنايات فتنه گران در تاريخ ايران باقي خواهد ماند . (113040)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۵:۲۰
اگرما ملت را قبول داشته باشند باید بدانند که موسوی ازدید اکثرملت مظلوم است ومردم عاشقشن (113053)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۵:۳۴
شما چقدر خوبین که این مقاله ها رو می نویسین , از دل میگین نه مثل رسانه های برون مرزی که دنبال منافع خودشونن , حال ما رو خوب می کنین .. خدا حالتون رو خوب نگه داره :) (113063)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۶:۲۲
دلّال فتنه را از قلم انداختید! (113110)
کویتی
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۶:۳۰
بابا اساس مصلحت رو کارایی بزارید. (113115)
فرداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۷:۵۹
فتنه فتنه فتنه فروشی با خدمات پس از فروش فتنه های رویایی که میتواند شما را به بلندای قدرت بنشاند بدون اینکه از اون بالا با مخ دوباره بتوانید به میان مردم بی نوا برگردیدبشتابید (113182)
روشنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۹:۴۶
کاسبان فتنه اگرازاین القاب ماهی نگیرند مگرهنردیگری هم دارند؟ آنهایی که صدهاباراعتبارایران را دراین چند سال تنزل دادندوازرونمیرندچه انتظاری هست آنهایی که دیده خودراازواقعیت جامعه باسیاهی پوشانده اند بصیرت خواهندداشت ............ (113253)
بدمک
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۰:۵۱
درود بر برادر شریعتمداری. (113279)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۲:۴۲
تورو خدا یکی تعداد عبارات برخی مخالفان را که فتنه فتنه کردند رو بشماره ... (113364)